actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Wetenschap
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th November 2010, 11:57
Britt.Snels Britt.Snels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 19
600.000 doden per jaar door passief roken

600.000 doden per jaar door passief roken
Passief roken is niet onschuldig. Elk jaar sterven wereldwijd ruim 600.000 mensen mannen, vrouwen en kinderen omdat ze werden blootgesteld aan sigarettenrook. Dat blijkt uit een studie in 192 landen.

In 2004 was 1 op 100 overlijdens het rechtstreekse gevolg van aandoeningen opgelopen door passief roken. Het aantal doden door actief roken loopt jaarlijks op tot 5,1 miljoen.

Vrouwen (47% van de sterfgevallen) zijn het vaakst slachtoffer van passief roken, gevolgd door kinderen (28%) en mannen (26%). "Dat komt omdat er veel meer vrouwelijke niet-rokers zijn en omdat vrouwen in bepaalde regio's veel meer dan mannen in rokerige omgevingen moeten leven."

Kinderen blijken dan weer veel kwetsbaarder dan volwassenen in lage inkomenslanden. "Twee derde van de sterfgevallen door passief roken bij kinderen komt voor in Afrika en Zuid-Azië. De gevaarlijkste plek voor hen is gewoon thuis, door het rookgedrag van ouders en andere volwassenen.

De combinatie van infectieziekten en tabak is voor veel kinderen jonger dan vijf jaar fataal", zeggen de onderzoekers. Bij volwassenen leidt passief roken het vaakst tot ernstige hartziekten, veel meer dan longkanker of luchtwegaandoeningen.

Bron: http://www.gva.be/nieuws/wetenschap...sief-roken.aspx

Eigen mening:
Ik wist wel dat er doden zijn door passief roken. Maar dat het er zoveel zijn? Dat had ik echt niet kunnen inschatten. Misschien is het dan toch niet zo'n slecht idee dat roken in horecazaken verboden is/wordt.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 26th November 2010, 13:31
kaat.vennekens kaat.vennekens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Kasterlee
Posts: 71
Dit cijfer had ik niet verwacht. 600.000 doden per jaar, is enorm veel.
Het verbod op roken in horecazaken vind ik persoonlijk een zeer goed initiatief. Maar enkel dat kan het cijfer volgens mij niet doen dalen. Het is erg dat je als niet-roker toch rookt, en dat allemaal door de schuld van derden. Dus jou dood kan veroorzaakt zijn door een idioot die in jou buurt rookt. Verschrikkelijk.
Maar langs de andere kant, kan het ook je eigen schuld zijn dat je een passief roker bent. Als je zelf naar een café gaat waar gerookt mag worden of als je zelf het initiatief niet neemt of niet durft te nemen om bijvoorbeeld als je thuis zit, een roker te vragen of hij buiten wilt roken.
Men kan natuurlijk ook de prijs van de sigaretten omhoog laten gaan, en dan hopen dat verschillende rokers stoppen met roken. Maar je bent er natuurlijk niet zeker van dat het aantal rokers zal dalen.
Het rookverbod in horecazaken mag er van mij absoluut komen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 26th November 2010, 13:54
JoBo JoBo is offline
Jolien.Bogaerts
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Nijlen
Posts: 18
Ik ben persoonlijk niet echt akkoord met de reactie van Kaat. Ik vindt dat het niet is aan de niet roker om te vragen aan de roker om buiten te gaan staan. Ik vindt dat de roker zelf moet weten dat er ook mensen zijn die niet roken en dat hij daar dan respect voor moet hebben. Zeker als je zo'n artikel leest. Ik ben ook zeker voor het rookverbod in de horeca.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 26th November 2010, 14:34
Eva Thijs Eva Thijs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Gierle
Posts: 423
Passief roken doodt jaarlijks 600.000 mensen

Jaarlijks sterven wereldwijd 600.000 mensen door passief roken. Een derde van hen zijn kinderen. Dat staat in een studie die gepubliceerd is in het Britse medische tijdschrift The Lancet.

De wetenschappers hebben de voorbije zes jaar de invloed van meeroken onderzocht in bijna 200 landen. Ze zijn vooral bezorgd om het grote aantal kinderen dat in Zuidoost-Azië en Afrika de dodelijke rook binnenkrijgt.

Kinderen van rokende ouders kunnen sneller een longontsteking en astma oplopen. Hun longen groeien ook minder snel dan bij andere kinderen. Ook vrouwen lopen veel risico bij passief roken, de helft meer zelfs dan mannen.


Datum: 26/11/2010
Bron: De Redactie

Eigen mening:
Als je als roker jezelf wilt vergiftigen, doe gerust! Maar vergiftig niet je medemensen, zij hebben er niet om gevraagd!
Als roker moet je jezelf toch ongelooflijk schuldig voelen als je rookt in het bijzijn van anderen nu dit artikel is verschenen? Het schuldgevoel is wel heel terecht dan, en zeker wanneer je rookt als er kinderen bij zijn. Wie zich niet schuldig voelt en rookt in het bijzijn van anderen, mag van mijn part aangeklaagd worden. Eigenlijk zouden sigaretten verboden moeten worden
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 28th November 2010, 19:26
Matthias.Krols Matthias.Krols is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 108
Dit is een zeer bedroevend feit! Van mij mogen ze meteen een rookverbod opleggen voor alle cafés en discotheken. Dit zou een verademing zijn voor een niet-roker. De geur van je kleren is echter verschrikkelijk als je thuiskomt van een café. Ik snap niet waarom ze het rookverbod voor cafés niet onmiddelijk invoeren. Het gaat toch over de gezondheid van de mens...
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 28th November 2010, 23:00
Verheezen Yves Verheezen Yves is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Oud-turnhout
Posts: 18
Ik ben een beetje geschokt dat het aantal sterfgevallen door tweedehands rook zo hoog ligt.

