actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th November 2010, 10:00
Jelle.Adriaensen Jelle.Adriaensen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 106
Proffen eisen meer respect

GENT/LEUVEN - Professoren in Gent en Leuven wapenen zich tegen de 'millenniumstudenten': laatkomers die babbelen tijdens de les, twitteren, surfen en alles doen behalve opletten.

Professor Carl Devos van de Universiteit Gent zette deze week de harde middelen in tegen zijn studenten uit het eerste jaar. 'Ik zeg al weken dat ze op tijd in mijn les politicologie moeten komen. Toch blijven sommigen tien tot twintig minuten te laat komen. Daarom heb ik dinsdag vijf medewerkers ingezet om laattijdige studenten de toegang te weigeren tot het auditorium. Als herhaaldelijk waarschuwen niet helpt, kun je niet anders dan hard optreden.'

Tijdens de les zelf zette de professor nog enkele babbelende studenten buiten. 'Wie niet horen wil, moet de gevolgen dragen', vindt Devos. 'Ik ben geen autoritaire of strenge lesgever. Ik vraag gewoon respect.'

Overigens ergeren niet alleen de proffen zich, ook de studenten zelf luiden de alarmklok. 'Een aantal jaren geleden hebben we dit probleem aangekaart in de opleiding politieke en sociale wetenschappen', zegt Tijs Vogelaere, voorzitter van de Gentse studentenraad. 'Studenten kwamen naar ons om te klagen over het vele lawaai en vroegen om maatregelen.'

Sindsdien stuurt de faculteit in het begin van het academiejaar een brief naar de nieuwe studenten en vragen ze daarin om het nodige respect aan de dag te leggen en het rustig te houden in de lessen.

Blijkbaar maakt die brief weinig indruk. 'Het rumoer neemt toe', stelt professor Devos. 'Daarom trad ik deze week zo hard op en daarom heb ik dinsdagavond, in mijn hoedanigheid van voorzitter van de facultaire opleidingscommissie, een mail gestuurd naar mijn collega's met de vraag actie te ondernemen. Ik ga niet mee in die houding dat we ons moeten aanpassen aan de studenten. Dit is geen instelling waar het willetje van de student wet is. Dit is een instelling die kwaliteitsvol onderwijs aanbiedt.'

Devos heeft het ook niet begrepen op laptops in de les. 'Ik pleit voor een verbod', zegt hij. 'Of ik wil tenminste de discussie aangaan. De helft zit te mailen of te surfen op Facebook en gebruikt de laptop niet om er notities mee te maken.'

Rector Paul Van Cauwenberge (UGent) nuanceert enigszins. 'Vroeger zaten studenten de krant te lezen', zegt hij, 'nu tokkelen ze op hun iPhone of hun laptop. Veel verschil met vroeger zie ik niet.'

Wel geeft hij toe dat lesgeven in grote groepen voor problemen zorgt. 'Als lesgever moet je over de nodige autoriteit beschikken om de studenten stil te houden. Als Carl (Devos, red.) zulke maatregelen neemt, dan zal hij daar wel goede redenen voor hebben. Ik kan hem geen ongelijk geven dat hij zijn deuren sluit als studenten te laat komen.' De rector ziet ook verschillen per faculteit. 'In de ene opleiding zijn de studenten wat gedisciplineerder dan de andere. Dat is al jaren zo.'

Ook de Leuvense universiteit krijgt meer te maken met lawaaierige, veeleisende studenten die moeilijk bij de les te houden zijn. Daarom hebben enkele docenten een werkgroep opgericht die moet uitzoeken hoe ze best omgaan met deze 'millenniumstudent'.

'Studenten zijn niet baloriger dan vroeger', zegt Peter Lievens, voorzitter van de werkgroep en decaan van de faculteit Wetenschappen. 'Ook toen ik jong was, werd er al veel gepraat tijdens de lessen. Wel hebben de jonge studenten meer moeite om hun aandacht bij de les te houden. We moeten op een andere manier lesgeven.'

