actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 6th October 2012, 14:39
S*lke.Sas S*lke.Sas is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Beerse
Posts: 108
Anderhalf jaar cel voor ex-butler paus

De voormalige butler van paus Benedictus XVI, Paolo Gabriele (46), is zaterdag schuldig bevonden aan het stelen van privédocumenten van de kerkvader en het doorspelen van de papieren aan een journalist. De rechtbank in het Vaticaan veroordeelde Gabriele tot achttien maanden cel.
Justitie in het Vaticaan had drie jaar cel tegen Gabriele geëist. De straf valt lichter uit vanwege verzachtende omstandigheden, zeiden de rechters. Gabriele had bijvoorbeeld nog geen strafblad.

Het is nog onduidelijk waar Gabriele zijn straf zal uitzitten. Hij zit sinds juli in huisarrest. Volgens het Vaticaan wordt hij overgebracht naar een Italiaanse gevangenis, omdat het kerkstaatje niet beschikt over geschikte gevangenisfaciliteiten.

Intriges

Bij de butler zijn circa duizend belangwekkende documenten gevonden die vernietigd hadden moeten worden. Sommige waren persoonlijke correspondentie tussen paus Benedictus XVI en kardinalen en politici.

Gabriele speelde de documenten door aan journalist Gianluigi Nuzzi. Die schreef vervolgens een boek over intriges, machtsstrijd en beschuldigingen van corruptie en homoseksuele affaires in de leiding van de katholieke kerk. Het proces werd omgedoopt tot 'Vatileaks'.

De verdediging verwierp de aanklachten eerder deze week al. Gabriele blijft erbij dat hij onschuldig is aan diefstal. ‘Ik voel me geen dief’, zei hij. Hij voelde zich wel schuldig omdat hij 'het vertrouwen had geschonden van de Heilige Vader'.

In zijn slotpleidooi voor een Vaticaans tribunaal zei hij dat hij de privécorrespondentie van de kerkvader uit ‘diepe liefde’ voor de katholieke kerk en de paus heeft gelekt naar een journalist.

'Verduistering'

Zijn advocaat probeerde de rechters te bewegen tot een lichtere straf. Advocaat Cristiana Arru zei ter verdediging van haar cliënt dat alleen kopieën van originele documenten uit het Pauselijk Paleis waren meegenomen.

Hoewel de daden van Gabriele ‘verwerpelijk’ zijn is er geen sprake van diefstal, maar van het lichtere vergrijp verduistering, aldus Arru. Gabriele verdient volgens haar om die reden geen gevangenisstraf.

De drie rechters van het tribunaal volgden echter die redenering niet.

bron: de Standaard, 06/10/2012

Eigen commentaar: Over de straf die hij gekregen heeft lijkt wat oproer te bestaan. Maar het Vaticaan heeft zijn eigen rechtssysteem en de kans is groot dat hij zijn straf niet hoeft uit te zitten. De kans is zeer reëel dat de paus hem gratie zal verlenen.

Hoe het precies zit met die 'vertrouwelijke documenten' dat roept bij mij echter wel wat vragen op. Is de kerk weer bezig met één of andere doofpotoperatie? Het verleden wees al uit dat ze hier niet vies van is. Dit is natuurlijk louter een speculatie die ik nergens concreet op kan baseren, dat geef ik toe. Maar het betrof in elke geval documenten die topgeheim waren en die bedoeld waren vernietigd te worden( bron: rtl.nl).
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:19.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.