actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 5th December 2011, 11:02
lien.debusser lien.debusser is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Geel
Posts: 94
Politie-uniform verkopen wordt strafbaar

De juridische diensten van de politie hebben een wetsontwerp klaar dat het verkopen van een politie-uniform moet verbieden. Het ontwerp komt er nadat de afgelopen maanden (gepensioneerde) agenten hun uniform verkochten op de veilingsite eBay. Om te voorkomen dat die in de handen vallen van criminelen, zal dat worden verboden. Eerder werd het dragen van een vals uniform al strafbaar gemaakt.

Vorig jaar waren er meer dan dubbel zoveel mensen slachtoffer van een nepagent als in 2009: 549 tegenover 286. Ook dit jaar blijft het fenomeen vaak de kop opsteken. Minstens dagelijks doet een crimineel zich voor als agent om in te breken in een woning.

In maart start daarom een campagne om vooral senioren duidelijk te maken hoe een echt uniform eruitziet. De campagne zal ook de aandacht vestigen op de werkwijze van valse agenten. Binnenlandse Zaken laat minstens 10.000 flyers drukken die de lokale politiezones zullen verspreiden.

BRON: maandag 05 december 2011, 03u00Auteur: (vhn)
www.nieuwsblad.be

Mijn mening:
Ik vind het correct dat er maatregelen worden genomen om deze uniformen niet door te verkopen. Ik denk dat ikzelf het verschil tussen een nepagent, met of zonder een echt uniform, ook niet zal merken. Ik zou ook braaf luisteren naar de zogezegde wetsdienaar. Het zou zeker niet in mij opkomen om tegen te spreken.
Ik vind het ergens wel vreemd dat de gepensioneerde agenten hun uniformen trachten te verkopen, beseffen zij dan niet dat deze in verkeerde handen kunnen vallen? Deze gepensioneerde agenten hebben toch hun hele carrière geprobeerd om criminelen van de straat te halen?
Het probleem bestaat al een langere tijd en daarom vind je op het internet al relevante informatie voor het herkennen van echte politieambtenaren en nepagenten. Bijvoorbeeld op de onderstaande links:
http://www.wevelgem.be/files/wevelg...ieambtenaar.pdf
http://www.wevelgem.be/files/wevelg.../Nepagenten.pdf
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 5th December 2011, 19:45
Yana Daems Yana Daems is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Westerlo
Posts: 94
Politie-uniform verkopen wordt strafbaar

Ik vind het heel goed dat het verkopen van politie-uniformen verboden wordt. Wanneer een agent op iemand afstapt, dan denk ik dat er weinig mensen zullen zijn die zich afvragen of deze agent al dan niet nep is. Het is dan ook heel normaal dat velen zich op deze manier laten misleiden, bijna niemand verwacht dat een ‘gewone burger’ zo’n uniform aantrekt. Het is positief dat een campagne wordt opgestart om duidelijk te maken hoe een echt politie-uniform er nu uitziet. Op deze manier worden nepagenten herkend. Deze campagne kan echter alleen maar effect hebben wanneer de echte uniformen niet meer verkocht zullen worden. Een oplossing voor het tegengaan van het verkopen van deze echte uniformen is volgens mij wel te vinden. Misschien is het een goed idee om de gepensioneerde agenten hun werkkledij te laten indienen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 5th December 2011, 19:50
Lindl Wijnants Lindl Wijnants is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Turnhout
Posts: 75
Ik vind dit een zeer goede maatregel. Zo wordt er inderdaad minder ingebroken door nepagenten. Dat er een campagne komt om zo aan senioren te laten zien hoe het echte uniform eruit ziet, vind ik ideaal. Deze mensen zijn namelijk meestal het slachtoffer van nepagenten. Het is wel zo dat je niet altijd een agent moet binnen laten. Hierin snap ik de senioren ook niet om een agent binnen te laten. Je bent helemaal niet verplicht om dit toe te staan.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:30.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.