actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th March 2008, 11:37
kevin pluym kevin pluym is offline
kevin pluym
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Berlaar
Posts: 96
Toekomst Bombardier in gevaar?

Toekomst Bombardier in gevaar?
De vakbonden bij trein- en tramconstructeur Bombardier in Brugge zijn erg ongerust over de toekomst van het bedrijf. Aanleiding is een beslissing van de raad van bestuur van NMBS afgelopen vrijdag. Die gaat voor de levering van treinstellen voor het GEN, het Gewestelijk Expresnet, onderhandelen met Siemens. Bombardier was ook kandidaat, maar Siemens bood blijkbaar de laagste prijs.

Toekomst Bombardier in gevaar?
Volgens een woordvoerder van Bombardier is het project noodzakelijk voor het voortbestaan van het bedrijf. Bombardier is in Brugge goed voor 850 jobs. Bij de toeleveranciers werken nog eens 500 mensen. De NMBS geeft geen commentaar. (VTM nieuws)

In deze kwestie zou naar mijn mening het verschil tussen staatsbedrijf en een ander bedrijf naar voren moeten komen. Naar mijn mening is immers het doel van een bedrijf winstmaken. Als immers iemand de risico’s neemt horende bij het opstarten van een bedrijf doet hij dat met de hoop er ooit veel geld mee te verdienen. Wat denk ik normaal is. Een staatsbedrijf heeft naar mijn mening andere prioriteiten. Een staatsbedrijf moet een dienst verlenen aan de inwoners. Hun eerste prioriteit dient dan ook te zijn de kwaliteit van de dienstverlening. Daarnaast is het zo dat bij een staatsbedrijf de overheid het eventuele tekort dient bijteleggen en de winst mag opstrijken.

In de situatie waarin de NMBS zich nu bevind is de oplossing naar mijn mening dan ook voor de hand liggend. In de eerste plaats dient men te kijken naar de kwaliteit van de treinstellen. Vervolgens dient men het kostenplaatje in een correct perspectief te plaatsen. Siemens is goedkoper en dus op het eerste zicht kan de staat besparen. Maar wanneer Bombardier in vereffening moet en er 1350 arbeiders werkloos worden en dus tot ze nieuw werk hebben gevonden dienen te leven van een werkloosheidsuitkering is het voor de staat dan nog steeds een besparing om Siemens het contract te geven? Denk bijkomend ook nog aan het feit dat men de 1350 arbeiders niet enkel moet uitbetalen maar dat ook de staatsinkomsten die de staat op hun arbeid genereert wegvallen wanneer ze niet meer werken.

Dit alles in acht genomen lijkt het me beter dat de minister van overheidsbedrijven de NMBS even een duwtje geeft in de richting van Bombardier waar gaan we immers naar toe als zelfs de overheid zijn eigen economie niet meer ondersteunt?
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 12th March 2008, 20:05
kevin pluym kevin pluym is offline
kevin pluym
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Berlaar
Posts: 96
Personeel Bombardier legt druk bij politici in dossier GEN Brussel

Personeel Bombardier legt druk bij politici in dossier GEN Brussel

Zo'n 300 personeelsleden van treinconstructeur Bombardier Transportation in Brugge zijn vandaag ontvangen op het stadhuis. Ze hebben er bij de lokale politici op aangedrongen om alle mogelijkheden uit te putten om druk te zetten op de NMBS. Die zal binnenkort de bestellingen plaatsen voor het Gewestelijk Expresnet (GEN) Brussel. De vakbonden bij Bombardier vrezen dat als hun bedrijf uit de boot valt, er een sluiting zal volgen.

De Brugse politici zullen hun federale collega's contacteren om het voor Brugge op te nemen. CD&V-senator Pol Vandendriessche was bij de besprekingen op het stadhuis aanwezig. Hij wil vandaag nog een signaal van alle Brugse parlementairen over de partijgrenzen heen.

