actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th October 2011, 11:28
Illya.Verstappen Illya.Verstappen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Lier
Posts: 35
Voorlopig geen studentendopen meer rond Antwerpse Ossenmarkt

ANTWERPEN - Voorlopig mogen er geen grote evenementen - zoals de beruchte studentendopen - meer plaatsvinden op of rond de Ossenmarkt. Dat heeft het Antwerpse stadsbestuur beslist. De stad antwoordt zo op de kritiek van de buurtbewoners na de overlast tijdens de eerste weken van het academiejaar.

De openingsweken van het academiejaar gaan in Antwerpen, net als in de andere studentensteden, elk jaar gepaard met de nodige spanningen tussen studenten en buurtbewoners. Dit jaar was de overlast voor de omgeving van de bij studenten geliefde Ossenmarkt zo groot dat een buurtcomité aan de alarmbel trok.

Op één avond vonden bijvoorbeeld drie gelijktijdige evenementen plaats rond de Ossenmarkt, waardoor er zware hinder was voor het verkeer en de buurt er de dag nadien als een slagveld bijlag.

Studentenstewarding

Vorige week donderdag vond een eerste overleg plaats tussen het stadsbestuur en het Antwerps Studentenoverleg (ASO) waarin studentenclubs en -raden vertegenwoordigd zijn. Op vraag van de stad denken de studenten nu na of er een vorm van 'studentenstewarding' kan worden opgezet.

Het stadsbestuur wacht dat initiatief echter niet af om zelf in te grijpen. Niet alleen zal de politie dagelijks aanwezig zijn in de buurt, er zal voorlopig ook geen toelating meer worden gegeven voor grote evenementen, zoals studentendopen, op en rond de Ossenmarkt.

Sinds het begin van het academiejaar op 26 september stelde de politie al veertig processen-verbaal op tegen studenten.

maandag 10 oktober 2011, 17u21
Bron: belga
Auteur: mtm
http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20111010_144


Mijn mening:
Ik begrijp de buurtbewoners van de Ossenmarkt, het moet niet aangenaam zijn om zo vaak door de smurie van studenten te moeten lopen. De buurt van de Ossenmarkt is inderdaad soms gevuld met studenten, kraampjes en afval. Het is niet makkelijk om je daar dan door te banen en al helemaal niet zonder bier per ongeluk bier of dergelijke over je te krijgen.
Ik vrees alleen dat je op deze manier niet echt het probleem oplost, maar het gewoon verspreid. Nu gaat het over één plein en de omliggende straten, maar binnenkort gaat het misschien over meerdere pleinen en meer verspreide straten vol met afval. Dit lijkt me toch nog moeilijker om te kuisen. Misschien dat ze beter een duidelijk tijdschema opstellen zodat niet alle studentenverenigingen al hun activiteiten tegelijk organiseren.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 11th October 2011, 19:41
jolien.claessens jolien.claessens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: vorselaar
Posts: 77
Ik zelf heb toen ik nog in Antwerpen studeerde vorig jaar in de buurt van Ossenmarkt gezeten. Met in de buurt van bedoel ik dat ik op 5 meter van heet eerste café zat. De Ossenmarkt en alle straten en pleinen krijgen het zeker in het begin van het jaar met de studentendopen zwaar te verduren. Smurrie, lawaai, overmatig alcohol gebruik,... Ik vond het al student al niet leuk als ik 's morgens buiten ging en er weer eens kapot geslagen flessen voor mijn deur lagen, wat moet het dan zijn als je daar echt woont en zelf voor alle kosten moet opdraaien? Een tijdelijk verbod, tot een beter oplossing gevonden wordt, zal de buurtbewoners toch enige rust schenken. Al moet iedreen beseffen dat ze de studenten niet gaan weg krijgen uit die buurt en dat zo'n verbod slechts tijdelijk kan zijn, anders zullen er andere problemen opduiken.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 11th October 2011, 20:09
Elise_v Elise_v is offline
Elise Vrins
 
Geregistreerd op: Feb 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 100
Ik deel Joliens mening grotendeels. Het is inderdaad niet aangenaam als je je een weg moet banen tussen verschillende soorten on-identificeerbare 'plassen' de ochtend na 'n studentendoop. De anders zo gezellige Ossenmarkt is niet meer zo fijn en idyllisch dan aangezien je moet uitkijken waar je zit, loopt of zelfs je vuilnis gooit (aangezien in die vuilbakken ook 'smeerlapperij' wordt gegooid en resten van overgeefsel, etc. zitten).

