actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Global Warming
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th April 2011, 13:46
laurens.taels laurens.taels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Geel
Posts: 68
Minister Van den Bossche wil 300 extra windmolens in Vlaanderen tegen 2020

Als het van Vlaams minister van Energie Freya Van den Bossche afhangt, komen er tegen 2020 in Vlaanderen meer dan 300 windmolens bij. De SP.A-minister wil ook de procedures voor de inplanting van windmolens vereenvoudigen en versnellen.
Uit een online-onderzoek van GfK Significant, dat werd uitgevoerd bij meer dan 1.000 mensen, blijkt dat 84 procent van de ondervraagden de aanleg van windmolens steunt. Opvallend is dat vooral mensen die dichtbij een windmolen wonen (minder dan 5 kilometer) er positief tegenover staan. Volgens minister Van den Bossche is dat een bewijs dat de vooroordelen van veel mensen tegenover windmolens ongegrond zijn.

Uit de cijfers blijkt ook dat de mensen vinden dat windmolens vooral thuishoren op zee en in havengebieden. Slechts 10 procent van de ondervraagden vindt dat windmolens kunnen in natuur- of woongebieden.

Momenteel telt Vlaanderen ruim 150 windmolens met een totale capaciteit van zo'n 280 MW. Vorig jaar kwamen er maar 10 windmolens bij en dat is volgens Van den Bossche veel te weinig. In Vlaanderen zou nog plaats zijn voor 780 MW aan windmolens of meer dan 300 turbines.

Van den Bossche stelt voor om tegen 2020 nog 192 windmolens bij te plaatsen in havengebieden en 120 windmolens in de rest van Vlaanderen. Daarnaast herhaalt ze haar pleidooi voor een eengemaakte vergunning zodat de procedures vereenvoudigd en versneld kunnen worden.

Bron: DS
----------------------------------------------------------------------------
Eigen mening:

Een positief signaal volgens mij van minister Van den Bossche. Ik vind persoonlijk dat er veel te weinig windmolens zijn in België. Groene energie is belangrijker dan ooit, maar wordt volgens mij niet zo zeer behandeld.
Ik vind wel dat er over de plaatsing van windmolens nagedacht moet worden. In de zee of in havens, zoals aangegeven in het artikel, vind ik een goede plaats. Ook bedrijventerreinen moeten meer naar voor komen bij de plaatsing van windmolens. De plaatsing in de buurt van bebouwde zones vind ik een ander paar mouwen. Mensen hebben jarenlang gespaard om hun huisje te kunnen kopen. Dan vind ik niet dat de overheid er windmolens mag plaatsen. Er zijn ander en betere plaatsen om dit te doen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 15th April 2011, 08:08
Leen.Melis Leen.Melis is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Mol
Posts: 69
Minister Van den Bossche wil 300 extra windmolens in Vlaanderen tegen 2020

Net als Laurens ben ik van mening dat er best nog wel wat windmolens mogen bijgebouwd worden in ons land. Deze vorm van groene energie kan ons namelijk de kans geven energieopwekking uit niet-duurzame bronnen af te bouwen. Denk ik daarbij in eerste instantie aan de energie opgewekt in kerncentrales. Die brengt immers enorm veel radioactief afval met zich mee en laten we hierbij ook de rampen van Fukushima en Tsjernobyl niet vergeten. Bij deze: geef mij maar meer windmolens! En dat niet enkel op zee en in haven- en industriegebieden. Als het aan mij ligt, kunnen windmolens zo goed als overal en dus zeker ook in natuur- en woongebieden. Want, het feit dat vooral onwonenden van een windmolen er positief tegenover staan, wil toch net zeggen dat de hinder die men van windmolens ondervindt zeer beperkt is?! En wat het uitzicht betreft: persoonlijk stoor ik me hier echt niet aan. Integendeel, ik vind windmolens best wel iets hebben. Maar, misschien sta ik daar alleen mee...
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 15th April 2011, 11:40
Felix.Luyckx Felix.Luyckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Antwerpen
Posts: 85
Je staat daar niet alleen in
Ik vind windmolens ook wel iets 'rustieks' hebben. In natuurgebieden moet dit volgens mij ook beslist kunnen. Of gewoon in velden en industrieterreinen langs autostrades ofzo? Daar stoort het toch voor niemand? PLUS de kinderen achter in de auto hebben iets om naar te kijken tijdens lange autoreizen en zijn rustiger (minder ongevallen enz )

