actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th December 2014, 10:27
Janne.V*rbeeck Janne.V*rbeeck is offline
Janne Verbeeck
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Beerse
Posts: 77
Meisjes kiezen voor dezelfde studierichtingen als vijftig jaar geleden


Meisjes kiezen voor dezelfde studierichtingen als vijftig jaar geleden


Meisjes studeren dagelijks half uur langer dan jongens. Dat leert een onderzoek van de VUB waarbij werd nagegaan voor welke richtingen jongeren zich inschreven in 1958, 1988, 2005 en 2011.
De bevindingen van het onderzoek staan in de eerste aflevering van een reeks van De Standaard over een groot Vlaams gender-onderzoek. Uit het onderzoek van sociologen Ignace Glorieux en Ilse Laurijssen van de VUB bleek dat het aandeel meisjes-jongens opvallend stabiel was: meisjes (en jongens) kozen eind jaren vijftig inhoudelijk voor dezelfde opleidingen als nu.

Meisjes zijn vooral terug te vinden in richtingen die op de mens, cultuur of het menselijk lichaam slaan. Technologie blijft een mannenzaak. 'Dat meisjes en jongens andere interesses hebben, weten we', zegt Laurijssen in De Standaard. 'Maar dat er zo weinig beweging in de studiekeuze zit over de decennia heen, dat is toch wel verrassend.'

De minister van Onderwijs, Hilde Crevits (CD&V), is verbaasd door de bevindingen. 'Een evenwichtige genderverhouding is belangrijk. In elke sector werkt een goede mix van mannen en vrouwen vesterkend', zegt ze. Crevits wil daarom inzetten op een betere studieoriëntering, zonder meisjes in een bepaalde richting te dwingen.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20141214_01429179

Eigen mening

Het feit dat meisjes nog vaak dezelfde richting kiezen dan in de jaren '50 zou een gevolg kunnen zijn van het feit dat we nog steeds bijvoorbeeld meer vrouwelijke verpleegsters en kleuterjuffen zien dan mannelijke. Een vrouwelijke garagiste ben ik nog niet vaak tegengekomen. Ik haal hier nu misschien wel stereotiepe beelden aan, maar het is zo, we zien het nog elke dag. Je studiekeuze wordt vaak ook mede bepaald door je ouders, grootouders en andere familieleden. Bij hen zitten deze stereotiepe beelden nog zo 'ingebakken' dat ze het vreemd zouden vinden, moest je een studierichting kiezen die niet bij je geslacht 'hoort'. Ik geloof ook dat een evenwichtige genderverhouding belangrijk is. Iedereen, zowel mannen als vrouwen, hebben het recht om eender welke richting te studeren, ongeacht hun geslacht. Wanneer we deze visie bereikt hebben, zal het ook bijdragen aan de gelijkheid tussen man en vrouw. En daarom kan ik me dus ook vinden in de plannen van minister Crevits.
Ik schrok wel van de resultaten van het onderzoek, ik had niet gedacht dat men in België nog zo traditioneel koos.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 15th December 2014, 17:58
jente.peeters jente.peeters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2013
Locatie: Geel
Posts: 59
Ik begrijp het wel dat er zo'n verschil is in studiekeuzes. Als vrouwelijke studenten thuis zouden zeggen dat ze graag bouwvakker worden dan gaan de ouders hier wel iets over zeggen. De keuzes van de student worden dus beïnvloed door de ouders. Ook het beroep van je ouders speelt hier een rol. Sommige ouders willen dat je hen opvolgt in een bedrijf of zaak en dan ligt je keuze ook al vast. Ik denk ook wel dat meisjes gewoon nog steeds graag werken in de zorgsector of als leerkracht. Dit zijn beroepen die meestal door vrouwen worden uitgevoerd maar misschien zijn het ook wel gewoon beroepen die vrouwen liever uitvoeren dan mannen? Dan vind ik niet dat we daar een probleem van moeten maken.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 15th December 2014, 21:12
g*elle.jansen g*elle.jansen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Wuustwezel
Posts: 100
Deze resultaten verbazen me eigenlijk nog wel. Ik wist wel dat er nog gevallen waren waarin er erg genderafhankelijk beslist werd, maar niet dat dit eigenlijk nog heel actueel was. We kunnen misschien inderdaad wel zeggen dat er een verschil is bij onze ouders of grootouders en dat zij een invloed hebben op je keuze, maar eigenlijk zou het vooral JOUW keuze moeten zijn zonder invloed van anderen. Het is moeilijker gedaan dan gezegd, want een studierichting kiezen, brengt veel twijfel met zich mee. Vaak weten kinderen nog niet wie ze echt zijn en zijn ze volop in ontwikkeling als ze al een bepaalde richting moeten kiezen. Dit heeft dus ook al een invloed op de studiekeuze voor een hoger diploma.
Ook holebi's bijvoorbeeld zijn tegenwoordig veel meer aanvaard in onze maatschappij dan vroeger. Toch veroordelen we een man, vrouw te snel op basis van zijn/haar job. Ik vind dit niet correct. Iedereen zou zijn eigen keuze moeten kunnen maken zonder hiermee een hele heisa te creëren.
Ik merk wel dat er in de klas zelf ook nog vaak genderstereotypen aangemoedigd worden. Men gaat werken met bepaalde interesses of werkvormen voor meisjes en jongens. Ik vind dat men dit niet mag doen, maar realiseer me ook wel dat het niet altijd even gemakkelijk is om hiermee rekening te houden.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 15th December 2014, 22:06
Jonas.G*auwels Jonas.G*auwels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Blauberg
Posts: 25
Ik denk dat onze maatschappij te veel wakker ligt van kwesties zoals aangehaald in het artikel.
Het lijkt haast alsof we het als 'problematisch' moeten bekijken wanneer er meer vrouwelijke verplegers of mannelijke bouwvakkers zijn dan hun tegenhangers van het andere geslacht.
Biologische factoren spelen hier ook nog altijd mee. Zo hebben vrouwen over het algemeen, mede door hun moedersinstinct, toch een zekere aanleg voor de zorgsector. Vrouwen kunnen ook veel beter de emoties van mensen inschatten en zijn dan ook dikwijls beter geschikt voor zo'n beroep.
Mannen beschikken dan weer over het algemeen over een grotere spiermassa, dan is het ook logisch dat er meer mannelijke bouwvakkers zijn dan vrouwen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:17.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.