actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th October 2011, 13:23
Sabrina's Avatar
Sabrina Sabrina is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Turnhout
Posts: 106
Meer dan 10.000 mensen testen nieuw elektronisch kiessysteem

Meer dan 10.000 Vlamingen en Brusselaars testen donderdag het nieuwe kiessysteem uit. De stemtest moet uitwijzen of het nieuwe elektronisch systeem klaar is om gebruikt te worden bij de volgende federale, Vlaamse en Brusselse verkiezingen. Wallonië doet niet mee aan het project.

De bestaande stemcomputers, waarvan sommige al 19 jaar meegaan, zijn dringend aan vervanging toe.Het risico dat ze het bij volgende verkiezingen zouden laten afweten, wordt steeds groter.

Daarom besliste de federale regering samen met de Vlaamse en Brusselse regeringen een nieuw elektronisch stemsysteem op poten te zetten. Ze schreven samen een overheidsopdracht uit om een prototype te laten ontwikkelen.

De ontwikkeling van het nieuwe systeem zit in de laatste fase. Donderdag worden de stemcomputers op 22 verschillende plaatsen in Vlaanderen en Brussel door meer dan 10.000 mensen uitgetest. Daarbij wordt gekeken of het systeem goed functioneert en of het gebruiksvriendelijk is.

Op basis van de test zal het systeem nog worden aangepast, maar de bevoegde ministers - federaal minister van Binnenlandse Zaken Turtelboom, Vlaams minister van Binnenlands Bestuur Geert Bourgeois en Brussels minister-president Charles Picqué - hopen dat de test positief zal zijn. Turtelboom verklaarde dat het systeem dan al kan gebruikt worden bij de gemeenteraadsverkiezingen van 2012.

Barcode

Met het nieuwe systeem kan de kiezer op een touchscreen een stem uitbrengen. Daarna krijgt hij/zij een ticket waarop kan gecontroleerd worden of de keuze correct geregistreerd is.

Op het ticket staat niet alleen de keuze van de kiezer, maar ook een barcode, die gelezen wordt wanneer die in de kiesurne wordt gedeponeerd. Ook het tellen gebeurt dus automatisch. Daardoor zouden de urnes alleen nog moeten worden geopend als na een dispuut een hertelling nodig is.

Bron: http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20111025_079

Eigen mening: Dan is er toch iets dat ze beslissen. Er is nog altijd geen regering, economische problemen waar geen idee van is hoe er uit te geraken, ... maar er is wel tijd om zich met zo'n nutteloze dingen bezig te houden. Nu ja, als er zo vaak gestemd moet worden is het misschien maar beter dat de stemmen automatisch geteld moeten worden. Anders moeten ze binnenkort nog iemand fulltime gaan aannemen voor deze functie als je bekijkt hoe de situatie er nu voor staat.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 26th October 2011, 19:18
Valerie.Pandelaers Valerie.Pandelaers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Vorselaar
Posts: 99
Op zich vind ik het niet slecht dat er nieuwe systemen komen. Als het echt werkelijk zo is dat de huidige systemen verouderd zijn, en er problemen kunnen optreden bij de volgende verkiezingen, waarom dan geen nieuw systeem uitproberen.
Het enige dat mij dwarszit bij het lezen van dit artikel is Wallonië, waarom moeten zij nu weeral anders doen dan de rest van België?
Waarom kunnen ze zich nu eens niet gewoon aansluiten bij de anderen, en toegeven dat dit systeem een betere oplossing is dan het oude?
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 26th October 2011, 22:26
kirsty.michielsen kirsty.michielsen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Westerlo
Posts: 28
Het is inderdaad goed dat ze dit vernieuwen. Stel je voor dat na de stemming de apparatuur plots niet meer werkt. Of dat er fouten zouden gebeuren. Zo zouden ze met de stemming nog sterk in de problemen kunnen komen, dus dat kunnen we maar beter vermijden. Maar ze zouden de economische crisis en alle andere problemen beter ook eens aan dit tempo aanpakken. want er komt maar geen schot in de zaak.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 27th October 2011, 11:43
Sander.Bogaerts Sander.Bogaerts is offline
Don't jugde me.
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Balen
Posts: 66
Citaat:
Orgineel gepost door Valerie.Pandelaers
Het enige dat mij dwarszit bij het lezen van dit artikel is Wallonië, waarom moeten zij nu weeral anders doen dan de rest van België?

Waarom kunnen ze zich nu eens niet gewoon aansluiten bij de anderen, en toegeven dat dit systeem een betere oplossing is dan het oude?

Wil jij zeggen dat iedereen het zelfde moet doen? En dat Vlaanderen de norm moet stellen? Mag ik lezen dat jij impliciet bedoelt dat Vlaanderen het beter weet en dat Wallonië ons gewoon moet 'nadoen'. Aangezien je zelf zegt
Citaat:
Orgineel gepost door Valerie.Pandelaers
Wallonië... anders doen dan de rest van België?
Bij mijn weten is Wallonië nog steeds een deel van België. Of is dat verandert nu we geen regering hebben?

