actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th May 2012, 07:32
Annelies.Roofthooft Annelies.Roofthooft is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Zoersel
Posts: 106
Justitiepaleis raakt niet beveiligd

Justitiepaleis raakt niet beveiligd

BRUSSEL - Drie maanden geleden beloofde minister van Justitie Annemie Turtelboom dat het Brusselse Justitiepaleis vandaag zou zijn beveiligd. Het is nog altijd een even grote duiventil.


Van onze redacteur

Eén bezoekersingang met scansysteem, een controleband zoals op de luchthaven en een pak minder personeelsingangen. Dat beloofde Minister van Justitie Annemie Turtelboom (Open VLD) begin februari aan de medewerkers van het Brussels Justitiepaleis na enkele zware veiligheidsincidenten.

Die beveiliging zou ‘binnen hooguit drie maanden afgerond zijn', klonk het. Er was een werkgroep opgericht en tegen eind februari zou de analyse van de bezoekersstromen klaar zijn. Kort daarna kon de beslissing vallen over de sluiting van ingangen en de plaatsing van de poortjes.

Het Justitiepaleis blijft, ondanks die beloftes, een even grote duiventil als vroeger. Toeristen wandelen er af en aan of rusten uit op de houten banken in de centrale hal. Naast hen bereiden advocaten hun zitting voor, terwijl bij slecht weer zwervers een warme plek zoeken in het paleis. Kantoren van rechtbankvoorzitters en andere magistraten kan iedereen probleemloos binnenwandelen.

‘Er is inderdaad nog niets veranderd', bevestigt Marijke Konings van de christelijke vakbond ACV. ‘Achter de schermen wordt er misschien wel gewerkt, maar wij hebben de indruk dat zich hetzelfde liedje als altijd voordoet. Men geraakt niet verder dan voorstellen, projecten, werkgroepen en blijven wachten en praten. Iedereen wijst naar elkaar en niemand durft te coördineren.'

Als er een probleem is, moet elke rechtbankmedewerker bovendien hopen dat hij dat tijdig hoort. ‘Drie weken geleden was er een bommelding. Sommige medewerkers hebben dat via de radio moeten vernemen.'

Dirk Van Gerven, stafhouder van de Nederlandstalige Orde van Advocaten, vindt het positief dat er tenminste wordt gepraat over beveiliging. ‘Maar het had al lang in orde moeten zijn. Wie hier dag in dag uit moet zijn, werkt in zeer moeilijke omstandigheden.'

Op het kabinet-Turtelboom valt te horen dat de 48 toegangen zijn geïnventariseerd. Daar blijven er nu nog 13 veelgebruikte van over. ‘We bekijken de beste kanalisering, naargelang van het doelpubliek: bezoekers, advocaten, leveranciers...', zegt Turtelbooms woordvoerder Rolf Falter. ‘Tegen eind deze maand is die studie in principe rond. Pas dan kunnen we denken aan het scansysteem.'

Bron: http://destandaard.be/artikel/detai...ikelid=U73PRPN4

Eigen mening:
Dit vind ik echt schandalig! Het justitiepaleis is een enorm belangrijk gebouw waar elke dag vele mensen moeten zijn. Hoge veiligheidsnormen zijn dus echt een must.
Dat iedereen zomaar kantoren kan inlopen, vind ik al helemaal te gek voor woorden. Iedereen kan dus zomaar dossiers of andere dingen uit deze kantoren gaan weghalen.
Ook het feit dat sommige personeelsleden via de radio moesten vernemen dat er een bommelding was, is helemaal een brug te ver.
Ik hoop echt dat de minister snel haar belofte waarmaakt.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 14th May 2012, 18:08
Jonas Lievens Jonas Lievens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Geel
Posts: 29
Reactie

Ik deel jou mening, het justitie paleis moet strenger beveiligd worden door de grote voorraad aan gegevens. Zoals altijd moet er eerst iets ernstigs gebeuren vooraleer wij reageren. Blijkbaar is een bommelding nog niet genoeg om dit te veranderen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 14th May 2012, 23:06
Annelies.Stokbroekx Annelies.Stokbroekx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Vosselaar
Posts: 95
Ik vind het erg dat zulke belangrijke instanties niet voldoende beveiligd kunnen worden. Zoals Jonas zegt, moet er vaak eerst iets ernstigs gebeuren voor men gaat ingrijpen.
Wanneer er een bommelding is in een winkel (zoals Ikea), wordt deze onmiddellijk strenger beveiligd. Het is erg om te zien dat onze eigen regering zulke belangrijke zaken blijft uitstellen. Ik vraag me af waarom.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:53.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.