Het is weliswaar geen misdaad om te roken, en ja de rokers “vergiftegen” (vond ik persoonlijk een beetje een cru woord) hun medemens. Maar om je uitgaan, je vriendenkring, je hobby’s, … te beperken naar alleen niet-rokers vind ik ook absoluut geen keuze.

In sommige situaties (specifieker – het uitgaansleven) weet je dat er gerookt word en indien je hier geen slachtoffer van wilt worden moet je je drankje maar mee naar buiten nemen ? of gewoon helemaal niet uitgaan ?
In meer persoonlijke situaties (thuis, in de auto, ..) kan dit makkelijker verhindert worden, zo ervaar ik persoonlijk dat zo goed als alle rokers zullen vragen of het “oke is” om een sigaret op te steken. Hoewel ik zelf nooit nee zeg (en dat is volledig mijn eigen keuze) kan ik niet inzien dat er een probleem zou ontstaan moest ik dit wel zeggen.

Dus indien we ons uitgaansleven willen behouden worden we inderdaad slachtoffer van tweedehands rook, en dit zal altijd een probleem blijven zijn indien ze geen algemeen rookverbod leggen of consequenter zijn in controleren van al bestaande rookverboden (want hoewel er in sommige horeca zaken niet gerookt mag worden ondervinden we denk ik allemaal dat dit zeker nog wel gebeurt).

Persoonlijk heb ik geen probleem met mensen die rondom mij roken (en nee ik ben zelf geen roker), maar kan zeker wel inzien dat andere hier een probleem mee hebben. En na te lezen dat er jaarlijks zoveel mensen aan sterven is het inderdaad misschien wel tijd dat er iets aan gedaan word. Tot grote spijt van de rokers onder ons.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 28th November 2010, 23:30
kaat.vennekens kaat.vennekens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Kasterlee
Posts: 71
Citaat:
Orgineel gepost door JoBo
Ik ben persoonlijk niet echt akkoord met de reactie van Kaat. Ik vindt dat het niet is aan de niet roker om te vragen aan de roker om buiten te gaan staan. Ik vindt dat de roker zelf moet weten dat er ook mensen zijn die niet roken en dat hij daar dan respect voor moet hebben. Zeker als je zo'n artikel leest. Ik ben ook zeker voor het rookverbod in de horeca.



Als je het zo beziet , heb je inderdaad gelijk Jolien.
Een roker moet zelf het verstand hebben om eventueel naar buiten te gaan of om niet te roken, als hij of zij bij niet rokers is. Maar als het die persoon in kwestie niet is opgevallen dat hij of zij andere mensen stoort en toch rookt wanneer je als niet roker in de buurt bent, mag je die persoon er toch op wijzen dat je liever hebt dat hij of zij zijn sigaret dooft of naar buiten gaat omdat je dat zelf verre van aangenaam vindt.
Wat Yves vermeld is natuurlijk ook weer waar. Als we alle plaatsen gaan vermijden waar er gerookt wordt, zal ons sociaal leven er hard op achteruit gaan. We zitten nu eenmaal in een maatschappij of in een wereld waar roken voor verschillende mensen, en spijtig genoeg ook jongeren, een sociale status creëert. Als jongere wil je erbij horen en doe je zoals al je vrienden doen. (Als het dan al vrienden zijn?) Als oudere ben je niets anders gewoon dan een sigaretje bij jou drankje, een sigaretje na het eten, … En dan ben je die man of vrouw uit het café met die sigaret.
Sigaretten verbieden vind ik persoonlijk absoluut geen optie. Maar er moet inderdaad wel iets aan gedaan worden, en snel.
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 30th November 2010, 16:07
glenn.vanechelpoel glenn.vanechelpoel is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Herentals
Posts: 20
Er zijn zoveel regels tegenwoordig om dit tegen te gaan. Je mag niet meer roken in de horeca, je mag niet meer roken op openbare plaatsen, ...
Naar mijn mening heb je zelf de keuze om passief mee te roken.
Als je als niet-roker een café binnengaat waar het vol rook hangt, kies je daar zelf voor, je kan evengoed ergens anders iets gaan drinken waar er niet gerookt wordt.

Ik ben tegen het rookverbod in de horeca, niet alleen omdat ik zelf rook, maar
ik werk ook in een horeca zaak waar vroeger gerookt mocht worden, en we zijn heel veel klanten verloren door deze regel.
Ik vind dat je de zaakvoerder moet laten kiezen of er gerookt mag worden.
Als je als niet-roker hier niets wil eten en drinken, dan ga je naar een rookvrije zaak.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:44.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.