actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st December 2015, 10:25
J*ll.Bogaerts J*ll.Bogaerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 78
Screenen van vrouwen op eierstokkanker redt levens

Screenen van vrouwen op eierstokkanker redt levens

Door vrouwen te screenen op eierstokkanker kunnen levens worden gered. De kans om aan eierstokkanker te sterven daalt hierdoor met 20%.

Dit blijkt uit een grootschalig onderzoek onder meer dan 200.000 Britse vrouwen. De resultaten van dit onderzoek zijn gisteren gepubliceerd in het wetenschappelijke vakblad The Lancet. Wetenschappers volgden 202.638 postmenopauzale vrouwen in de leeftijd van 50 tot 74 jaar gedurende een periode van veertien jaar.

Tijdens de jaarlijkse screening controleerden doktoren variaties in de waarden van de bloedproteïne CA125. CA125 is een tumormarker. De zogenoemde ROCA-test analyseert de verschillende waarden en hierdoor kan eierstokkanker in een vroeg stadium ontdekt worden. Dit is een controversiële conclusie, omdat CA125 op dit moment niet gebruikt wordt om ovariumkanker op te sporen, maar alleen ingezet wordt om de ontwikkeling van deze kanker te volgen.

Nu is er voor het eerst doorslaggevend bewijs dat een ROCA-test wel ingezet kan worden. “Screenen kan het aantal vrouwen dat sterft aan eierstokkanker verlagen met 15% tot 28%”, concludeert professor Ian Jacobs. “Deze methode kan jaarlijks duizenden (Britse, red.) vrouwen redden, wiens levens bedreigd worden door eierstokkanker.”

De cijfers van screening op eierstokkanker liggen in lijn met de resultaten van screening op borstkanker. Daarbij daalt de kans op sterfte aan borstkanker met 15% tot 25%. Recente schattingen komen overigens iets lager uit: 13% tot 17%.

Bron: http://www.scientias.nl/screenen-va...er-redt-levens/
Eigen mening: Kanker is zo'n smerige ziekte. Soms lijkt het wel alsof het overal is. Ik hoor zo vaak van mensen of over mensen dat ze het verdict kanker gekregen hebben. Het zijn natuurlijk niet altijd mensen die je heel goed kent, maar toch valt de term kanker heel veel tegenwoordig. Ook ik heb al mensen verloren aan kanker die wel een belangrijke rol speelde in mijn leven. Als ik dit artikel lees, vind ik dat natuurlijk zeer positief. Ik hoop dat ze deze screening nog kunnen uitbreiden zodat het kan ingezet worden bij elke vorm van kanker. Als er op deze manier zoveel levens gered worden zou dit een grote doorbraak zijn. Deze ziekte verwoest zoveel levens, niet alleen de mensen die ziek zijn, maar ook de familie en vrienden van de zieken. Het is mentaal zwaar om mensen te zien aftakelen die je graag ziet.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 21st December 2015, 12:47
m#thias.van nuffelen m#thias.van nuffelen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Hulshout
Posts: 85
Ik deel volledig de mening van J*ll. Doordat ik een wetenschapper ben kijk ik natuurlijk naar de wetenschappelijke kant van dit artikel. Toch wil ik in de eerste plaats ook zeggen dat ik enorm blij ben met de progressie die ze maken in het bestrijden van kanker. Kanker is een smerige ziekte die al ontelbare levens heeft geëist. IK ben dan ook enorm blij en zelf opgelucht dat de wetenschap zich op een zeer hoog tempo goed evolueert. Wanneer we een decennia terug gaan in de tijd en dan tellen hoeveel leven we al hebben kunnen redden door middel van beter screening en wetenschappelijke vooruitgang van indicatoren en tests dan kunnen we als mens toch alleen maar blij zijn met die evolutie. Als wetenschapper kan ik ook zeggen dat ze opnieuw met een experimenteel screening bezig zijn om een anders vorm van kanker te ontdekken (keelkanker). Dit voorbeeld en de screening in het artikel zijn nogmaals enorm goede voorbeelden van de wetenschappelijke ontwikkeling. IK hoop dat dit zo blijft evolueren en dat de ziekte kanker zo gaat worden beperkt tot een minimaal aan slachtoffers
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 21st December 2015, 21:08
L*tte.Michiels L*tte.Michiels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Westerlo
Posts: 80
Als ik zo'n artikels lees, ben ik steeds een beetje blij. Kanker is een vreselijke ziekte en ik denk dat iedereen wel iemand kent dat aan het vechten is/gevochten heeft of de strijd heeft verloren met/aan kanker. Door kankers op tijd te kunnen opsporen door middel van screening, kan men inderdaad al vele levens redden. Er zijn al meerdere kankers die men zo kan screenen. Ik denk aan bijvoorbeeld borstkanker. Het is te hopen dat er in de toekomst nog meer kankers kunnen worden opgespoord door screening.

Vaak laten mensen geen screening doen doordat ze bang zijn van het resultaat of doordat men denkt dat dit bij hen niet zal voorvallen. Het is belangrijk dat iedereen zich laat screenen. Ook al zit je niet bij de risicogroep. Hoeveelste sneller men dit kan opsporen, hoeveelste sneller men kan beginnen met de behandeling en hoeveelste meer kans op een positieve uitslag.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:10.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.