actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Overige 'milieubijdragen'
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th September 2014, 14:08
lotte h*nnes lotte h*nnes is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Noorderwijk
Posts: 20
Jongen die alle plastic uit oceanen wil halen spreekt!

Jongen die alle plastic uit oceanen wil halen spreekt: "Studeren kan later nog"

Vandaag getuigt Boyan Slat, de 20-jarige CEO van The Ocean Cleanup uit het Nederlandse Delft, over zijn tour de force. Of hoe een twintiger wil klaarspelen wat niemand ooit voor mogelijk hield: al het plastic uit de oceanen halen. "'Ik ben altijd een science geek geweest."


"Jaarlijks gebruiken we 300 miljoen ton plastic, waarvan een deel in zee belandt. Vroeger zochten we de oplossing in schepen die het plastic opvissen. Maar dat duurt 79.000 jaar en kost miljarden euro's", aldus Slat. "Waarom zou je naar het plastic gaan als het plastic naar jou kan komen?"

Slats oplossing spreekt tot de verbeelding, maar de Nederlander met Kroatische roots legt het uit alsof het kinderspel is: "Op vijf plaatsen ter wereld verzamelt al dat afval vanzelf in 'gyres', cirkelvormige zeestromingen. Op een van die plekken - de Great Pacific Garbage Patch, in de Stille Oceaan tussen Hawaï en Californië - wil ik twee drijvende barrières van elk 50 kilometer verankeren in de zeebodem. Samen komen die uit in een V-vorm. Al het levende materiaal gaat onder de barrière door, het plastic stroomt vanzelf naar dat ene scharnierpunt."

Bron: http://www.hln.be/hln/nl/960/Buiten...later-nog.dhtml

Mening: De milieuvervuiling in de wereld is een van de werkpunten die zou moeten verbeteren. Wekelijks komt er iets in het nieuws dat over de vervuiling van de oceaan gaat. Deze student is heel optimistisch en ik apprecier wat hij doet. Als er mensen een steentje bijdragen om deze student te helpen zouden onze oceanen er al stukken properder uit zien. Vindt dit een mooi initiatief maar studeren blijft wel belangrijk!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 27th September 2014, 14:58
R*bin.Claesen R*bin.Claesen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 87
Wat deze jongeman bedacht heeft, is geniaal. Toch heb ik er enkele bedenkingen bij... Wanneer je dit artikel leest, zie je alleen maar voordelen. De eerste vraag die ik mij dan stel is: 'Waarom voert de overheid deze maatregel niet meteen uit?' Het kost minder geld dan dat de boten het doen en het neemt niet zoveel tijd in beslag. De zee doet immens het werk zelf.

Ik begrijp ook wel dat de klus niet op één twee drie geklaard is, maar indien dit een pasklare oplossing is, hoop ik dat ze tot bij de oren van mensen met macht geraakt. Hopelijk blijft het deze keer niet alleen bij woorden, maar verandert er echt iets.

Het plastiek in de zee begint echt een drastisch probleem te worden. De vis die we eten leeft in een smerig goedje, dit is erg voor de vis, maar ook ongezond voor ons. Het hele ecosysteem is in gevaar en daar kan alleen de mens iets aan veranderen. Ik weet dat wij (als kleine mens) niet de kracht hebben om de vervuiling meteen stop te zetten, maar er zijn zeker enkele dingen die we kunnen doen.

bijvoorbeeld:
- zeezout om je lichaam mee te scrubben bestaat uit een grote hoeveelheid plastiek. Het is dus aan te raden dit niet te gebruiken.
- Laat nooit ballonnen met helium de lucht in vliegen, prik ze stuk en smijt ze in de vuilbak.
- Heb het respect om je afval in de juiste vuilbak te gooien. Zwerfvuil is één van de grootste dooddoener. Dit maakt van onze wereld één grote afvalbak.

Ik zit in met de gevolgen van ons egoïsme en onze luiheid. Hopelijk jullie ook.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:05.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.