actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 5th December 2014, 07:03
w*nnesvanbavel w*nnesvanbavel is offline
Wannes Van Bavel
 
Geregistreerd op: Feb 2014
Locatie: Zoersel
Posts: 59
Brooklyn Bridge gesloten door duizenden betogers in New York

Brooklyn Bridge gesloten door duizenden betogers in New York


Zeker 3.000 mensen zijn vannacht in New York de straat opgegaan om opnieuw te demonstreren tegen een omstreden jurybesluit. Volgens Amerikaanse media zijn zowel de Brooklyn Bridge als de Holland Tunnel afgesloten.

Het is de tweede dag op rij dat er wordt geprotesteerd tegen de beslissing om een agent niet te vervolgen om zijn rol bij de fatale arrestatie van Eric Garner.

Betogers scanderen "Zwarte Levens zijn van betekenis" en houden protestborden omhoog met "De jury is bedrog". Ook zijn er borden met de tekst "Onze democratie krijgt geen lucht", een verwijzing naar de laatste woorden "ik krijg geen lucht" die Garner zei toen hij door een agent in de wurggreep werd gehouden.

Betogingen hebben plaats op verschillende pleinen en straten in de Amerikaanse stad, meldden Amerikaanse media. In een straat in Brooklyn gingen betogers op straat liggen met kartonnen doodskisten. De politie heeft extra agenten ingezet om het protest in goede banen te laten verlopen. De meeste protesten verlopen vreedzaam.

De politie verwijt de burgemeester van New York, Bill de Blasio, dat hij het korps niet genoeg steunt. Hij zou juist de mening van de demonstranten hebben onderstreept in een speech en daarmee de politieagenten voor hun gevoel hebben afgevallen, aldus een woordvoerder van de New Yorkse vakbond voor agenten.

'Opfriscursus'
Zo'n 22.000 agenten van de politie in New York krijgen een extra training. Die moet ervoor zorgen dat de bevolking meer vertrouwen krijgt in de politie. Dat heeft burgemeester Bill de Blasio gezegd tijdens een persconferentie in de stad. De training van de agenten zal drie dagen duren en richt zich op het oplossen van problemen op straat en communicatie. Ook worden de agenten geoefend op het onder controle krijgen van hun adrenaline. Volgens de Blassio is de extra cursus voldoende, omdat het moet worden gezien als een 'opfriscursus' van vaardigheden die agenten op de politieacademie geleerd hebben.

Bron: De Morgen
Datum: 5/12/14

Eigen mening: De manier waarop dit protest verloopt dwingt volgens mij wereldwijd respect af en geeft de boodschap veel duidelijker weer dan bv de belegering van de stad Ferguson in de VS. Maar het blijft natuurlijk wel frappant dat er zo veel protest is in de VS. En terecht naar mijn mening. Er moet echt iets gebeuren aan het (overbodige) politiegeweld, niet enkel in de VS. Maar ik denk dat het probleem in de VS er een is van racisme en dat gaat gewoonweg veel dieper dan hetgeen er de voorbije weken/maanden gebeurd is. Ik begrijp wel dat je als politieagent in bepaalde buurten steeds iets alerter of wantrouwiger bent maar ze moeten natuurlijk wel beseffen dat ze er zijn om orde te scheppen en niet het omgekeerde.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:14.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.