actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Global Warming
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th May 2011, 13:32
Julie Hensels Julie Hensels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Kasterlee
Posts: 72
Elk jaar 25 miljard ton minder zuurstof in de atmosfeer door fossiele brandstoffen

Elk jaar 25 miljard ton minder zuurstof in de atmosfeer door fossiele brandstoffen
- 15/05/2011
- demorgen.be

Het zuurstofgehalte op aarde daalt jaarlijks met 25 miljard ton, hoofdzakelijk door het gebruik van fossiele brandstoffen. Wetenschappers van de Universiteit van East Anglia komen tot die vaststelling na twintig jaar onderzoek op 26 meetpunten ter wereld, schrijft The Sunday Times.

Jaarlijks daalt het zuurstofgehalte in de atmosfeer eigenlijk met 30 miljard ton, maar door fotosynthese wordt vijf miljard ton gerecupereerd, waardoor het jaarlijks verlies op 25 miljard ton geraamd wordt.

Koolstofdioxide vreet zuurstof
Sinds de industriële revolutie is het aandeel CO2 in de atmosfeer met ongeveer de helft gestegen. "Voor elke CO2-molecule die in de atmosfeer terechtkomt door fossiele verbranding, wordt 1,4 molecule zuurstof gebruikt", aldus wetenschapper Andrew Manning.

Reserves uitgeput
Toch benadrukt hij de relativiteit van de cijfers. "In theorie zou het 45.000 jaar duren vooraleer alle zuurstof op aarde is opgebruikt, geologisch gezien een heel korte termijn. Toch zullen de fossiele brandstofreserves uitgeput zijn vooraleer de gevolgen van de zuurstofdaling voor het leven op aarde belangrijk worden."

Erger in buurt energiecentrales
Omdat zuurstof maar 21 procent van de gassen in de atmosfeer vertegenwoordigt, verloopt het onderzoek naar de daling van de concentratie moeilijk. "Bovendien zijn er verschillende lokale, regionale en seizoensgebonden verschillen. Zo is er een uitgesproken zuurstofdaling in de buurt van fossiele energiecentrales, bijvoorbeeld."

De wetenschappers merken op dat de impact van de mens op het zuurstofgehalte op aarde nooit eerder gezien is. "Er is genoeg reserve, maar het doet ons wel beseffen dat ook de atmosfeer beperkt is." (belga/lb)
Bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/5397/Milieu/article/detail/1264508/2011/05/15/Elk-jaar-25-miljard-ton-minder-zuurstof-in-de-atmosfeer-door-fossiele-brandstoffen.dhtml

Mijn mening:
Ik wist al dat fossiele brandstoffen bijdragen aan het broeikaseffect door de veel vrijgekomen koolstofdioxide bij verbranding. Maar dat het om zo’n hoeveelheid ging wist ik nog niet. Dit is natuurlijk geen goed nieuws. Vooral de laatste citaat zet me aan het denken; “Er is genoeg reserve, maar het doet ons wel beseffen dat ook de atmosfeer beperkt is.” Ik zie het ook nog niet snel gebeuren dat we hier een oplossing voor vinden. Of toch geen oplossing die onze levensstijl drastisch veranderd. Een milieuvriendelijke brandstof is natuurlijk de beste oplossing, maar dit is even ironisch als een oorlog om wereldvrede te creëren. Maar we mogen de hoop erop nooit verliezen vind ik.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 15th May 2011, 13:51
wouter.vinkx wouter.vinkx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Vosselaar
Posts: 70
De mens zal nog voor vele obstakels staan in de toekomst. En als de wetenschap voor deze problemen geen oplossingen vindt, zal de Aarde geen thuis meer zijn voor de mens vrees ik. Ik zeg hier natuurlijk niet dat dit overmorgen al zal gebeuren, integendeel. Maar dergelijk nieuws als dit, zet mensen toch aan het denken. We zijn bezig aan ons eigen graf te delven. Ik hoop dat wetenschappers dit kunnen tegenhouden, en toch oplossingen vinden, zodat de mensheid kan blijven voortbestaan.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:36.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.