actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th October 2017, 09:40
jenne.h*lsen jenne.h*lsen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2017
Locatie: Olen
Posts: 29
Rajoy geeft Puigdemont vijf dagen voor beslissing over onafhankelijkheid

Minister-president Carles Puigdemont heeft tot maandag om het standpunt over de onafhankelijkheidsverklaring van Catalonië te verduidelijken. Dat heeft de regering van Spaans premier Mariano Rajoy beslist.
Puigdemont heeft dus tot volgende maandag om klaarheid te scheppen. Als de Catalaanse minister-president bevestigt dat hij de onafhankelijkheid heeft uitgeroepen, zal Madrid hem nog tot en met donderdag 19 oktober geven om alsnog terug te krabbelen. Gebeurt dat niet, dan zal de Spaanse regering volgens de bron een beroep doen op het fameuze artikel 155 van de Spaanse grondwet.

Met dat wetsartikel kan Madrid in het ergste geval de functies van de regionale organen overnemen. Zo zou de regering de Catalaanse regionale politie, de Mossos d’esquadra, onder haar bevoegdheid kunnen nemen. De regering in Madrid zou ook de geldkraan voor de autonome regio kunnen dichtdraaien. Er kunnen speciale vertegenwoordigers van de regering komen die een vetorecht hebben op belangrijke beslissingen van de autonome regering.

Rajoy had woensdag tijdens een persconferentie Puigdemont formeel gevraagd duidelijk te maken of die tijdens zijn toespraak dinsdagavond voor het Catalaanse parlement de onafhankelijkheid van de regio heeft uitgeroepen of niet. Dat is de eerste stap in de procedure om artikel 155 van de grondwet in werking te zetten.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20171011_03125687 (19:01)


Mening: Ik heb voor de tweede maal een artikel gekozen die de situatie in Spanje en Catalonië behandeld. Als geschiedenisstudent interesseert dit mij enorm en de onafhankelijkheid die misschien staat te gebeuren zou wel eens een belangrijke gebeurtenis in de geschiedenis kunnen worden. De Spaanse regering neemt en erg harde houding aan tegenover Catalonië en wil absoluut geen onafhankelijkheid toestaan. Naar mijn mening neemt Spanje hier een verkeerde houding aan, want de Catalaanse burgers gaan net door de strakke houding van Spanje hun onafhankelijkheid nog meer blijven door duwen. Ik denk dat een dialoog tussen de twee regeringen hier de beste oplossing is.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:52.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.