actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th November 2015, 10:39
Amber.V*erhoeven Amber.V*erhoeven is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Oostmalle
Posts: 75
‘Aantal horeca-zaken krimpt door witte kassa’

Een deel van de horeca-zaken ziet het niet zitten om over te stappen op de zogenaamde witte kassa, en geeft er de brui aan. Daardoor zijn er in de eerste helft van dit jaar zelfs voor de eerste keer ooit meer stopzettingen dan oprichtingen.


Dat stelt het handelsinformatiekantoor Graydon, dat samen met sectororganisatie Foodservice Alliance een studie uitvoerde. Volgens het onderzoek werd de markt van de horecazaken in de eerste jaarhelft 223 entiteiten kleiner. In dezelfde periode vorig jaar waren er nog bijna 600 horecazaken bijgekomen.

Volgens Graydon is de invoering van de witte kassa ’een van de belangrijke verklaringen’ voor het hoge aantal stopzettingen. Daarnaast wijst het op een aantal maatschappelijke trends, zoals consumenten die maaltijden steeds vaker online bestellen.

De witte kassa houdt ook opportuniteiten in, stellen de onderzoekers. ’Horecaondernemers kunnen het invoeren van de witte kassa aangrijpen als een kans om hun zaakvoering helemaal op punt te zetten’, klinkt het. Dat de markt kleiner wordt, kan er ook voor zorgen dat het rendement per ondernemer verbetert.

Volgens Foodservice Alliance zal de totale besteding door Belgische consumenten in de horeca dit jaar uitkomen op 12,6 miljard euro, of 1,1 procent méér dan in 2014.

Een week geleden stelde ook de federatie Horeca Vlaanderen al dat het aantal spontane stopzettingen fors is gestegen tegenover vorig jaar, ’omwille van de invoering van de witte kassa’.

Eigen mening: Ik vind dat er gecontroleerd moet worden op zwartwerk maar tegelijk vind ik het een logisch gevolg op alle regeltjes dat de overheid zelfstandige oplegt, de overheid werkt zwartwerk zelf in de hand. De regels zijn zo streng dat zelfstandigen weinig overhouden en dus vind ik het normaal dat er af en toe buiten de lijntjes wordt gekleurd. De regels voor de witte kassa maakt de horeca kapot. Jobstudenten mogen maar een x-aantal uur werken en ik vind het goed dat hier uren op geplakt worden om uitbuiting van jobstudenten tegen te gaan. In sommige gevallen gaat het niet anders en moet er toch een uur langer gewerkt worden maar hoe gaat men dan de extra uren van de studenten vergoeden? Ik ben ervan overtuigd dat moesten de belastingen niet zo hoog zijn dat zou iedereen zich aan de regels houden.

Bronvermelding: http://www.standaard.be/cnt/dmf20151119_01978694
Geraadpleegd op 19 november 2015

Laatst aangepast door Amber.V*erhoeven : 19th November 2015 om 10:54.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 19th November 2015, 15:39
E*len.backx E*len.backx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Kasterlee
Posts: 131
Ik ben geen voorstander van de witte kassa zoals de situatie nu is. Ik begrijp zeer goed dat een deel van de horeca-zaken het niet zien zitten om over te stappen naar de witte kassa. Ik begrijp ook zeer goed waarom zoveel horeca zaken stoppen. De horeca zaak waar ikzelf zes jaar heb gewerkt draaide goed, maar met een witte kassa zou mijn bassin de zaak niet kunnen blijven openen. Er waren nu al momenten dat mijn basis het minst verdiende, ook al werkte zij het hardste en de meeste uren. De witte kassa zou deze situatie alleen nog maar erger maken. Ik begrijp dat de overheid strijdt tegen zwart werk, maar sommige mensen doen dit alleen om hun zaak staande te houden. Ze pakken nu wel het zwartwerk aan, maar niet de oorzaak. Ik betreur dit enorm.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:08.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.