actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th December 2014, 16:16
F*nne.Baeken F*nne.Baeken is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 103
Jongere leerlingen roken en drinken minder

Jongere leerlingen roken en drinken minder

Steeds minder schoolgaande jongeren roken, zij die het wel doen starten later. Ook wat alcohol betreft, beginnen jongeren steeds later te drinken, met een kantelpunt op 16 jaar. Het cannabisgebruik blijft onveranderd: ongeveer één op de tien jongeren zegt het afgelopen jaar cannabis gebruikt te hebben. Dat leert de bevraging over het schooljaar 2012-2013 van de Vereniging voor Alcohol- en andere Drugproblemen (VAD), die dit onderzoekt sinds het schooljaar 2000-2001.

Jaarlijks bundelt VAD de resultaten van de leerlingenbevraging in een syntheserapport, dat representatief is voor de Vlaamse jongeren in het secundair onderwijs. Voor het schooljaar 2012-2013 werden 30.592 leerlingen uit 67 verschillende scholen bevraagd. De resultaten liggen in de lijn van de vorige jaren, meldt de VAD.

Eerste sigaret
In totaal 29,7 pct van de jongeren gaf aan ooit gerookt te hebben. Dit cijfer bevestigt de dalende trend van tabaksgebruik onder jongeren. Voor de jongeren die wel rookten, kwam de eerste sigaret er gemiddeld op 14,5 jaar. Bij 28,1 pct was dat pas op 16 jaar of ouder. Bovendien daalt het ooitgebruik van tabak bij de 17-18-jarigen merkelijk trager dan in de andere leeftijdscategorieën. Toch is 17,3 pct van de 17-18-jarigen een dagelijkse roker.

Verder heeft 51,6 pct van de min-16-jarigen al ooit alcohol gedronken. Nog steeds de helft, maar het een sterke daling tegenover 76,7 pct in 2005-2006. Meer en meer jongeren onder de 16 zijn ook bewust van het verbod op alcohol (sinds 2009) voor hun leeftijdsgroep.

Kantelpunt
Zestien jaar blijft een scharnierleeftijd. Er zijn weinig jongeren die pas later een eerste glas drinken. Bij jongeren tussen 16 en 18 jaar dronk 79,6 pct tijdens de laatste maand voor de bevraging en 34,3 pct drinkt regelmatig alcohol. Eén op tien geeft aan maandelijks minstens één keer meer dan zes glazen (bij jongens) of vier glazen (voor meisjes) op twee uur tijd te drinken.

Verder zegt 17,3 pct van de jongeren ooit cannabis te hebben gebruikt, 10,5 pct gebruikte het afgelopen jaar. Dat zijn voor het derde jaar op rij gelijklopende cijfers, aldus de organisatie. Andere illegale drugs blijven eerder marginaal onder jongeren: 3,7 pct heeft ooit een andere illegale drug gebruikt en 1,7 pct tijdens het afgelopen jaar. De gemiddelde beginleeftijd voor illegale drugs ligt hoger dan voor alcohol of tabak: 15,4 jaar voor cannabis en 16,3 jaar voor andere illegale drugs.

Bron: De Morgen, 19/12/2014, http://www.demorgen.be/binnenland/j...inder-a2157640/

Commentaar:
Ik vind dit vooral positief. We kunnen niet ontkennen dat we allemaal eens alcohol drinken, maar dat dit niet meer in overvloed is (bij de jongeren), vind ik positief. Dat het roken ook minder 'populair' wordt, vind ik ook goed want het is en blijft ongezond om te roken. Het zou nu nog fijn zijn als ook het gebruik van cannabis zou dalen. Dit is momenteel nog niet het geval. Al bij al vind ik het dus allemaal positief. Het is ook goed dat de leeftijd van het eerste glas alcohol, de eerste sigaret of het eerste gebruik van cannabis omhoog gaat en dus niet meer zo laag ligt.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 19th December 2014, 17:28
jente.peeters jente.peeters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2013
Locatie: Geel
Posts: 59
Dit is zeer goed nieuws. Je leest steeds meer negatieve dingen over jongeren zoals bv drugs (het vorige artikel waar ik op gereageerd heb). Maar dat is eindelijk eens iets positief. Waarschijnlijk beginnen jongeren de gevaren van alcohol en sigaretten in te zien of ze vinden het te duur om nog geld aan uit te geven. Waarschijnlijk zijn dit twee factoren die ervoor zorgen dat de cijfers zo laag liggen. Dat jongeren er later aan beginnen is ook goed. Deze oudere jongeren kunnen bij alcohol al beter inschatten hoeveel ze kunnen drinken en wanneer ze moeten stoppen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 19th December 2014, 17:28
a*melie.van.den.broeck a*melie.van.den.broeck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Wuustwezel
Posts: 117
Ik denk dat het ook veel moeilijker geworden is om aan drank/ sigaretten te geraken. Tegenwoordig moet je overal je identiteitskaart laten zien. Oké, je kan ouderen het laten kopen, maar die moeite ga je heus niet elke keer doen.

