actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th February 2011, 09:47
Hanne Jansen Hanne Jansen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2008
Locatie: Vorselaar
Posts: 126
Wereldrecord regeringsvormen trekt 10.000 bezoekers

In Gent is om 1 uur het volksfeest voor het wereldrecord regeringsvormen geëindigd. Om middernacht overhandigde een zogenaamde delegatie uit Irak ons land de "wisselbeker Regeringsvormen". Het totaal aantal toeschouwers wordt geschat op 10.000.

Het volksfeest lokte donderdagavond zo veel bezoekers dat de politie de toegang tot de pleinen Bij St.-Jacobs en de Vlasmarkt moest beperken. Om middernacht werd België door de organisatoren tot wereldkampioen regeringsvormen uitgeroepen na 250 dagen onderhandelen. Twee acteurs vertolkten daarna de rol van een Irakese delegatie die een wisselbeker kwam overhandigen aan ons land. Het evenement verliep zonder grote incidenten.

Intussen blijkt dat de SHAME-betoging van eind januari en het ludieke volksfeest slechts voorlopige hoogtepunten zijn in het protest tegen de politieke impasse. Verschillende actiegroepen plannen op 8 mei in Brussel de zogeheten 'Dag van de solidariteit'
, die moet uitmonden in een massademonstratie. "We hopen dan met meer dan 100.000 mensen te betogen", zegt SHAME-organisator Thomas Royberghs. De organisatie gebeurt in samenwerking met de mensen van de website Camping 16, die eind maart een actie plannen in het Brusselse Warandepark, en het protestplatform 'Niet in onze naam'.

Dat platform wil de politieke crisis ook aankaarten via een boottocht van Charleroi over Brussel naar Antwerpen. Algemeen leider Lieve Franssen: "Kunstenaars uit Brussel zullen dan een soort burgerparlement organiseren om hun ongenoegen te uiten. We willen daarbij nog een betoging organiseren in Antwerpen."

bron: De Morgen (2011). Wereldrecord regeringsvormen trekt 10.000 bezoekers. Brussel: De Persgroep Publishing. Gevonden op internet op 18/02/2011: http://demorgen.be/dm/nl/5036/Wetst...4309/2011/02/18


Mijn mening:
Het is een goed signaal dat de verschillende actie die in ons land gisteren hebben plaatsgevonden zoveel succes hadden. Dat toont aan dat mensen beseffen dat deze politieke impasse echt niet kan. Het is onvoorstelbaar dat wij (ondertussen na 250 dagen) nog steeds geen regering hebben. De oorzaak hiervan ligt zowel aan Franstalige als aan Vlaamse kant. Bepaalde partijen in beide landsgedeelten hebben het blijkbaar erg moeilijk om toegevingen te doen. Zo lijkt het erop dat CD&V en N-VA een wedstrijdje 'om ter beste Vlaming zijn' houden, wat puur populisme is. Men blokkeert het land volledig en dit gaat ten koste van de burgers. Er zijn verschillende sociaal-economische problemen die niet worden aangepakt door de crisis. Bovendien daalt de kredietwaardigheid van ons land, worden er minder investeringen in ons land gedaan,... en dat allemaal samen kost elke Belg veel geld.
Vaak heb ik het gevoel dat bepaalde N-VA politici ook op slinkse wijze willen bewijzen dat het land niet functioneert: zo waren ze in het begin akkoord dat er niet over de financieringswet gepraat zou worden, terwijl ze dat achteraf blijkbaar toch wilden. Dit past dan ook perfect in hun kraam: het uiteindelijk doel van de N-VA is immers de splitsing van België. Hoe kan je de publieke opinie daar meer voor warm maken dan door te trachten aan te tonen dat het land niet meer functioneert?
Nu, niet alleen de Vlaamse kant treft schuld aan de politieke impasse. Er moeten effectief bepaalde hervormingen doorgevoerd worden en ik vrees dat veel Waalse partijen daar nog steeds onvoldoende voor openstaan.
De boodschap aan beide landsgedeelten is dus van zich wat soepeler op te stellen en het spel fair te spelen. Anders zal er nooit voldoende vertrouwen zijn om een regering te kunnen vormen die dan ook nog eens fatsoenlijk kan werken.

Ik ben dan ook zeer blij dat er nog acties gaan plaatsvinden, al hoop ik dat ze niet meer nodig zullen zijn.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 18th February 2011, 11:13
IsabellHoremans IsabellHoremans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Herentals
Posts: 40
Ik sluit me volledig aan bij de mening van Hanne, maar waar ik me toch wel zorgen om maak is of al die acties wel iets uithalen. Is er eigenlijk al reactie geweest van die vele politiekers op onze meningen en acties?

Ik hoop dat alle partijen nu eindelijk eens beseffen dat het niet meer tolereerbaar is dat zij ons land zo besturen en behandelen. Zij werken er elke dag aan, maar worden er ook zeer goed voor betaald en wie kan voor hun onenigheid opdraaien? Het gewone volk natuurlijk. Zij zijn diegene die er het meeste onder leiden.

Zowel de Vlaamse als de Waalse partijen moet zichzelf herpakken en maken dat ze overeenkomen en hun onenigheden oplossen. Zo kan het niet langer meer!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 18th February 2011, 20:17
kato.van.herck kato.van.herck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: arendonk
Posts: 48
en ze vieren het nog ook!

Ik vind het goed dat er acties zijn gevoerd tegen de koppigheid van de politici, en ik hoop dat ze er oren voor zullen hebben.

Ik denk langs de andere kant ook dat het 'het in het belachelijke' trekken van dit wereldrecord misschien een verkeerde boodschap stuurt naar de rest van de wereld. Hiermee zeggen we eigenlijk het tegenovergestelde van de acties die van tevoren zijn gevoerd.

Kato Van Herck
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:53.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.