actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th May 2012, 18:17
Britt.VanLooveren Britt.VanLooveren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zoersel
Posts: 144
Verhuurders krijgen 6 jaar om rookmelders te plaatsen

Vanaf 2013 zal het verplicht zijn om rookmelders te installeren in huurwoningen. Dat staat in een voorstel van decreet dat de Commissie Wonen van het Vlaams parlement vorige week heeft goedgekeurd. Eigenaars zullen, afhankelijk van de ouderdom van het pand, wel tot zes jaar de tijd hebben om de melders te installeren.


Dat zeggen het Beroepsinstituut van Vastgoedmakelaars (BIV) en de Confederatie van Immobiliënberoepen Vlaanderen (CIB Vlaanderen) nu. Zij willen duidelijkheid scheppen voor verhuurders.

Op basis van het vorige week verspreide bericht, gaan vele eigenaars er verkeerdelijk van uit dat de rookmelders volgend jaar al in de huurhuizen moeten hangen. De organisaties willen nu duidelijk maken dat er een termijn is tot zes jaar om de melders te installeren.

Bouwjaar 1945

De precieze duur hangt af van de ouderdom van het pand. Voor sociale huurwoningen geldt een andere tijdspanne. De Vlaamse vastgoedmakelaars zeggen dat ze het als hun "maatschappelijke plicht" zien om over de precieze termijnen te informeren.

De meeste huurwoningen zullen zes jaar de tijd krijgen om de rookmelders te installeren. De zesjarige termijn geldt immers voor huurwoningen van na bouwjaar 1945, en dat zijn wel de meeste. Eigenaars van een huurwoning die voor 1945 werd gebouwd, hebben slechts drie jaar de tijd om een melder te plaatsen.

Realistische termijn

Initiatiefneemster van het voorstel en Vlaams parlementslid Veerle Heeren (CD&V) benadrukt dat er gezocht is naar een realistisch tijdspad. Omdat er in het verleden kritiek kwam dat wetgeving te snel van kracht werd, is er nu geprobeerd een haalbare termijn vast te leggen.

De organisatie wil zich niet uitspreken over de vraag of het een goed idee zou zijn om de termijnen in te korten. "We zouden er zeker geen kritiek op hebben", zegt woordvoerder Dajo Hermans van het BIV. "Het gaat om een goede veiligheidsmaatregel."

Bron: GVA, 8-05-2012 (www.gva.be)

Mening:
Waarom krijgen de verhuurders een termijn van 6 jaar om rookmelders te plaatsen? Naar mijn mening vind ik veel te lang. Waarom het zo lang uitstellen als je misschien in tussen tijd mensenlevens kan redden. Nu denk ik dat de meeste huurders dit gaan uitstellen tot op de laatste moment. Het is ook belangrijk dat dit gecontroleerd wordt maar hoe gaan ze dit doen? Gaan ze dan in elk huis kijken of er een brandmelder plaatsvindt en hoe kunnen ze controleren of die echt wel wordt gebruikt? Ik denk dat ze hier nog wel grondig over moeten nadenken.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 8th May 2012, 19:50
Annelies.Roofthooft Annelies.Roofthooft is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Zoersel
Posts: 106
Ik vind dit persoonlijk ook een zeer lange termijn.
De meeste personen die in een huurwoning verblijven, wonen hier maar voor een korte tijdspanne. De meesten gaan na enkele jaren zelf iets kopen of bouwen. Hierdoor zullen zij dan ook zelf nooit een rookmelder gaan installeren aangezien ze niet van plan zijn om zes jaar in dat huis te verblijven.
De realisatietermijn vind ik dus echt veel te lang. Zelf lijkt twee jaar mij een ideale tijdspanne.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:03.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.