actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th October 2013, 10:39
I*te.VanHerreweghe I*te.VanHerreweghe is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Vorselaar
Posts: 95
Vande Lanotte wil consumentenkrediet blokkeren voor wanbetalers

Wie een betalingsachterstand heeft, zal in de toekomst geen consumentenkrediet meer kunnen krijgen. Dat is volgens De Tijd één van de maatregelen die minister van Consumentenzaken Johan Vande Lanotte plant om consumenten beter te beschermen. Bankenorganisatie Febelfin vreest voor duizend jobs.

Vorig jaar stond in België ruim 21 miljard euro uit voor leningen van een auto, koelkast, reis, enzovoort. Maar een van de pijnpunten is dat steeds meer Belgen hun lening niet meer kunnen afbetalen. Vorige maand steeg het aantal kredietnemers met minstens één achterstallig contract met 5,4 procent tot 336.000.

Vande Lanotte heeft nu een wetsontwerp klaar dat moet uitsluiten dat nog een consumentenkrediet wordt toegekend aan iemand met een betalingsachterstand. De banken zelf zullen daarbij moeten nagaan of de aanvrager nog kredietwaardig is. Het wordt ook verboden om consumenten via promoties aan te zetten tot kopen op krediet. Ook moet het mogelijk worden het contract op te zeggen als de interesten twee procentpunten klimmen boven het niveau dat is afgesproken.

‘We zijn het eens met een betere bescherming van de consument, maar is het nodig verder te gaan dan Europa?’, zo vraagt Ivo Van Bulck, secretaris-generaal van de Beroepsvereniging voor het Krediet, zich af. Febelfin vreest te strikte regulering en waarschuwt dat het kredietaanbod zal dalen. “Dat dreigt ruim 1.000 jobs te kosten”, waarschuwt de organisatie.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20131018_00797303

Mijn mening: Ik vind het goed dat een bepaalde laag van de bevolking tegen zichzelf beschermd wordt. Er zijn nu eenmaal mensen die hun geld niet kunnen beheren. Mensen met het zogenaamde 'gat in hun hand', vormen een gevaar voor zichzelf op het financiële vlak. Wanneer je meer afbetalingen moet verrichten dan hetgene wat je verdient, dan ben je virtueel failliet. Dat dit echter 1000e jobs moet kosten daar stel ik mij vragen bij. Diegenen die geldproblemen hebben moeten immers ook begeleidt worden. Mits een omscholing kunnen deze werknemers aan de slag als hulpverlener.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:30.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.