actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd December 2015, 19:42
herman.v*nsant herman.v*nsant is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Kasterlee
Posts: 27
'Mensen met psychose zijn gevaarlijk' en andere stigma's

'Mensen met psychose zijn gevaarlijk' en andere stigma's

Er bestaan heel wat vooroordelen over mensen met een psychose. Gebrek aan kennis stigmatiseert de slachtoffers.

1. Een psychose wordt gekenmerkt door wanen, hallucinaties, stemmingswisselingen, paranoia en vaak agitatie.

Juist: Een persoon die een psychose doormaakt, kan nog moeilijk een onderscheid maken tussen wat van buitenaf komt en wat zich in zijn innerlijke beleving afspeelt. Dat leidt tot verwarrend denken en handelen.

2. Mensen die een psychose doormaken zijn onvoorspelbaar en gevaarlijk.

Fout: Mensen met een psychose zijn veel vaker slachtoffer van geweld dan dader.

3. Een eerste psychose manifesteert zich meestal op jonge leeftijd.

Juist: Gewoonlijk tussen 16 en 35 jaar.

4. Psychosegevoeligheid zit in de genen.

Fout: Genetische voorbeschiktheid en familiale aanleg spelen een veel beperktere rol dan aanvankelijk.

5. Eén op de 4 mensen heeft, vaak zonder het te weten, al eens psychotische verschijnselen gehad.

Juist: Bijvoorbeeld ervan overtuigd zijn dat je je baby hebt horen huilen, terwijl die rustig ligt te slapen. Stemmen horen die er niet zijn, is een veel voorkomend verschijnsel bij psychose.

6. Psychosegevoeligheid is een synoniem voor schizofrenie.

Juist: Van de term schizofrenie wil men af, omdat die zo negatief beladen is. Psychosegevoeligheid is een minder beladen alternatief, maar gaat wel veel ruimer dan schizofrenie.

7. Wie een psychose doormaakt, voelt zich veelal ongenaakbaar en superieur.

Fout: Integendeel, een psychose gaat zeer vaak gepaard met heftige angst.

8. Jongeren die opgroeien op de buiten, met weinig prikkels, zijn vatbaarder voor psychose.

Fout: Een stedelijke omgeving, met drukte en een overvloed van prikkels, verhoogt het risico op psychose.

9. Een psychose kan goed worden behandeld met antipsychotica, die werken zelfs preventief.

Juist: Antipsychotica zijn zeer doeltreffend, maar kunnen helaas ook heel wat nevenwerkingen hebben.

10. Je kunt niet volledig herstellen van een psychose.

Fout: De meerderheid van de mensen die een eerste psychose doormaken, geneest volledig.

bron: Knack; ( http://www.knack.be/nieuws/gezondhe...mal-631313.html )
Datum: 03/12/2015

Eigen mening: Ik vind het erg dat mensen met psychose worden bestempeld als zijnde gevaarlijk of gestoord. Ik heb namelijk zelf tot mijn 15 jaar samengeleefd met een grootmoeder die zelf zeer psychosegevoelig was. Zij kon bijvoorbeeld ineens reageren op dingen die er niet waren. Soms was ze ook zeer bang en op zichzelf, maar ik heb me bij haar nooit in gevaar gevoeld.
Ik vind één op vier mensen die ooit al een psychose hebben gehad veel maar geloof wel dat dit zo is. Je hoort wel eens vaker iemand die 's nachts bij een wandeling iets hoort dat er eigenlijk niet is, dit is ook meestal te wijten aan angst.
Het is jammer dat die antipsychotica niet vlekkeloos het psychose probleem oplossen. Er zijn namelijk een hoop bijwerkingen mogelijk en het zou ook niet goed zijn voor mensen met bv. hartproblemen of suikerziekte.
Bij mijn grootmoeder zijn de psychoses jammer genoeg nooit niet echt genezen, maar het is leuk om te weten dat dit bij de meerderheid wel het geval is
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:19.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.