actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Global Warming
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd May 2011, 21:52
nathalie.geyzen nathalie.geyzen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Nijlen
Posts: 57
eerste tekenen van herstel ozongat

eerste tekenen van herstel ozongat

BRUSSEL - Wetenschappers hebben voor het eerst kunnen aantonen dat het gat in de ozonlaag boven Antarctica kleiner wordt. Er is al 15 procent meer ozon dan eind jaren 1990.
Tweeëntwintig jaar nadat het Montréal-protocol het gebruik van cfk's en andere stoffen die de ozonlaag aantasten aan banden hebben gelegd, hebben Australische wetenschappers voor het eerst een herstel van het ozongat boven de zuidpool kunnen vaststellen.

Het was al langer bekend dat de concentratie cfk's in de atmosfeer sterk gedaald is sinds de jaren 1980, en theoretische modellen wezen op herstel. Maar het was niet eerder mogelijk om dat ook in de praktijk vast te stellen.

Het gat in de ozonlaag, dat zich jaarlijks in de lente boven Antarctica vormt, verschilt immers sterk in grootte van jaar tot jaar. Dat maakt het moeilijk om evoluties ervan vast te stellen.

Een team onder leiding van Murry Salby, van de Macquarie University in Sydney, ontdekte de oorzaak van de schommelingen en filterde die uit de resultaten. Het gaat om veranderingen in weerpatronen op grote hoogte. Als die sterk aanwezig zijn in de winter, wordt het ozongat automatisch groter in de lente. De ozonarme lucht wordt na de lente verspreid over het zuidelijk halfrond. Door die ontdekking kan men al in de winter voorspellen of er daar een verhoogd risico voor uv-straling zal zijn (ultraviolette of uv-straling wordt tegengehouden door ozon).

Uit het onderzoek, dat in Geophysical Research Letters verscheen, blijkt dat de gemiddelde ozonconcentraties in de Antarctische lente al met 15 procent zijn toegenomen sinds eind jaren 1990. Volgens theoretische modellen zou het gat tegen 2050 helemaal dicht moeten zijn.

Er is echter nog maar weinig geweten over de invloed van de klimaatverandering op het ozongat (en de invloed van het ozongat op de klimaatverandering).

BRON: De Standaard Online (19-05-2011)

mijn mening:

Toch goed nieuws dat men kan aantonen dat het gat weer begint te dichten. Alleen spijtig dat het wat voorspoedig is. Aangezien de invloed van de klimaatverandering op het ozongat nog niet in het onderzoek is opgenomen, kan de voorspelling er evengoed mijlenver naast zitten. Als de kracht van de klimaatverandering even groot is als de kracht van het stijgende aantal ozon, blijft het gat even groot. Is de invloed van het klimaat echter groter, zal het gat nog steeds groter worden. Natuurlijk kan ik niet ontkennen dat het al erg positief is dat het ozongat blijkt te dichten. Toch zou ik liever resultaten zien nadat men de klimaatverandering ook opgenomen heeft in de berekening. Even bekijken wat de resultaten dan zeggen (waarschijnlijk niet 2050 maar later).
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 22nd May 2011, 23:17
wouter.vinkx wouter.vinkx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Vosselaar
Posts: 70
Volgens mij komt dit nieuws te optimistisch over bij de mensen. Het gat wordt dan misschien wel kleiner, maar volgens mij gebeurt dit héél traag. Als dit echter al werkelijk gebeurt! Volgens mij gebeurt dat "verkleinen" van het gat maar heel miniem. Dus dat het gat tegen 2050 volledig gedicht zal zijn, is volgens mij complete onzin, laat staan dat het ooit helemaal dicht zal zijn.
Ik ben benieuwd naar de volgende jaren, hoe het dan zit met deze cijfers.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 23rd May 2011, 12:00
Nico.Peeters Nico.Peeters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: brasschaat
Posts: 68
Dit is goed nieuws.
Misschien zoals Wouter aanhaalt is het te optimistisch, maar het blijft een goede prestatie. Het zal inderdaad een traag proces zijn.
Zo komen er al minder dodelijke stralingen door de ozonlaag.
De wetenschappers hebben een natuurlijke oorzaak gevonden waarom het gat in de lente groter wordt. Maar wie is de oorzaak van die deeltjes in de winter dat ervoor zorgen dat het gat groter wordt? Als we wisten waaraan het lag kunnen we misschien iets doen om het gat te dichten.

Zoals ik nogal heb gezegd, het is tijd dat de mensheid zijn verantwoordelijkheid opneemt voor zijn thuis.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 23rd May 2011, 20:58
hannes.corten hannes.corten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Antwerpsesteenweg 474 2390 Malle
Posts: 69
Dit is zeer goed nieuws. Het gat in de ozonlaag zorgt voor heel wat schadelijke straling die ongefilterd door onze atmosfeer komt. Het is te hopen dat de het theoretisch model dat Murry Salby (en team) klopt.

In het artikel staat dat het effect van de opwarming van de aarde op het gat van de ozonlaag niet gekend is. Dit is natuurlijk niet goed, maar ik denk dat het wel zal meevallen, aangezien de opwarming van de aarde al veel langer bezig is, en het gat toch kleiner wordt.

Ik vind het ook zeer straf dat Wouter dit artikel behandeld alsof het 'bullshit' is. Ik ken het onderzoek natuurlijk niet persoonlijk, maar denk dat het toch wel een onderbouwd onderzoek is. Wanneer een team van wetenschappers een onderzoek doet, doen ze dit normaal gezien op een zeer objectieve manier. Ik vind het dan ook bizar dat Wouter, zonder enige tegenargumenten, dit onderzoek verwerpt.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 10th October 2011, 22:01
Kina.Vercalsteren Kina.Vercalsteren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: westerlo
Posts: 17
Gat in de ozonlaag

Het is goed dat de cijfers aantonen dat het aan de betere hand is , maar ik denk niet dat dit zo zal blijven. Eveneens omdat de klimaatsveranderingen niet zijn meegerekend maar ik denk ook door veel positieve artikels over de ozonlaag te melden er veel mensen niet meer zullen meewerken aan het milieu. Het zal snel weer bergaf gaan en dan staan we terug bij het begin. Het gat in de ozonlaag is een groot probleem evenals de opwarming van de aarde waar wel degelijk moet bij worden stilgestaan vind ik.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:30.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.