actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th August 2016, 10:38
simon.s*olders simon.s*olders is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: kasterlee
Posts: 94
Militairen nemen ontslag door hoge werkdruk

Militairen nemen ontslag door hoge werkdruk

Volgens de vakbond ACOD hebben in de kazerne van Brasschaat de afgelopen twee maanden elf militairen hun ontslag ingediend. De oorzaak is telkens de hoge werkdruk. Het probleem van overwerkte soldaten stelt zich niet alleen in Brasschaat.

Operatie Homeland, waarbij militairen op straat patrouilleren omwille van de terreurdreiging, is de boosdoener. "Onze troepen kreunen onder de lange dagen en vele weekends", zegt Luc Maes, ACOD Defensie.

"De 1.600 militairen op straat komen uit de beperkte poule van 3.000 tot 4.000 militairen uit de landcomponent. Die is nu echt wel uitgeput. Er zijn immers ook nog militairen nodig voor gevechtsopdrachten in Mali en Afghanistan en voor trainingen. Er zouden 200 militairen bijkomen, maar ondertussen zijn er een honderdtal die defensie opnieuw verlaten door de hoge werkdruk."

Volgens de vakbonden zitten de manschappen op hun tandvlees. Bovendien is de verloning niet in verhouding tot de vele overuren. In tegenstelling tot het toelagestelsel van de politie, worden overuren en weekends in het leger amper gecompenseerd.

Opdracht dicht bij huis

"Ik hoor van mijn militanten in het hele land verhalen van ontslagnemende militairen", zegt Walter Van den Broeck, ACV Defensie. "Deze week nog heeft een ervaren onderofficier, met meerdere buitenlandse missies op de teller, gevraagd om een compensatie te krijgen voor zijn overuren in Operatie Homeland. Hij heeft die niet gekregen en heeft nu de ontslagprocedure ingezet."

Het kabinet van minister van Defensie Steven Vandeput (N-VA) is het niet eens met het beeld van overwerkte militairen.

Volgens hen hebben er in Brasschaat over het hele jaar gezien twaalf militairen hun ontslag aangevraagd, een cijfer dat in lijn zou liggen met de voorgaande jaren. Ook in de rest van het land is er geen probleem.

"Er zal uit de exitgesprekken moeten blijken wat de reden van vertrek is. Er zijn een pak soldaten die echt blij zijn dat ze deel kunnen uitmaken van die Homeland-operatie. Ze kunnen dicht bij huis een opdracht vervullen die een verschil maakt voor de samenleving."

Bron: http://www.demorgen.be/binnenland/m...kdruk-b023a649/

Eigen mening: Ik kan goed begrijpen dat militairen ontslag nemen als hun overuren en weekends niet voldoende uitbetaald worden. Ze hebben een zeer belangrijke en gevaarlijke functie dus denk ik dat er aan de verloning toch wel gesleuteld kan worden. Het grootste probleem ligt volgens mij bij het tekort aan militairen om een vloeiend doorschuifsysteem te maken, als er dubbel zo veel militairen zouden zijn, dan zou de druk op de patrouilles gehalveerd worden. Ik denk dat een goede defensie de dag van vandaag geen slechte investering is. Er moeten natuurlijk vele nieuwe militairen komen om hier verandering in te krijgen. Al denk ik dat dat een probleem zal zijn, naarmate de dreiging stijgt, zullen minder mensen de neiging hebben om bij het leger te gaan. We leven in een maatschappij waar het, als het er op aan komt: ieder voor zich is. Dus ik denk dat het probleem is dat er te weinig militairen zijn en dat de instroming afzwakt naarmate de dreiging op ingezet te worden stijgt (In het leger zit je goed, totdat het oorlog wordt en je leven op het spel komt te staan. Waarom zou je in Mali je leven gaan wagen voor onbekenden?)

Laatst aangepast door simon.s*olders : 13th August 2016 om 10:49.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:11.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.