actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th March 2008, 12:15
Margot Van Den Broeck Margot Van Den Broeck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 79
Kotstudent kost 10 000 euro per jaar

Volgens de studentenfederaties kost een jaar op kot 10.000 euro. "Schandalig veel", vinden ze.

Vlaams minister van Onderwijs Frank Vandenbroucke (sp.a) belooft de studiekosten eens na te rekenen.

De Vlaamse Vereniging van Studenten (VVS) en haar Franstalige tegenhanger vragen maatregelen tegen de fors gestegen kosten voor studenten hoger onderwijs. Een kotstudent kost 10.000 euro per jaar, een niet-kotstudent 7.000 euro, zeggen ze op basis van een eigen onderzoek.

Daartegenover staat een maximale studietoelage van respectievelijk 3.315 en 1.990 euro. Dat heeft dramatische gevolgen, zegt VVS. "Heel wat getalenteerde jongeren worden uitgesloten uit het hoger onderwijs. De kosten leggen ook een zware hypotheek op de slaagkansen van alle anderen."

Volgens de woordvoerder van minister Frank Vandenbroucke wordt volgend jaar een nieuwe studiekostenmeting gehouden.

Bron :
www.gva.be

Ik wist ook wel dat het heel duur is om als student op kot te gaan. De huurprijzen van koten stijgen elk jaar, ook het inschrijvingsgeld is hoog, daarnaats moeten kotstudenten ook al hun eten, drank betalen,... Ik schrok eigenlijk wel een beetje als ik dit artikel las, 10 000 euro per jaar is echt wel veel. Misschien moeten er maatregelen genomen worden om deze prijzen toch een beetje te laten dalen?
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 18th March 2008, 13:16
Karen 01 Karen 01 is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Emblem (Ranst)
Posts: 112
Ik dacht dat VDB de kosten al langer eens nagekeken zou hebben. Ik wist dat het veel zou kosten, maar dit is echt wel boven alle verwachtingen.
Goede maatregelen zouden inderdaad geen slecht idee zijn, maar daar zullen waarschijnlijk ook wel weer nadelen aan verbonden zijn...
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 18th March 2008, 13:18
jo.guns jo.guns is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Vosselaar
Posts: 139
Eigenlijk toch wel een schandalig hoeveel het kost om te gaan verder studeren. In het secundair hebben we de berekening van wat nu het goedkoopste zou zijn. En auto kopen of je kind op kot laten gaan. Blijkbaar was het dan toch wel wat goedkoper om een auto te kopen. Het ligt er natuurlijk ook wel aan welke afstanden je doet tot aan school.
Maar het is toch wel een reden te meer om toch een beetje je best te doen op school, want het is wel een serieuze streep door de rekening van je ouders..
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 18th March 2008, 18:35
Tinne Schrauwen Tinne Schrauwen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Loenhout
Posts: 177
Ik ben zelf kotstudente en besef maar al te goed dat dit echt niet goedkoop is. Gelukkig moet ik hiervan zelf niets betalen, want mijn ouders betalen dit allemaal. Ook mijn schoolkosten worden betaald door mijn ouders. Spijtig genoeg hebben wij geen recht op studiebeurs.
Ik zou per dag meer dan een uurtje onderweg zijn om van Loenhout naar Vorselaar en terug te rijden... Uiteindelijk is dit niet lang, maar wanneer ik naar mijn kot moet, ben ik minder dan 5 minuten onderweg.. De tijd die ik normaal gezien in de auto zou doorbrengen, kan ik nu besteden aan schoolwerk!
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 22nd March 2008, 22:02
Hanne VG Hanne VG is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Ravels
Posts: 121
Ik had nooit gedacht dat het zo duur zou zijn om een jaar op kot te gaan. Als je dit bedrag ziet, twijfel je toch nog eens of je al dan niet nog verder gaat studeren. Als je het zo bekijkt is het misschien wel het voordeligst om direct na je 18de te gaan werken. Want je moet eens denken hoeveel moet je wel niet meer verdienen om al die kosten en ''verloren'' jaren terug te verdienen?
Die ''verloren'' jaren is misschien ongelukkig uitgedrukt, maar het zijn toch alleen maar jaren die geld kosten en niets opbrengen van geld.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 26th March 2008, 22:07
marliessomers marliessomers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2007
Locatie: essen
Posts: 146
Nu, ik wist dat ik veel geld kosten door op kot te gaan. Maar nu ik de cijfers zo zie, is het toch meer dan ik had verwacht.
Daarom vind ik ook dat de maximale studietoelage omhoog moet, zodat studeren voor iedereen mogelijk is. Het zou jammer zijn dat jongeren niet gaan studeren doordat zijn ouders het financieel aankunnen.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 27th March 2008, 13:01
ellenvvl ellenvvl is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: emblem
Posts: 84
Ik schrik ook wel serieus van deze cijfers! Niet alleen kotstudenten zijn duur, ook gewone studenten vind ik persoonlijk erg duur. De minister moet dus algemeen iets doen aan de prijs van studeren vind ik, niet alleen voor de kotstudenten. Er moet volgens mij ook echt iets gedaan worden aan het slaagpercentage. Want inderdaad, het kost wel erg veel geld om niet te slagen. En het is zeker niet altijd door te veel feesten of iets dergelijk dat iemand niet slaagt. Ik pleit zeker niet voor eenvoudigere studies of dergelijke. Maar misschien zou men toch terug iets meer ingangsexamens moeten doen. Want vele jongeren weten gewoon totaal niet welk niveau ze moeten verwachten aan de universiteit of de hogeschool. Een ingangsexamen zou hen daar al een beter zicht op kunnen geven. Er zullen nu vele zijn die denken: maar soms zijn er mensen die eigenlijk net niet de nodige capaciteiten hebben , maar mede dankzij wilskracht en doorzettingsvermogen toch hun diploma halen. Wel, ik ben er van overtuigd dat deze jongeren ook dankzij die wilskracht en dat doorzettingsvermogen kunnen slagen in het ingangsexamen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:58.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.