actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th December 2015, 20:34
s*ebe.keersmaekers s*ebe.keersmaekers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Retie
Posts: 79
Zo bezorgen smartphones ons een slecht humeur

We weten dat sociale media een slechte invloed hebben op ons zelfbeeld, maar ook onze smartphone zelf en hoe we die gebruiken, zorgt ervoor dat we ons vaker slechtgehumeurd en onzeker voelen. Volgende keer toch maar proberen om schouders en nek recht te houden?

Leest u dit op uw smartphone? Dan is de kans groot dat u uw hoofd laat hangen in plaats van het scherm op ooghoogte te houden, net zoals het merendeel van de smartphonegebruikers. Niet alleen ons zittend bestaan, maar ook ons smartphonegebruik heeft een nefaste invloed op onze lichaamshouding.

‘Het gemiddelde hoofd weegt ongeveer tien tot twaalf pond (ofwel 4,5 tot 5,5 kilogram, red.). Wanneer we onze nek zestig graden voorwaarts buigen, wat we doen om onze smartphone te gebruiken, stijgt de spanning op onze nek tot 60 pond’, schrijft de Amerikaanse sociaal psycholoog Amy Cuddy, in een bijdrage voor The New York Times.

Dat we die beweging meerdere malen per dag uitvoeren, heeft dus een groot effect op onze nek, rug en algehele lichaamshouding. De schouders laten hangen toont niet alleen hoe we ons voelen (machteloos, bang), maar heeft op zijn beurt ook een negatieve invloed op ons humeur en hoe zelfzeker we ons voelen, tot zelfs een geheugen dat minder goed functioneert.

Minder assertief

Cuddy haalt in haar stuk niet alleen verschillende onderzoeken aan die deze stelling ondersteunen, maar voert ook zelf onderzoek naar het fenomeen van de iHunch. Bij een van de testjes lieten ze participanten werken op vier toestellen die variëren in grootte: een smartphone, tablet, laptop en desktop.

Nadat ze hun opdracht hadden uitgevoerd, keken de onderzoekers hoelang het duurde voor de participanten vroegen of ze mochten vertrekken. En daaruit bleek dat dit langer duurde bij zij die op een kleiner toestel hadden gewerkt. Oftewel, de voorovergebogen houding (die bij kleinere toestellen sterker is) zou ons minder assertief maken.

Bron: www.standaard.be (14/12/2015)
Mening: We wisten inderdaad al langer dan vandaag dat sociale media of de nieuwste media in het algemeen, een slechte invloed heeft op ons zelfbeeld. Cyberpesten is enkel kunnen ontstaan door de toename in belangrijkheid van sociale media, internet en technologie. Daarnaast word je dankzij deze media ook (te) dikwijls geconfronteerd met (surreële) idealen waarvan je weet dat ze geen correcte weerspiegeling zijn van de huidige samenleving maar die je toch in je achterhoofd houdt als referentie voor jezelf. Nu blijkt dat het gebruik van een smartphone ook lichamelijke letsels en zelfs een daling in assertiviteit kan teweegbrengen. Dit zijn resultaten die mijn vraagtekens bij de massale introductie van de nieuwste media in de klas enkel ondersteunen. Ik ben niet van mening dat we moeten blijven stilstaan en enkel moeten terugvallen op pen en papier maar als ik moet kiezen tussen gezonde, zelfzekere leerlingen of leerlingen die zich niet assertief kunnen opstellen, heb ik de keuze snel gemaakt.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 14th December 2015, 22:13
E*elyne.Van.Rompaey E*elyne.Van.Rompaey is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Emblem
Posts: 80
Dat het uitvinden van de nieuwe technologieën invloed heeft op onze lichaamshouding, wordt wel vaker gezegd. We nemen bij het gebruik ervan verschillende verkeerde houdingen aan. Hierdoor krijgen we rug en nek problemen. Toen ik het artikel las en zelf nadacht hoe ik met mijn smartphone aan de slag ben, betrap ik ook mezelf op deze slecht houding (hoofd naar beneden gericht). We hebben de toestellen op een verkeerde manier leren gebruiken die ons lichaam schade toebrengt. Net zoals s*ebe aangaf, hebben we dankzij sociale media een verkeerd beeld over de werkelijkheid. We voelen ons minder, omdat we eruit willen zien als de idealen die worden vooropgesteld. Sociale media beïnvloed ons gedrag enorm. Het is in ons leven gekomen en het is moeilijk om het uit ons leven weer weg te denken. Daarnaast haalt s*ebe nog een heel belangrijke factor aan, namelijk onze leerlingen. Het gebruik van smartphone, tablet en laptop wordt sterk aangeraden in de klaspraktijk. Toch moeten wij als leerkracht hier op toekijken dat deze op een correcte manier worden gebruikt. Daarbij moeten we als leerkracht toezien op de houding van de leerlingen. Om de jeugd bewust te maken van de lichamelijke klachten die men krijgt door een verkeerd gebruikt van die nieuwe technologieën, vind ik het interessant en zinvol om in te zetten op lessen rond ergonomie.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 15th December 2015, 15:13
N*ra.Rabah N*ra.Rabah is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: v
Posts: 81
Aan elk elektronisch toestel kunnen er voor- en nadelen gekoppeld worden. Het voortdurende gerinkel van een nieuw bericht of een nieuwe e-mail en/of meldingen voor het updaten van bepaalde applicaties zorgen ervoor dat sommigen minder rust krijgen.
Als we kijken naar de lichaamshouding en er meer op gaan letten, zullen de klachten ook minderen. De juiste lichaamshouding hanteren is niet alleen maar van toepassing bij het gebruik van een smartphone, maar ook bijvoorbeeld wanneer men voor de computer zit. Belangrijk hierbij is om een juiste zithouding aan te nemen om verdere klachten te voorkomen.
Leerkrachten kunnen ook tijdens een les aanhalen waarom het zo belangrijk is om een goede houding aan te nemen.

Laatst aangepast door N*ra.Rabah : 15th December 2015 om 15:25.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:15.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.