actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd November 2017, 14:06
Andres.V*nlandewyck Andres.V*nlandewyck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2017
Locatie: Wijnegem
Posts: 30
Bourgeois is ‘geschokt’, federaal blijft het stil

‘Democratisch verkozen regeringsleiders opsluiten, is meer dan een brug te ver.’ N-VA laat via Vlaams minister-president Geert Bourgeois van zich horen. Maar de federale regering zwijgt over Catalonië.

De Vlaamse N-VA-boegbeelden Geert Bourgeois en Ben Weyts reageren geschokt nu het Spaanse gerecht acht Catalaanse ex-ministers in voorhechtenis plaatst en een Europees aanhoudingsbevel wil uitvaardigen tegen vijf andere Catalaanse regeringsleden die in Brussel verblijven, onder wie de afgezette minister-president Carles Puigdemont. ‘Democratisch verkozen regeringsleiders laten opsluiten is meer dan een brug te ver’, vindt Bourgeois, die de Europese Unie oproept actie te ondernemen. ‘Nooit zal zo’n politiek conflict via juridische vervolging opgelost kunnen worden’, vult Weyts aan. Verschillende andere N-VA’ers spreken van een politiek proces.

Maar meer dan lippendienst bewijst de N-VA voorlopig niet. Op federaal niveau laten de N-VA-ministers zich niet verleiden tot grote verklaringen. ‘Dit is een zaak tussen de Spaanse justitie en de Belgische justitie’, klinkt het op het kabinet van vicepremier Jan Jambon (N-VA). ‘De politiek heeft hier niets mee te maken. Het zou zeer onverstandig zijn om dat proces vanuit de federale regering te doorkruisen met politieke statements. Het is nu aan het gerecht om zijn werk te doen.’

Dat werk bestaat uit vele stappen. Het Spaanse aanhoudingsbevel kan eerstdaags bij de federale procureur in België aankomen. Als vervolgens een onderzoeksrechter het aanhoudingsbevel toewijst, kan die de hechtenis van Puigdemont bevelen, of hem voorlopig in vrijheid stellen. De advocaat van Puigdemont, Paul Bekaert, zegt dat zijn cliënt zeker in beroep zal gaan als het Belgisch gerecht de Catalaan overlevert aan Spanje. Bekaert denkt dat de hele procedure zeker anderhalve maand zal duren (zie video hieronder). De Spaanse justitie creëert volgens de advocaat een cliffhanger die duurt tot de Catalaanse verkiezingen met Puigdemont en zijn ministers in martelaarsrollen. ‘Ik weet niet of mijn cliënt daar op voorhand rekening mee gehouden heeft, maar dit is een cadeau’, zegt Bekaert. ‘De Spaanse justitie is niet bijzonder tactisch bezig.’

'Geen zaak van de politiek'

Voorlopig lijkt de harde Spaanse aanpak de regering-Michel niet in grote problemen te brengen. ‘De procedure geeft de federale regering juist comfort’, zegt een hoge regeringsbron. In tegenstelling tot een internationale uitlevering, is dit aanhoudingsbevel geen zaak van de politiek. ‘Als het een politieke beslissing geweest was, zou de federale regering wél in de problemen komen’, zegt de regeringsbron.

Toch zit de regering-Michel niet op rozen. Als Puigdemont niet overgeleverd wordt, zit ons land met een perceptieprobleem. Het zal in de ogen van de Spanjaarden toch ‘België’ zijn dat de overlevering heeft geblokkeerd. En dat is vervelend voor de premier die in het koppeloton van de Europese Commissie wil lopen en rekent op de steun van onder meer Spanje om Catherine De Bolle benoemd te krijgen als topvrouw van Europol. Spanje kreeg het al op de heupen van de snelle tweet van Michel en een interview van de premier in deze krant, waarin hij het Spaanse politiegeweld tijdens het referendum veroordeelde en opriep tot dialoog. België kan ook alle hulp gebruiken tijdens de campagne voor een zitje in de Veiligheidsraad van de Verenigde Naties.

Wordt Puigdemont wel overgeleverd, dan zal de grootste regeringspartij N-VA alleen maar harder van leer trekken tegen Spanje. Michel zal dan alles uit de kast moeten halen om het dossier buiten de regering te houden. PS-voorzitter Elio Di Rupo vroeg zich gisteren al luidop af of het de Vlaamse N-VA-minister-president Bourgeois wel toekomt om zich te mengen met een juridische procedure in Spanje.

Bron
De Standaard - 3/11/2017 - 05:07
http://www.standaard.be/cnt/dmf20171102_03166728

Mening
Eerst en vooral zou ik willen vermelden dat ik het een zeer dubieus onderwerp vind dat van vele kanten bekeken kan worden en het persoonlijk moeilijk vind om een, volgens mij, 'juiste' oplossing of standpunt van de Belgische regering te bedenken. Waar ik het wel mee eens ben is dat democratisch verkozen leiders opsluiten een stap te ver is. Deze mensen hun vrijheid afnemen enkel en alleen omdat ze een andere mening hebben neigt in mijn ogen naar een dictatoriale besturingsvorm. Langs de andere kant begrijp ik het volledig dat een deel van onze regering het wilt bekijken als de 'ver van men bed show' aangezien dat dit hele gebeuren veroordelen zeer negatieve gevolgen voor België met zich zou kunnen meebrengen naar de toekomst toe. Specifieker zou het ervoor kunnen zorgen dat België alleen komt te staan in de EU en dat het de steun van Spanje verliest in zaken zoals de steun voor Catherine De Bolle als topvrouw van Europol. Gezien de voor-en nadelen van het veroordelen van deze stappen die Spanje heeft ondernomen, ben ik niet zeker wat de correcte weg is die België als land zou moeten nemen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:36.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.