actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th November 2015, 11:53
Lander.D*bruyn Lander.D*bruyn is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Wuustwezel
Posts: 71
Subsidies windmolens op zee dalen

De regering-Michel heeft een akkoord over een nieuw subsidiesysteem voor windmolenparken op zee. De bedrijven krijgen minder subsidies. Dat levert tegen 2021 -als alle windmolenparken gebouwd zijn- een gecumuleerde besparing van 50 miljoen euro op, schrijft De Tijd vrijdag.


‘We hebben een evenwichtig akkoord bereikt, waarmee we investeerders niet afschrikken’, klinkt het in regeringskringen. Het akkoord zou vrijdag worden bekrachtigd op de ministerraad.

De verlaging van de subsidies voor de offshore-windmolens moet vermijden dat de elektriciteitsfactuur verder zou oplopen. Eerder zag de Vlaamse regering zich genoodzaakt een taks van 100 euro in te voeren om de put van de oversubsidiëring van de zonnepanelen te dempen.

Voor de subsidies voor de windmolenparken op zee zouden bedrijven die voor 1 januari 2017 hun financieel plan klaar hebben, kunnen blijven rekenen op een gegarandeerde opbrengst van 138 euro per megawattuur stroom. Maar als de windmolens meer dan gemiddeld draaien, krijgen ze minder subsidies. Windmolenparken die pas later worden gebouwd, krijgen nog maximaal 132 euro per megawattuur stroom gegarandeerd.

Bron:http://www.standaard.be/cnt/dmf20151120_01980489

Mening: Bij het lezen van deze post is mijn mening verdeelt. Enerzijds vind ik het goed dat men de elektriciteitsfactuur wil drukken. De kostprijs van elektriciteit is al zeer hoog. vele gezinnen hebben hierdoor moeilijkheden met het betalen van deze factuur.
Anderzijds vind ik het raar dat men de subsidies laat dalen. Men wil steeds meer investeren in groene energie maar de subsidies dalen wel. Dit zal er voor zorgen dat er, op kleine schaal, minder wordt geïnvesteerd in groene energie. men zal volgens mij nu minder snel een winmolenpark gaan bouwen.
Door deze maatregel zal er wel meer geld vrijgemaakt worden voor andere investeringen. Hopelijk gaat de ministerraad dit dan op een goede plaats inzetten.

Laatst aangepast door Lander.D*bruyn : 20th November 2015 om 11:57.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:10.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.