De nieuwe generatie is volgens hem het resultaat van een totaal andere opvoeding. 'Al van jongs af krijgen ze heel veel informatiestromen te verwerken. Ook een les aan de universiteit benaderen ze anders. Ze beginnen in de les te overleggen of begrippen op hun laptop googelen. Dat maakt het lesgeven veel moeilijker.'

De werkgroep wil onderzoeken hoe de docenten de nieuwe generatie studenten bij de les kunnen houden.

'We willen nagaan welke werkvormen we kunnen gebruiken om de nieuwe talenten van deze studenten te gebruiken, zoals meer interactie tijdens de lessen, het gebruik van multimedia of de studenten in groep laten werken aan voorgelegde problemen', zegt Lievens.

Bron: www.standaard.be

Mijn mening:
Het is duidelijk dat er twee soorten studenten aan de universiteit rondhangen, zij voor wie leren een lust is, en zij voor wie het allemaal een last is. Het zou niet onaardig zijn als de Belgische universiteiten op deze nieuwe realiteit reageren door voor de studenten die er echt zin in hebben een minder ontgoochelende leeromgeving te scheppen. Kijk naar de Honours Programmes in Nederland, waar aan elke unief een stimulerende omgeving wordt geschapen voor de 'extragemotiveerde student'. De verschillende universiteiten moeten dringend gaan samen zitten en een oplossing zoeken voor dit vervelende probleem, want leerkracht en leerling moeten op dezelfde lijn zitten!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 19th November 2010, 10:14
Lotte.Verreijdt Lotte.Verreijdt is offline
Lotte
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Berlaar
Posts: 69
Ik denk dat er enkele verschillen zijn tussen vroeger les volgen en nu. Docenten zien de laptop in de klas verschijnen en weten nog niet goed wat ze met dit nieuw gegeven moeten doen, aanvaarden of verbieden. Ik denk dat deze afspraken best in het begin van het jaar duidelijk gemaakt moeten worden tussen docent en leerlingen.
Zo weten beide beter wat ze moeten verwachten.
De groepen worden nu eenmaal ook groter dus het rumoer zal toenemen.
Ik vind het goed dat de docenten op zoek gaan naar welk de beste werkvormen zijn om te gebruiken voor de universitaire student.
Ik denk dat er op universitair niveau ook veel afwisseling moet zijn. Als leerlingen in het secundair onderwijs daar nood aan hebben, studenten in het hoger onderwijs zeker ook.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 19th November 2010, 10:17
kaat.vennekens kaat.vennekens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Kasterlee
Posts: 71
Eigen mening:

Ik begrijp de klachten van de docenten zeer goed.
Het is niet aangenaam om voor een klas te staan die niet oplet en constant aan het babbelen is, laat staan een hele aula. Het lijkt dan wel dat je alles tegen de muren aan het vertellen bent. Dan blijf je als leerkracht of als docent niet meer gemotiveerd om de les aangenaam te maken voor de leerlingen, want ze letten toch niet op.
Maatregelen zoals niet meer binnen mogen in de les als je te laat bent vind ik zeer goed. Het kan natuurlijk wel eens zijn dat je pech hebt gehad met het verkeer of dat je een keer bent overslapen. Maar dat zal je er dan moeten bijnemen. Te laat is niet meer binnen! Ook babbelaars of leerlingen die de les storen moeten uit de les kunnen worden gezet vind ik. Ze zullen de volgende keer wel wat beter opletten.
Wat de laptops betreft, weet ik het eigenlijk niet goed.
Laptops verbieden zal voor verschillende studenten moeilijkheden veroorzaken. Snel schrijven en nog eens luisteren wat de docent zegt is moeilijk. Maar natuurlijk gaan andere studenten gewoon op facebook of zijn ze met iets helemaal anders bezig. Ik heb zelf geen oplossing voor dit probleem.
Ik wens de werkgroep veel succes met het zoeken naar een oplossing.
En inderdaad met al de universiteiten samen gaan zitten om tot een goede oplossing te komen is een zeer goed idee.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:09.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.