Verder vind ik dat havens en zeegebieden, waar het kan, tot de maximale capaciteit moeten volgeplaatst worden met molens. Daar stoort dit wederom niet en daar is meestal ook wel voldoende wind om ze draaiende te houden.
Ondanks het feit dat windmolens minder betrouwbaar zijn dan zonnepanelen (er is vaker voldoende zon, dan voldoende wind) ben ik er toch een groter voorstander van.
Zonnepanelen worden enorm heet en bij brand mag men ze niet eens blussen.

Windmolens in woongebieden vind ik echter wat lastiger. Vaak is er daar geen plaats voor om tussen de kleine huisjes en tuintjes zo'n kolos te plaatsen (want windmolens zijn GROOT!) + als er eens een orkaan moest passeren => http://www.youtube.com/watch?v=ffV3qtLzH18 (hier was dacht ik het controlesysteem, soort rem binnen in de molen, kapot)
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 15th April 2011, 14:46
Lien.Van.Bastelaer Lien.Van.Bastelaer is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Mar 2011
Locatie: Berlaar
Posts: 107
Ik ben zeker voor het plaatsen van windmolens (het gebruiken van groene energie), maar ze moeten doordacht te werk gaan. Hier en daar in bepaalde dorpjes een paar windmolens plaatsen, vind ik geen goed idee. Ik kan er goed inkomen dat als je vlak voor je huis een windmolen hebt staan, dat je dit beschouwt als een storend element. Daarom ben ik van mening dat ze het beste grote windmolenparken moeten aanmaken en dan inderdaad liefst aan zee (of op plaatsen waar het veel waait).
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 17th April 2011, 11:06
Laetitia.De.Schepper Laetitia.De.Schepper is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Schilde
Posts: 92
Van mij mogen er zeker nog wat windmolens bijkomen in België. Maar niet eender waar! Ik vind dat je uit de buurt van woongebieden moet blijven. Als de overheid dan toch een windmolen in de buurt van een woongebied wil plaatsen, vind ik dat de bewoners van dat gebied inspraak moeten krijgen. De overheid mag dit niet zomaar beslissen, zij zijn hoogstwaarschijnlijk niet diegenen die in de buurt van de windmolen wonen.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 17th April 2011, 12:43
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Windmolens in natuurgebieden is een moeilijk punt aangezien windmolens wel wat geluidsoverlast veroorzaken dacht ik. Zowel voor de biodiversiteit als voor het opzoeken van de rust in de natuur iets minder interessant natuurlijk. En we plaatsen net windmolens om de klimaatsverandering tegen te gaan omdat dat nefast is voor de biodiversiteit... Dat is dus een beetje als [insert gepaste uitdrukking waar ik nu niet kan opkomen].
Havengebieden daarentegen zijn zeker plaatsen waar meer windmolens zouden mogen.
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 29th April 2011, 09:35
Jasper.Peeters Jasper.Peeters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 30
Ik woon aan de rand van een natuurgebied en twee maanden geleden stond in het boekje van de gemeente dat er misschien windmolens in dat bos worden gezet. Nog geen drie dagen later ging er een petitie rond tegen de plaatsing van die windmolens. Wij hebben die thuis niet ondertekent. Wij vinden dat de voordelen opwegen tegen de nadelen. En de geluidsoverlast blijft volgens mij toch engzins beperkt. Maar ik vind wel dat er eerst andere plaatsen moeten worden gezocht dan in een natuurgebied.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:31.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.