actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th April 2011, 21:22
Jasmien.Mertens Jasmien.Mertens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Wuustwezel
Posts: 97
Zes op tien handelszaken vinden moeilijk personeel op paasmaandag

Zes op tien handelszaken vinden moeilijk personeel op paasmaandag

© photo news

61 procent van de handelszaken die bijkomende krachten wilde inschakelen op paasmaandag ondervond moeilijkheden om personeel te vinden. Dat leert een enquête bij 392 handelszaken van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ).
Vooral het vinden van studenten en extrakrachten viel tegen. "Nu heeft een kwart van de kleinhandel en de horeca het in het algemeen moeilijk om vacatures ingevuld te krijgen. Maar twee opeenvolgende zon- en feestdagen invullen maakt het extra moeilijk", aldus NSZ-voorzitster Christine Mattheeuws. Gevolg is dat in heel wat zaken de vaste krachten, die zich wel konden vrijmaken, een extra tandje moeten bijsteken. Zij zullen hun vrije dag later in de week opnemen.

Studentenregeling in uren
Om het personeelsprobleem op zon- en feestdagen op te lossen, pleit het NSZ voor een studentenregeling in uren in plaats van in dagen en een betere opvolging en begeleiding door de VDAB van werklozen. Het kernkabinet heeft onlangs beslist dat vanaf 1 januari 2012 een student het ganse jaar door 50 dagen onder het voordelige stelsel van studentenarbeid kan werken.

"Regeling gaat voorbij aan realiteit"
Maar deze nieuwe regeling van 50 dagen gaat voorbij aan de realiteit, stelt het NSZ. "Heel wat werkgevers in de distributie- en horecasector hebben hun studenten vaak maar voor enkele uren nodig terwijl in het nieuwe systeem toch telkens één van 50 voordelige dagen volledig zal worden afgetrokken", luidt het. De ondernemersorganisatie blijft daarom pleiten voor een regeling waarbij studenten per jaar 400 uren aan een verminderd RSZ-tarief tewerkgesteld kunnen worden. (belga/svm)

Bron: De Morgen, 25/04/11, 19u07, http://www.demorgen.be/dm/nl/996/Ec...asmaandag.dhtml

Mening: Het verrast mij toch dat er zo weinig personeel te vinden is op een dag als paasmaandag. Ik ken veel studenten die graag op feestdagen werken, omdat ze dan nog iets extra verdienen dan normaal. De meeste vakantiegangers zijn ook al terug en familiefeesten vooral op Pasen zelf. Misschien komt het door het goede weer dat de meeste studenten liever zelf op een terrasje zitten dan daar in het zonnetje te moeten werken.
Wat het aantal dagen studentenarbeid betreft, ben ik zelf een voorstander van een urenregeling. Het is zo dat je als student soms maar vier uur werkt, terwijl daar toch steeds een hele dag voor gerekend wordt. Zo wordt het in de horeca moeilijk om studenten te vinden die enkel op piekmomenten willen werken. Een regeling waar dus in totaal 400 uren gewerkt mag worden, zou veel praktischer zijn, zowel voor werkgevers als voor de studenten zelf.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 26th April 2011, 11:29
jonas.van.hal jonas.van.hal is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Vosselaar
Posts: 88
Eigenlijk schrik ik hier niet van als je logisch nadenkt. De kleine handelaars moeten hun personeel niet extra betalen op Pasen of paasmaandag en wie komt er nu voor hetzelfde loon op een feestdag werken terwijl hun collega's thuiszitten? Niemand of bijna niemand. Bovendien doen de winkels dan maar een halve dag hun winkel open, wat dan weer nadelig is voor de jobstudenten, want zij mogen maar 23 dagen door het jaar werken. Of dat nu een hele of een halve dag is, dat maakt niet uit. Als je dit allemaal bij elkaar optelt, dan denk ik dat het resultaat wel duidelijk is: geen personeel! Dit probleem moet op twee fronten aangepakt worden, namelijk het extra betalen van het personeel die op feestdagen komen werken en een uurregeling voor de jobstudenten. Ik denk dat het probleem dan wel opgelost zal zijn, maar tot dan, veel succes!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 26th April 2011, 16:14
didier.dillen didier.dillen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Nijlen
Posts: 60
Het is niet meer dan normaal dat er niemand wil werken op Paasmaandag. Net zoals de meeste een weekend willen. Maar er zijn zeker veel mensen die 'extra' werk willen mits bijvoorbeeld een dubbele uitbetaling (=> werk op zondag). Misschien moeten de handelaars niet in de richting van een loonsverhoging gaan maar een soort van extra legaal voordeel. Zoiets als maaltijdcheques bijvoorbeeld. Zeker op feestdagen willen mensen graag iets extra!
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 26th April 2011, 17:31
nick.vanpeer nick.vanpeer is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Kessel
Posts: 36
Ik denk langs de ene kant wel dat veel mensen niet snel geneigd zullen zijn om op een extra feestdag (en bovendien verlengd weekend) extra te gaan werken maar langs de andere kant zouden ze misschien toch in overweging moeten nemen om tijdelijk open te doen op een feestdag. Veel mensen vergeten vaak dat het een feestdag is na het weekend en stellen hun boodschappen uit. Zaterdagavond of zondag beseffen ze echter dat ze voor de volgende dag niets in huis hebben...
Ik volg ook de mening van Didier: misschien geen loonsverhoging voor die dag maar beter extra legale voordelen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:50.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.