actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th November 2013, 19:33
B*ent.Boeckmans B*ent.Boeckmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Vorselaar
Posts: 69
Albanië wil Syrisch gifgas niet vernietigen

Albanië is niet bereid de chemische wapens van Syrië op te nemen en te vernietigen. Dat heeft de Albanese premier Edi Rama gezegd. De Verenigde Staten hadden Albanië hierom gevraagd. Rama zei in een toespraak op de Albanese televisie dat het "onmogelijk is voor Albanië om deel te nemen aan deze operatie", omdat zijn land de nodige deskundigheid mist. .

Volgens het plan van de Organisatie voor het Verbod op Chemische Wapens (OPCW) moeten de chemische wapens naar het buitenland worden overgebracht om daar te worden vernietigd. De OPCW heeft gezegd dat dit de "meest haalbare" optie is, gelet op de oorlogsomstandigheden in Syrië zelf.

Noorse schepen
Noorwegen heeft een vrachtschip en een marineschip aangeboden om de voorraden op te halen en te vervoeren, maar het is nog onduidelijk waar naar toe. De Verenigde Staten hebben Albanië - het enige land ooit dat heeft toegegeven chemische wapens te bezitten en dat zijn hele arsenaal heeft vernietigd - gevraagd zich over het Syrische gifgas te ontfermen.

Protesten
Albanezen gingen gisteren de straat op en honderden jongeren brachten de nacht door voor het kantoor van premier Edi Rama. De groep betogers groeide vandaag weer tot zo'n duizend man, die er allen van overtuigd zijn dat Albanië niet in staat is om het Syrische gifgasarsenaal te vernietigen.

Bijstand
Gisteren had de oppositie al de organisatie van een referendum over het onderwerp aangevraagd. Ook bekende artiesten en de katholieke bisschoppen hebben zich tegen de ontmanteling van chemische wapens op het grondgebied van Albanië gekant. De vraag om bijstand te verlenen bij het vernietigen van het chemische wapenarsenaal in Syrië, is door de VS onder meer ook aan Frankrijk en België gesteld.

Bron: www.demorgen.be 15/11/2013

Eigen mening: Dit artikel trok mijn aandacht omdat Albanië in het nieuws kwam! Albanië is zelf één van de meest afgesloten Europese landen, maar ik ben veel meer te weten gekomen over dat land. Zo heeft Albanië blijkbaar in de Koude Oorlog zijn portie chemische wapens gehad, en raar genoeg ook vernield! Logisch dus dat de VS aan Albanië denkt om de wapens van Syrië te vernietigen. Ik begrijp echter ook het standpunt van Albanië: het land wil liever geen zijde kiezen in het conflict (eens een afgesloten land, altijd een afgesloten land) en wil dus ook de rommel van Syrië niet op zijn grondgebied. De vraag is dan ook wie de plek van Albanië gaat overnemen. De namen Frankrijk, België en Noorwegen zijn al gevallen, maar voorlopig voelt niemand zich geroepen om het werk te voltooien.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 17th November 2013, 16:41
Jolien.Vissers Jolien.Vissers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Zandhoven
Posts: 86
Ik kan wel begrijpen dat Albanië zich niet wilt mengen in het conflict. In deze burgeroorlog heb je geen grote slechterik die vernietigd moet worden. De regering beschuldigt de rebellen van het gebruik van de chemische wapens en de rebellen de regering. Er is geen overzicht van de strijdende partijen waardoor extremisten de kans krijgen om macht te grijpen. Ik denk dat Albanië door de vraag van Amerika om de wapens te vernietigen, zich gedwongen ziet een keuze te maken. Dat is dan de keuze om te luisteren naar Amerika, als Amerika dan een standpunt maakt en beslist om een strijdende groep te steunen, zal Amerika weer verwachten dat Albanië zich bij hun beslissing zal aansluiten en weer zal luisteren. Dit zal Albanië willen vermijden. Daarbij komt nog het gevaar van dat gifgas, als daar iets mis mee gaat kunnen Albanezen gewond raken. Ik vraag me eigenlijk ook af waarom Amerika zelf niet dat gifgas kan vernietigen?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:10.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.