actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 24th November 2009, 11:24
Joris Wouters Joris Wouters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Tongerlo
Posts: 20
Brusselaars moeten vanaf 1 januari afval sorteren

Brusselaars moeten vanaf 1 januari afval sorteren

Huishoudelijk afval moet vanaf 1 januari 2010 verplicht worden gesorteerd in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Dat heeft staatssecretaris voor Openbare Netheid Emir Kir (PS) bekendgemaakt. Wie zijn afval niet sorteert, riskeert een administratieve boete van 62,5 tot 625 euro, afhankelijk van de hoeveelheid ongesorteerd afval en het al dan niet herhaalde karakter van de inbreuk.

In de aanloop naar de inwerkingtreding van de nieuwe regel lanceert Brussel een brede informatie- en sensibiliseringscampagne. Zo komen er radiospotjes in verschillende talen - Nederlands, Frans, Arabisch, Turks, Spaans -, een affiche- en een brievenbuscampagne, en worden acties opgezet in scholen, socialewoningblokken, het openbaar vervoer, snackbars...

Staatssecretaris Kir maakte ook bekend dat onderzocht wordt of de witte vuilniszakken - voor het niet-sorteerbaar huishoudelijk afval - duurder moeten worden gemaakt. Hun prijs kan verhoogd worden van 20 en 25 eurocent naar 30 en 35 eurocent. De gele zakken (papier, karton) en blauwe zakken (PMD) zouden dan wel goedkoper worden, om het sorteren te stimuleren. (belga/sps)
23/11/09 17u28

http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Bi...-sorteren.dhtml
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 24th November 2009, 11:42
marijn.van.de.waeter marijn.van.de.waeter is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Retie
Posts: 28
Ik vind dat een zeer goed initiatief. In Brussel wonen namelijk veel mensen. En als we meer sorteren dan kan er meer gerecycled worden en moet men minder nieuwe producten gemaakt worden. En voor de mensen zelf is het ook niet zo een grote moeite om al hun afval te sorteren. Maar ik denk wel dat het moeilijk wordt om dit in Brussel te realiseren. IK denk dat deze actie wel effect gaat hebben maar dat toch een deel van de Brusselse bevolking zich hier niet veel van gaat aantrekken. En zullen zei dan allemaal een boete ontvangen ? Een goed initiatief maar ik zou wel eens willen zien of het werkt.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 24th November 2009, 12:09
Rosalie.VanderVelde Rosalie.VanderVelde is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2009
Locatie: Turnhoutsebaan 51 Kasterlee
Posts: 8
Een zéér goed initiatief! Sorteren is een must en een kleine moeite. Het gaat niet gemakkelijk worden om op poten te zetten in een grootstad. Houden ze zich niet aan de regels, dan moeten ze de gevolgen dragen.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 26th November 2009, 14:37
yannick.michiels yannick.michiels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Dessel
Posts: 44
Volgens mij een goed initiatief, maar heeft het nut om dit alleen in Brussel te verscherpen? Als men iets wil gaan veranderen aan de grote afvalberg van België, zal men in heel het land zo'n initiatieven moeten opstarten. Dan zal je pas het echte en positieve nut inzien van sorteeracties.

Als dit project goed loopt in Brussel, kan men de rest van België ook wel stimuleren voor acties.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 26th November 2009, 17:32
Wouter's Avatar
Wouter Wouter is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: Tervuren
Posts: 923
Stuur een bericht via ICQ naar Wouter Stuur een bericht via MSN naar Wouter
Dit had al 10 jaar in voege moeten zijn. Ik wil niet weten heveel PET flessen, aluminium blikjes, glazen bokalen, papier, spuitbussen, benzine-resten, vet-resten, batterijen etc.. tussen de grote berg 'restafval' terecht zijn gekomen.

Ja, het wordt gesorteerd in verwerkingscentrales, maar dit is manuele arbeid (behalve voor de blikjes) en dus duur, en zéker niet waterdicht.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:01.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.