actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th May 2012, 21:41
Maximous Maximous is offline
Michael.Stouten
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Arendonk
Posts: 72
Peiling RTBF/La Libre: Di Rupo in Vlaanderen populairder dan Peeters

Premier Elio Di Rupo (PS) is in Vlaanderen populairder dan Vlaams minister-president Kris Peeters, maar moet N-VA-voorzitter Bart De Wever ver laten voorgaan. Dat blijkt uit de populariteitsbarometer van RTBF/La Libre, die de Franstalige openbare omroep bekendmaakte.

In de populariteitspoll van de VRT en De Standaard midden maart snoepte Peeters nog de eerste plaats van De Wever af.

'De Wever dubbel zo populair als Peeters'

Op de vraag "Wenst u dat deze persoon een belangrijke rol speelt de komende maanden?" antwoordde 24 procent van de ondervraagden in Vlaanderen positief bij Di Rupo. Dat is 2 procent meer dan zijn Vlaamse collega Kris Peeters, maar niet minder dan 20 procent minder dan N-VA-voorzitter De Wever. De N-VA-voorzitter is in de peiling dus dubbel zo populair als Peeters, die hij anderhalve maand eerder nog nipt moest laten voorgaan in de peiling van de VRT en De Standaard.

De foutenmarge van de peiling, die tussen 3 en 7 mei via het internet werd afgenomen, ligt op 3,3 procent.

Di Rupo in Wallonië en Brussel

In Wallonië blijft Di Rupo op een eenzame hoogte met 56 procent. CDH-vicepremier Joëlle Milquet voert op verre afstand een peloton achtervolgers aan met 23 procent, gevolgd door het PS-duo van federaal minister Paul Magnette en Waals minister-president Rudy Demotte (22 procent). CdH-voorzitter Benoît Lutgen vervolledigt de top vijf met 20 procent.

Ook in Brussel voert Di Rupo de lijst aan met 44 procent voor zijn partijgenoot en Brussels minister-president Charles Picqué (29 procent), Joëlle Milquet (25 procent), Laurette Onkelinx (24 procent) en oud-premier Guy Verhofstadt (Open VLD). (Belga/KVDA)

Bron: Knack

Mening:

Het is gek dat Di Rupo hier zo populair is. Overal waar ik kom, hoor ik niets dan slechte dingen over Di Rupo. Ten eerste wordt er altijd gelachen met zijn accent als hij Nederlands spreekt. Ten tweede wordt er ook gelachen met zijn geaardheid.
Het is wel positief dat Vlaanderen Di Rupo accepteert, want ik dacht de Vlamingen nog steeds heel sceptisch stonden tegenover Di Rupo.
Dat Bart De Wever het populairst blijft, mag geen wonder heten.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 14th May 2012, 21:58
Matthias.Krols Matthias.Krols is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 108
Ik denk dat de Vlamingen zo snel mogelijk vooruitgang willen zien. De meeste Vlamingen gaan ervan uit dat enkel Bart De Wever en Elio Di Rupo hiervoor kunnen zorgen. De Vlamingen vinden Kris Peeters denk wel sympathiek, maar ze zien hem niet voor veel oplossingen zorgen. De machtstrijd tussen De Wever en Di Rupo is nu eenmaal te groot. Het is ergens ook logisch dat Bart De Wever nog altijd zo populair is. Hij is destijds als grote overwinnaar uit de verkiezingen gekomen. Het volk verwacht dan ook dat hij het meeste zeggenschap krijgt. Tot hiertoe zijn er weinig voorstellen van De Wever besproken. De mensen denken zo nog altijd dat hij degene is die voor oplossingen zal zorgen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 15th May 2012, 08:40
nic.andriessen nic.andriessen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Ravels
Posts: 331
Dat Peeters geen oplossingen aanreikt zou ik niet durven zeggen, Matthias. Hij is de minister-president van de Vlaamse regering. Hij heeft zich misschien in mindere mate gemoeid met de communautaire onderhandelingen, maar via zijn CD&V-partijvoorzitter denk ik wel dat er voldoende gecommuniceerd is over welke bevoegdheden naar Vlaanderen zouden komen, welke niet, hoe BHV opgelost geraakte, ... Peeters bestuurt Vlaanderen sterk, dat is wel duidelijk. Een begroting in evenwicht is een van de (terechte) paradepaardjes van deze regering. Dat doet hij wél op een sterke manier.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:33.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.