actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Just Comments...
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th November 2012, 08:42
M*xime Laurent M*xime Laurent is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Itegem
Posts: 104
De ideale sinus in je relatie

De ideale sinus in je relatie

ARTIKEL | 20 NOVEMBER, 2012 - 14:29 | DOOR ANP

Niet meteen ontploffen als je partner emotioneel wordt. Maar ook weer niet te lang wachten met een reactie geven. Neuro-informaticus Natalia Bielczyk van de Radboud Universiteit Nijmegen maakte wiskundige modellen van relaties en kan daarmee voorspellen welke relaties stabiel zijn en welke gedoemd zijn te mislukken.

Voornaamste conclusie is dat de dynamiek van een relatie afhankelijk is van de tijd die beide partners nemen voor het verwerken en geven van emotionele reacties. 'Dat gaat natuurlijk en intuïtief. Als een relatie langer duurt, voel je op een gegeven moment aan wanneer je wel of niet moet reageren’, aldus Bielczyk. 'Het wiskundige model kan bijvoorbeeld aangeven dat er pas na 10 seconden een reactie moet komen, maar als je bewust gaat tellen, heeft dat weer helemaal geen zin. De partners moeten het aanvoelen van elkaar. Voelen ze dat niet, dan gaat de relatie waarschijnlijk niet werken.'

Relaties zijn wiskundig te vangen in sinusgrafieken: golfbewegingen die omhoog en omlaag gaan. 'Hoe stabieler de relatie, ofwel hoe beter de timing, hoe minder sterk de golven. De juiste timing kan er ook voor zorgen dat relaties die eigenlijk instabiel zijn, stabiel worden', aldus de onderzoekster.

Het wiskundig modelleren van relaties is een relatief nieuw vakgebied. De bekende wiskundige Steven Strogatz deed het als eerste in 1988 met de hypothetische relatie van Romeo en Julia als uitgangspunt.

Het model van Bielczyk biedt een wiskundige verklaring voor intuïtieve reacties in de sociale psychologie. 'Ik wil geen uitspraken doen over het mogelijk creëren van ideale relaties. Maar psychologie is ook een werkgebied van mij. Als ik hier mensen mee kan helpen, is het natuurlijk schitterend.' Voordat het zo ver is, moet er volgens haar nog wel veel vervolgonderzoek worden gedaan.

Bron: http://eoswetenschap.eu/artikel/de-...inus-je-relatie

Commentaar: Een relatie voorspellen aan de hand van wiskunde? Nee! Een relatie heeft volgens mij niets met wetenschap te maken. Ik vind het echt niet kunnen dat men denkt relaties te kunnen voorspellen met wiskundige modellen. Een relatie is iets persoonlijk. Ik ben hier radicaal tegen. Relaties voorspellen, nee daar doe ik niet aan mee. Ik vind wiskunde een heel interessant vak maar, wiskunde moet niet overal zijn. En zeker niet op dit gebied.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 1st December 2012, 19:41
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Wiskunde versus liefde

Ik ben het eens met de reactie van Maxime. Er zijn heel veel dingen die men wiskundig kan verklaren, maar dit wil niet zeggen dat ALLES door de wiskune verklaard kan worden. Liefde is hier een voorbeeld van. Liefde kan in mijn ogen niet wiskundig bepaald worden, het is een gevoel. Het is een principe van iemand graag te kunnen zien. Kijk maar eens om je heen, er zijn zo veel koppels die op het eerste zicht totaal niet bij elkaar passen. Toch slagen deze koppels er in om voor altijd bij elkaar te blijven. Deze wiskundige theorie zou waarschijnlijk in de helft van deze gevallen besluiten dat het beter is om uit elkaar te gaan, wat echt absoluut niet correct is! Niemand kan verklaren waarom je nu net die ene persoon graag ziet. Hierbij spelen een heel aantal factoren een rol, dus men kan dit zeker niet wiskundig verklaren.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 5th December 2012, 20:47
Jens.Mangelschots Jens.Mangelschots is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 221
Ik denk dat de onderstaande reacties iets te kort door de bocht gaan. De wiskunde wordt hier gebruikt om iets te beschrijven, niet om er een waardeoordeel aan te koppelen. Er zal geen enkele wiskundige zijn die zegt dat twee mensen niet bij elkaar kunnen zijn, omdat 'de wiskunde niet klopt'. Men zegt enkel dat er bepaalde patronen in de meeste relaties terugkomen en die patronen wil men onderzoeken. En als je er over nadenkt, is dit zo gek toch nog niet. Elke relatie kent toch zijn ups en downs (net zoals een sinusfunctie dus) en het is toch niet compleet onmogelijk dat die met wiskunde te beschrijven zijn, want wiskunde is nu eenmaal de wetenschap die zowat alles omvat. Van het kleinste atoom tot de grootste sterrenstelsel, alles is te beschrijven met wiskunde, de universele taal van de wetenschap. Waarom zouden menselijke relaties zo anders zijn? Nogmaals, de liefde is meer dan cijfers, maar dat is de wiskunde ook...
__________________
"Er gaat meer boven je pet, dan er onder." - Toon Hermans
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:02.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.