actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Wetenschap
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th May 2015, 18:53
e*ize.vandenbrande e*ize.vandenbrande is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Pulderbos
Posts: 91
Eerste vliegende auto ter wereld stort neer

Het goede nieuws is dat het veiligheidssysteem, de 'ballistische parachute', goed werkt. Het slechte nieuws: de eerste vliegende auto ter wereld is neergestort. De piloot, Stefan Klein, bleef bij de crash ongedeerd.

Het toestel betreft een prototype van het Slowaakse bedrijf Aeromobil en is een tweezitsauto met een lichtgewicht vezelversterkte koolstofcarrosserie en inklapbare vleugels. Hij kan 160 kilometer per uur over de weg en 200 kilometer per uur in de lucht.

Afgelopen vrijdag ging het mis, zo raakte nu bekend. Op 300 meter hoogte werd Klein bij de Slowaakse stad Nitra geconfronteerd met wat het bedrijf omschrijft als een 'onverwachte situatie'. Omstanders zouden hebben gemeld dat het toestel in spiraal naar beneden kwam. Klein activeerde daarop het valscherm dat met explosieven wordt afgevuurd, waardoor het snel openklapt. De parachute voorkwam een vernietigende landing, waardoor Klein ongedeerd kon uitstappen. Het toestel zelf raakte zwaar beschadigd.

Onverwachte zaken

Aeromobil meldt in het persbericht niet of de crash het leveringsprogramma in gevaar brengt. Het was de bedoeling de vliegende auto in 2017 op de markt te brengen. Het bedrijf zegt dat tijdens tests nu eenmaal onverwachte zaken kunnen gebeuren.

Of 2017 überhaupt een realistische datum is, werd door sommigen betwijfeld, omdat bijvoorbeeld de regelgeving in Europa nog moet worden aangepast voor de komst van deze Personal aerial vehicles ofwel PAV's. Ook is er nog niets vastgesteld over opleiding van de piloot en eventuele aansprakelijkheid.

Bron: www.demorgen.be

Eigen mening:

Voor mij waren vliegende auto's altijd een fantasie uit de stripalbums van Jommeke. Om nu te lezen dat men hier daadwerkelijk mee bezig is, vind ik best een rare gedachte. Zouden we binnen 20 jaar allemaal door de lucht vliegen in plaats van te rijden op de begane grond? Feit is dat het concept nog niet helemaal op punt staat. Men zou de eerste vliegende auto in 2017 op de markt willen brengen, maar dit lijkt me niet echt realistisch. Ten eerste is er, zoals in het artikel gezegd, nog geen regelgeving hieromtrent. Uit ervaring (de regelgeving omtrent drones) weten we dat dit veel tijd kan vergen. Daarnaast wordt er niets gelost over een eventueel prijskaartje. Mij zegt het beeld van een wereld met vliegende auto's niet veel. Het lijkt me nuttiger om dit geld te investeren in energiezuinig transport.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 14th May 2015, 10:41
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Eerst vliegende auto ter wereld stort neer

Net zoals E*ize vind ik dit een vreemde gedachte, zeker omdat men de vliegende auto al in 2017 op de markt zou willen brengen. Vooraleer zoiets op de markt gebracht kan worden moet toch eerst nagedacht worden over de wetgeving? Horen vliegende auto's bij auto's of bij vliegtuigen? Welke verkeersregels moeten ze volgen? Kan men met een rijbewijs B ook een vliegende auto besturen? Verdwijnen de gewone auto's? Wat met mensen die te kampen hebben met hoogtevrees? Dit zijn maar enkele vragen die meteen in mij opkomen. Volgens mij is 2017 erg vroeg, te vroeg.
Dat de eerste vliegende auto neergestort is, vind ik niet abnormaal. Er wordt nog aan gewerkt en het is onmogelijk om van de eerste keer iets te ontwerpen dat perfect in orde is. Of de vliegende auto veilig gekeurd kan worden tegen 2017 is nog een groot vraagteken. Persoonlijk sta ik hier niet voor te springen, geef mij maar een gewone auto op de begane grond.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:21.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.