Ik kan écht wel begrijpen dat de buurtbewoners er genoeg van hebben. Niet enkel de gevolgen zijn merkbaar maar zoals Jolien al zei, ook het nachtlawaai dat eraan te pas komt is problematisch.

Je kan het natuurlijk ook van de andere kant bekijken en argumenteren dat het maar enkele keren voorkomt op een jaar maar ook al gebeurt het maar enkele keren op een jaar: als studenten schade toebrengen aan eigendommen en simpelweg de wet overtreden vind ik dat er wel degelijk tegen mag opgetreden worden.

Voor de studentenverenigingen zelf kan het misschien even hard aankomen, hun bedoeling is namelijk niet om de buurt tegen zich op te zetten maar om plezier te maken en nieuwe studenten te 'verwelkomen'. Misschien moeten ze daar een beter alternatief voor zoeken...
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 11th October 2011, 21:22
Believing Bart Believing Bart is offline
99% leerkracht
 
Geregistreerd op: Oct 2006
Locatie: H'thals
Posts: 691
Lang leve de studentenverenigingen die niet meedoen aan het machtsspelletje van 'dopen' en 'schachten'! Want geef toe: Welke verdedigbare morele overwegingen zitten er achter zo'n pervers systeem dat enkele in stand wordt gehouden uit eigen belang en machtswellust?

Lang leve dus SOCIO-ECONOMICA! Geen dopen, wel veel sfeer, plezier en studieondersteuning!
__________________
Wanneer de zon opkomt, totdat zij ondergaat!
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 12th October 2011, 15:30
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Citaat:
Orgineel gepost door Believing Bart
Want geef toe: Welke verdedigbare morele overwegingen zitten er achter zo'n pervers systeem dat enkele in stand wordt gehouden uit eigen belang en machtswellust

Ik heb ook nooit begrepen waarom iemand zich vrijwillig zou willen laten besmeuren met één of ander voedingsmiddel dat zijn houdbaarheidsdatum ongetwijfeld al lang heeft overschreden en er dan nog voor wilt betalen ook (in Vorselaar alleszins toch meen ik me te herinneren).
Omdat het nu eenmaal traditie is?! Ha. Grappig.
Om er bij te horen?! HAHA. Nog grappiger.
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 12th October 2011, 20:51
jolien.claessens jolien.claessens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: vorselaar
Posts: 77
Ik begrijp de studentendoop zeker wel! Ik snap dat er een bepaalde sfeer hangt en dergelijke en ik denk dat wat besmeuren met smurrie niet zo erg is voor 'de schachten'. In Antwerpen doen de meeste clubs echter ook een schachtenverkoop met doopweek en dan een doop waarvan veel aspecten de verbeelding tarten (ik ben zelf gestart aan de doop week van Sofia vorig jaar en heb tijdens de schachtenverkoop al opgegeven). Jammer voor de vele studentenclubs die er wel iets leuks van willen maken dat ook hun doop hierdoor een slecht imago heeft!
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 30th October 2011, 21:32
Believing Bart Believing Bart is offline
99% leerkracht
 
Geregistreerd op: Oct 2006
Locatie: H'thals
Posts: 691
Schachtenverkoop is eigenlijk gewoon 'moderne en vrijwillige slavenhandel'...

Middeleeuws dus...
__________________
Wanneer de zon opkomt, totdat zij ondergaat!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:40.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.