Vrijdag trekt het personeel van Bombardier naar de NMBS-zetel in Brussel. Ze willen er uitleg over het dossier. De vakbonden vinden dat in de toewijzing van het contract rekening moet worden gehouden met de tewerkstelling in eigen land. Ze willen ook vernemen of de aanbesteding volledig volgens het boekje is verlopen. (belga/ka)

Ik vind het een goede zaak dat de politici uit de regio Brugge willen samenspannen om zo de NMBS onder druk te zetten. Ik hoop dan ook dat ze gehoor gaan vinden in Brussel en dat men in Brussel er in slaagt de koers van de NMBS te wijzigen. Het gaat immers over meer dan één miljard euro dat ofwel naar Duitsland vloeit ofwel deels in België blijft. Al moeten we niet kortzichtig zijn en beseffen dat de winst die Bombardier gaat maken naar Canada gaat stromen. Des al niet te min zal via lonen en belastingen veel geld in België blijven. Wat toch nooit een slechte zaak kan zijn.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 12th March 2008, 20:07
kevin pluym kevin pluym is offline
kevin pluym
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Berlaar
Posts: 96
Belgacom krijgt gelijk in zaak tegen Telenet en Interkabel

Belgacom krijgt gelijk in zaak tegen Telenet en Interkabel

Een Antwerpse rechter heeft Belgacom in het gelijk gesteld in het kort geding dat de telecomgroep had aangespannen tegen de overname van de tv-activiteiten van Interkabel door Telenet. Dat zegt een goedgeplaatste bron aan De Tijd. De uitspraak heeft mogelijk verstrekkende gevolgen voor de overeenkomst.

Kabeltelevisie
Telenet sloot eind vorig jaar een voorakkoord met Interkabel, een alliantie van vier Vlaamse kabeltelevisiebedrijven, over de overname van hun tv-activiteiten. Daardoor wordt Telenet de enige kabeltelevisiespeler in Vlaanderen.

Akkoord
Belgacom vocht het voorakkoord echter op diverse fronten aan: voor de Raad van State, voor de Vlaamse regeringscommissaris en voor de rechtbank in Antwerpen. Belgacom voerde telkens aan dat Telenet en Interkabel geen onderhands akkoord hadden mogen sluiten, maar dat Interkabel een open marktbevraging had moeten organiseren. Interkabel is immers in handen van de gemeenten en dat zijn openbare instanties.

De rechter geeft Belgacom nu op dat punt gelijk. Het vonnis betekent op zijn minst vertraging voor de overnameoperatie. Meer details ontbreken nog. Telenet wil voorlopig niet reageren. (belga/gb)

Ik vind het een beetje Hilarisch Belgacom zelf een bijna monopolist dient een klacht in deels tegen de monopoly vorming van Telenet. Niet dat ik hiermee kritiek wil leveren op Belgacom want Telenet aast ook op iedere misstap van Belgacom om hen een proces aan te spannen. Ik vind het dus het goed recht van Belgacom dat ze alle juridische middelen uit de kast halen om zich te verdedigen.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 12th March 2008, 23:28
kevin pluym kevin pluym is offline
kevin pluym
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Berlaar
Posts: 96
Drie pistes om Bombardier in Brugge te redden

Drie pistes om Bombardier in Brugge te redden

De internationale directie van Bombardier Transportation ziet drie pistes om haar vestiging in Brugge open te houden. Het gemeenschappelijke vakbondsfront ziet voorlopig af van de actie vrijdag aan de NMBS-zetel. Er wordt voorrang gegeven aan het overleg.

Personeelsvergadering
In Brugge vond een personeelsvergadering plaats in het bijzijn van een vertegenwoordiger van de internationale directie van het Canadese bedrijf. Die stelde dat de vestiging in Brugge niet dicht moet als er een uitweg wordt gevonden. Dat kan door het binnenhalen van enkele contracten in onderaanneming voor het Gewestelijk Expresnet Brussel bij Siemens, door het binnenhalen van extra bestellingen voor andere NMBS-rijtuigen, of door het verschuiven van werk tussen verschillende vestigingen.

"Overleg kansen geven"
"Het personeel heeft na de jongste personeelsvergadering een beter gevoel", reageert ACV-vakbondsman Steven Bogaert. "De internationale directie wil nu binnen de maand meer duidelijkheid over de drie voorgestelde pistes. In ruil gelasten we onze vakbondsactie van vrijdag in Brussel af. We willen het overleg extra kansen geven. Het personeel gaat morgen na een bewogen dag terug aan het werk."

De vakbonden gaan de volgende dagen de beleidsverantwoordelijken blijven benaderen. (belga/gb)

Nog maar net stuurde ik de eerste post en ik zag dat er weer wat verandert is. De directie van Bombardier heeft blijkbaar niet stilgezeten en is actief naar andere oplossingen gaan zoeken. Het personeel heeft hierop beslist weer aan de slag te gaan dit vind ik een goede zaak. In deze kwestie zijn personeel en directie immers bondgenoten en dienen ze dan ook samen te werken. En een staking daar heeft alleen de directie en de klanten last van niet de NMBS.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:31.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.