Ik denk wel dat de campagnes tegen roken en drinken zijn effect hebben. Er zijn ook al genoeg mensen die de nadelen zelf onder ogen zien. De sensibilisering zowel via alle mediakanalen als op de verschillende scholen zorgen voor een afkeer van alles wat slecht is.
__________________
Some of the best lessons we ever learn we learn from our mistakes and failures. The error of the past is the wisdom of the future.

- Tryon Edwards
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 19th December 2014, 17:32
j*na.janssens j*na.janssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Broechem
Posts: 99
Jongere leerlingen roken en drinken minder

Het is niet goed voor jongeren dat ze al vroeg gebruik gaan maken van drugs, alcohol en sigaretten. Ik weet niet zeker of de leeftijd waarop jongeren beginnen met roken gestegen is. Wij horen net vanuit stagescholen dat er problemen zijn rond roken en dat bijna elke leerling het doet. Tegenwoordig is ook de shishapen erg in trek bij de leerlingen. Ze denken dat deze niet schadelijk zijn en gaan het daarom sneller overwegen om eens uit te testen. De gevolgen van een shishapen zijn nog niet zo duidelijk maar ze zouden toch ook schadelijk zijn en zeker voor jongeren. Zo lang de jongeren dit niet weten zijn er volgens mij meer die het eens gaan proberen. De gevolgen van sigaretten en drugs zijn vaker gekend. Hierdoor zal men deze minder snel voor het plezier uittesten maar zal het al eerder door groepsdruk komen.

Ik denk dat jongeren toch nog steeds te gemakkelijk aan al deze middelen geraken. Ze geven zelf aan dat ze shishapennen in de nachtwinkel kunnen kopen en dit zal ook wel zo zijn met sigaretten.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 19th December 2014, 18:28
j*chim.janssens j*chim.janssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Grobbendonk
Posts: 102
Jongere leerlingen roken en drinken minder

Zelf heb ik ook het gevoel dat de jeugd zich beter bewust is van de gevolgen van middelengebruik. Onlangs heb ik nog een artikel in de krant gelezen waarin stond dat jongeren veel strikter zijn in het drinken van alcohol en dan nog met de auto te rijden. Tegenover oudere mensen die zijn opgegroeid in een wereld waar dat normaal was. Ook heeft de nultolerantie op alcohol achter het stuur bij jongeren daar zeker een bijgedragen. Je kan dan ook zien dat het aantal verkeersongevallen drastisch gedaald is. Toch denk ik dat we kritisch moeten zijn over de verkregen gegevens van de enquête. Geven jongeren het gebruik van cannabis wel toe, ook al is het anoniem? In elk geval toch goed nieuws voor de toekomst.
__________________
Is it a crime to fight for what is mine?
-Tupac Shakur
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 19th December 2014, 20:22
l*rs.mijnendonckx l*rs.mijnendonckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Retie
Posts: 87
Dit is misschien wel een teken dat de toenemende sensibiliseringscampagnes hun vruchten af werpen. Laten we hopen dat deze evolutie dezelfde trend zal aanhouden.

Het is namelijk al veel moeilijker geworden voor de jeugd om aan alcohol en sigaretten te geraken. Dit zal zeker en vast ook al wel een invloed gehad hebben.

Nu rest ons enkel nog de taak om ook de oudere generaties te doen stoppen met roken. Een groot hekel punt vind ik ook nog steeds het rijden onder invloed. Hier mag van mij ook zeker nog meer aandacht aan besteed worden dat dit ook drastisch zal dalen.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 20th December 2014, 20:00
E*ilie.Payne E*ilie.Payne is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Herentals
Posts: 101
Ik vind dit een heel mooi gegeven. Het is knap om te zien dat alle sensibiliseringscampagnes en projectdagen op scholen toch zijn vruchten afwerpen en ja, dat meen ik ook al ben ik zelf een roker. Ik merk, als zijnde roker, inderdaad dat het moeilijker wordt om als jongere aan sigaretten te geraken. Ik word toch heel wat frequenter gevraagd om een identiteitskaart te laten zien als ik sigaretten haal op een plaats waar ik niet vaak kom.

Ik schrik niet van het feit dat de cijfers van het alcohol gebruik hoger liggen. Dit is nog steeds een probleem bij jongeren. Ik vind het toch al positief dat ze bewust zijn van de gevaren en het verbod op alcohol op hun leeftijd.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:39.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.