Elk nieuw systeem heeft vaak nog kleine foutjes. En in het artikel staat dat men na de test nog de nodige aanpassingen gaat doen. Dus moet Wallonië in elk nieuw idee van Vlaanderen mee stappen?

Ik zie ook trouwens nergens een vermelding van een oplossing. Zoals ik het lees gaat het over een vernieuwing, een vernieuwing omdat het huidige systeem met verouderde computers zit. En deze het kunnen begeven. Nu kan ik je ook al vermelden dat in Balen, ik weet het niet van andere dorpen aangezien je daar niet gaat stemmen, vrij nieuwe stemcomputers heeft. En ik weet ook dat er veel oudere mensen zijn die klagen bij dit systeem, of geklaagd hebben. Elke verandering, die verder gaat in technologie, vormt een kloof met de oudere generatie. Oudere hebben het vaak al moeilijk genoeg als het op technologie aankomt. Er is nog steeds een grote populatie van de ouderen die een vrees hebben van computers.

Dus om zomaar te zeggen dat Wallonië "België" niet volgt is makkelijk te zeggen -vind ik-. Ik vermoed, of moet ik zeggen ga er van uit, dat als het systeem in Vlaanderen een succes is dat Wallonië ook wel de nodige aanpassingen zal doen. Maar hou er rekening mee dat er meerdere aspecten mee spelen, alsook het financiële aspect, want elke vernieuwing kost geld. En zitten we niet in een crisis...

Wat zou je antwoorden als ik het volgende zeg: "Vlaanderen is onnodig geld aan het verspillen met de vernieuwing van alle stemcomputers." Want men spreekt niet van een verouderd systeem maar van verouderde computers. Zou het niet goedkoper zijn om nu de verouderde computers te vervangen en zich concentreren op meer dringende problemen? OF om de vernieuwing door te voeren alleen daar waar er gevaar loopt dat het "oude" systeem zich dreigt te begeven?

In termijn zal dit systeem het ons vergemakkelijken daar ga ik ook vanuit. Maar je "aanval" op Wallonië vind ik een beetje te vroeg.
__________________
"These are my principles. If you don't like them, I have others." - G. Marx.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 27th October 2011, 11:55
nic.andriessen nic.andriessen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Ravels
Posts: 331
Ook hier merk ik een 'communautair kantje' dat zich voortaan in elke discussie in België mengt. Als Vlamingen het zo doen, doen de Walen het zo. Ik zie dat ook niet echt als een reden om de Walen aan te vallen. Dat is gewoon waar ons land naartoe gaat en waar bijna 30 % voor gestemd heeft. Meer autonomie, meer zelf beslissen, een beleid op maat van de mensen. In Wallonië kiest men ervoor om nog op héél veel plaatsen nog met papier en potlood te stemmen. Dat blijkt ook goedkoper en zorgt voor een vlotter kiesverloop (computerpannes en dergelijke, ze treffen elke verkiezing ...). Het is daarom goed dat er wordt geïnvesteerd in nieuw, moderner materiaal, want mijn vorige stemcomputer was vermoedelijk ook nog een toestel uit 1914-1918 denk ik ...

Ik denk dat we ons ook in de handen mogen wrijven dat er nog iets gebeurt. Op vlak van de Gemeenschappen en de Gewesten werkt men nog wél door. Dat zie je nu aan maatregelen als deze, maar er zijn er nog een pak waar er nog wel gewoon gewerkt wordt. Dat heeft niets met het federale niveau te maken. Echt nutteloos vind ik de maatregel dus zeker niet, maar in een land als België waar het bijna jaarlijks verkiezingen zijn, wordt zo'n maatregel niet op applaus onthaald.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 28th October 2011, 18:08
Lore.Vanmarcke Lore.Vanmarcke is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: St.-Antonius Zoersel
Posts: 89
Ik zou het zeer goed vinden dat er een nieuw kiessysteem zou komen. Want bij de bestaande stemcomputers zijn er toch al een paar verouderd. En het risico lopen dat ze het laten afweten, neen bedankt. Want wat voor nut zou het hebben dat we hiervoor nog eens een dag zouden moeten komen om opnieuw te gaan stemmen? We hebben in 2010 gaan kiezen en dan kwam er zelfs geen regering.

Als leerkracht informatica in spe vind ik het wel geweldig dat ze een nieuwe software hebben. Men moet meegaan met de tijd. Wie weet hoe we gaan stemmen binnen de 20 jaar, misschien wel vanaf thuis uit.

Waarom Wallonië niet mee wil doen, weet ik ook niet. Maar dit is zo iets waar sommige van de regering naar streven. Zelf kunnen kiezen, verschillen laten merken,... Hiervoor willen ze Wallonië en Vlaanderen splitsen (denk ik). Toch ben ik er geen voorstander van om te splitsen.

Ook dat door middel van een barcode de stemmen worden geteld, is positief. Ze hebben hierdoor minder tijd nodig, zijn ze zeker dat het juist geteld is en moeten ze niemand meer aannemen voor deze stemmen te tellen.

Ik ben er voorstander voor en ben benieuwd hoe ik de volgende keer kan gaan stemmen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:34.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.