actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th October 2011, 23:19
Joost.Appels Joost.Appels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Turnhout
Posts: 89
Antwerpse KI verklaart klacht tegen Léonard onontvankelijk

De klacht wegens inbreuken op de antidiscriminatiewet en laster en eerroof die advocaat Jean-Marie De Meester had ingediend tegen aartsbisschop André Léonard is onontvankelijk. Dat heeft de kamer van inbeschuldigingstelling in Antwerpen beslist.

De Meester had de klacht in november 2010 ingediend wegens bepaalde uitspraken van de aartsbisschop. "Hij vergeleek homofilie met een psychische aandoening, vond het homohuwelijk niet gelijkwaardig aan een huwelijk tussen hetero's en noemde aids een soort van immanente rechtvaardigheid. Dergelijk homofobe uitspraken kunnen wat mij betreft niet en vandaar mijn klacht met burgerlijke partijstelling."

Cassatieberoep
Volgens het parket-generaal was de klacht onontvankelijk omdat De Meester geen persoonlijk belang kon aantonen. "De KI is het parket-generaal gevolgd en vindt het niet aangetoond dat ik als homo geschaad ben door de uitspraken van Léonard", aldus De Meester. Hij tekende daarop prompt cassatieberoep aan. "Ik heb het er moeilijk mee dat er op een aantal van mijn argumenten niet geantwoord werd en dat de KI zich al heeft uitgesproken over mijn 'schade', terwijl het normaal gezien de bodemrechter is die daarover moet oordelen. Als het Hof van Cassatie mij geen gelijk geeft, stap ik naar het Europees Hof voor de Rechten van de Mens." (belga/tma)

Bron: www.demorgen.be

Eigen mening:

Ik snap zeer goed dat meneer De Meester een tijd terug een klacht indiende tegen bisschop Léonard. Zulke uitspraken kunnen nu eenmaal niet. Door de uitspraken beledigde Léonard een hele boel mensen binnen en buiten dit land. En dat is niet de eerste keer. Ik vind het daarom logisch dat niet iedereen over zich heen laat lopen en dat De Meester hier initiatief heeft genomen om van zich te laten horen. Ik denk dat het niet enkel gaat om de stem van één man maar dat een hele groep mensen zijn uitspraak steunen. Daarom is het zeer belangrijk dat De Meester in beroep gaat en dat Léonard alsnog de straf krijgt die hij verdient. Discriminerende uitspraken zijn niet geoorloofd en moeten dus tegengewerkt worden. Als zulke feiten ongeroerd blijven zal dit altijd doorgaan.

Ik wil zeker en vast geen afbreuk doen aan het katholieke geloof en de daarbij horende kerk. Maar ik kan het er niet mee eens zijn dat een vertegenwoordiger van deze gemeenschap steeds weer mensen beledigd en kwetst. Dat komt het imago van de kerk zeker en vast niet ten goede. In tegendeel. Het katholieke instituut heeft al een flinke deuk gekregen door de pedofiele schandalen. Daarom is het nodig dat de kerk terug een ontvankelijk beeld bij de mensen schept. Mensen moeten terug een goed en veilig gevoel hebben als ze over de kerk horen of lezen. Het katholieke instituut is er voor iedereen en iedereen moet hierbinnen welkom zijn. Aartsbisschop Léonard doet deze gedachte geen goed. Hij discrimineert en schept zo haat voor de kerk. Was er niet zoiets als: "Bemin uw naaste als uzelf.", monseigneur Léonard?
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 28th October 2011, 08:52
sarah.renders sarah.renders is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Vlimmeren
Posts: 108
Aangezien vrije meningsuiting een onderdeel is van het democratisch gegeven, ben ik hier absoluut voorstander van. De mening van aartsbisschop Léonard vind ik echter veel te ver gaan. Zijn reactie op holibi's en aids is allesbehalve hedendaags. Ik snap dan ook dat meneer De Meester de woorden van Léonard probeert aan te vechten. Wat me wel opvalt is dat Léonard zich de laatste maanden zeer gedeisd heeft gehouden in de media. Zou het instituut Kerk hem op de vingers getikt hebben?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:29.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.