actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th November 2011, 02:23
Noortje.Feyen Noortje.Feyen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Dessel
Posts: 23
'NMBS-camera's hebben beperkte impact op criminaliteit'

Bewakingscamera's in stations hebben een zeer beperkte invloed op de criminaliteit. Dat blijkt uit een onderzoek over de veiligheidsstrategie van de spoorwegmaatschappij NMBS. Bovendien worden met de camera's zelden onmiddellijk inbreuken opgemerkt.


Vincent Francis, docent aan de Franstalige universiteit UCL, heeft twee jaar lang de veiligheidsstrategie onderzocht bij de Belgische spoorwegen.

De NMBS was het eerste Belgische bedrijf dat massaal heeft ingezet op nieuwe technologie om voor veiligheid te zorgen, zo luidt het. Volgens de onderzoeker vormen camera's 'de grootst mogelijke bedreiging' voor wie criminele feiten wil plegen.

'De strategie van de NMBS richt zich op het verplaatsen van de criminaliteit, omdat het niet lukt ze te verhinderen', besluit de onderzoeker.

Hij stelt vast dat sommige mensen zich elders slecht gaan gedragen, waar ze niet gefilmd worden. Anderen vergeten de camera's en nog anderen plegen met opzet feiten voor de camera's, opgezweept door het verhoogde risico. De camera's lokken ook verzetsdaden uit zoals het vernielen van de toestellen of ze afdekken om niet gefilmd te worden.

De studie toont ook aan dat via de camera's maar zelden criminele feiten 'in real time' worden opgemerkt. Het aantal beelden dat op hetzelfde moment te bekijken is, maakt het onmogelijk voor het personeel om alles tegelijk in het oog te houden.

De NMBS heeft 3.300 camera's geplaatst. Daarvan staan er 2.724 in 52 stations, waar meer dan 70 procent van de reizigers komt. Bij de NMBS staan 500 agenten van Securail in voor de veiligheid, terwijl de spoorwegpolitie 503 agenten telt.

http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20111124_099

mening: Ik denk, of toch althans dacht, dat camera's meer effect hadden. Misschien niet per se omdat ze het opnemen maar gewoon om de criminelen schrik aan te jagen. Ik zie het ook dat bestuurders trager gaan rijden als ze een flitspaal zien. Dit wilt niet zeggen dat er ook effectief een camera in de flitspaal zit. Natuurlijk is ook die kleine dreiging weg met het komen van dit bericht.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 25th November 2011, 19:41
Kathleen.Schrijvers Kathleen.Schrijvers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Schilde
Posts: 23
Dit artikel verwondert mij eigenlijk niet. Zelfs het feit dat de camera's criminele activiteiten zouden aanwakkeren is niet zo verbazingwekkend, vind ik. Veel 'probleemjongeren' zien zichzelf als onaantastbaar en vertonen daarom sneller risicogedrag. Een camera zal hen niet tegenhouden, integendeel, het zal hen een extra kick geven, en een goed verhaal om achteraf te vertellen. Daarom lijkt het mij dat men eens moet nadenken over andere vormen van beveiliging en security.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:57.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.