actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th October 2009, 08:45
johanvandenbosch johanvandenbosch is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Herentals
Posts: 106
1 op de 10 jongens gaat naar het BuSO

1 op de 10 jongens gaat naar het BuSO

Bijna een op de tien jongens volgt ooit Buitengewoon Lager Onderwijs (BuSO). Dat is bijna een verdubbeling in 20 jaar tijd. Dat blijkt uit een onderzoek van het Vlaams Steunpunt Schoolloopbanen.



Volgens onderzoeker Jan Vandamme van de K.U.Leuven zijn er verschillende verklaringen voor de stijging.

"Door meer middelen te geven aan het lager onderwijs, worden leerkrachten zich meer bewust van de problemen. Maar ze voelen zich niet echt in staat om ze zelf aan te pakken en daarom is er dus iets meer doorverwijzing naar het buitengewoon onderwijs", zegt Vandamme.

"Je hebt de indruk dat men in zekere zin ook wel de lat een beetje hoger legt in het lager onderwijs. Misschien is de toename van de aandacht voor de eindtermen en wat men moet bereiken in het gewoon lager onderwijs ook een stukje verklaring. Maar echt onderzocht hebben we dat niet", voegt Vandamme er nog aan toe.


--------------------------------------------------------------------------------
Bron : www.deredactie.be 16/10/2009



Uiterst interessant voor ons leraren in wording.
Er wordt al in het artikel naar een verklaring gezocht...Maar misschien kunnen we er zelf nog een paar vinden
Het kan inderdaad zijn dat de lat hoger wordt gelegd...Dat is een mogelijkheid. Of de ouders kiezen voor hun kind een gemakkelijkere weg, misschien vrezen ze dat ze hun kind niet zien slagen in het gewoon lager onderwijs. Hebben ze te weinig vertrouwen in hun kind?
Alleszins, mijn bedenking: onze ex-minister van onderwijs Frank Vandenbroucke was zo een voorstander van geďntegreerd onderwijs...Nu blijkt uit de cijfers van deze studie, dat de vraag hiernaar toch niet erg hoog ligt
Persoonlijke noot : zelf ben ik ook geen voorstander van GON
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 17th October 2009, 16:27
laurens.taels laurens.taels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Geel
Posts: 68
Ik volg voor een stuk de verklaring van onderzoeker Vandamme. We moeten het niet bepaald pessimistisch bekijken dat er nu meer jongeren in BuSO terecht komen. Dit heeft te maken met het detecteren van de "zwakkere". Er wordt meer aandacht geschonken aan de detectie en het resultaat is nu geleverd, meer jongeren die extra aandacht nodig hebben.

Ik zou het ook niet nadelig bekijken dat die jongeren naar BuSO gaan. Ze waren vaker de minste van hun klas en werden constant geconfronteerd met de rode pen. Door ze in een omgeving te plaatsen waar ze geaccepteerd worden en waar ze zich kunnen ontplooien, gaat dat een positieve invloed hebben op hun moraal. Zo ervaren zij toch een normale jeugd en worden ze niet voortdurend geconfronteerd met hun beperktheid.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 17th October 2009, 18:12
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Ik kan de onderzoeker wel volgen in zijn redenering. Als 1 op de 10 jongeren (10%!) naar Buso gaat, liggen de normen in het lager onderwijs toch wel ietsje te hoog denk ik. Dat wil zeggen dat 10% van de jongeren afwijkt van wat als 'normaal' gezien wordt, want zij gaan naar het 'buitengewoon' onderwijs. Wordt het dan eens geen tijd om onze definitie van 'normaal' te herzien? Niet dat er iets mis is met buso natuurlijk, het is toch wel frappant dat er zoveel jongeren naar het 'buitengewone' onderwijs doorverwezen worden.

Als er steeds meer en meer jongeren naar buso gaan, wil dat zeggen dat de lat in het basisonderwijs te hoog ligt voor de gemiddelde jongere en dan moet de lat gewoon lager gelegd worden lijkt me.
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 18th October 2009, 09:12
johanvandenbosch johanvandenbosch is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Herentals
Posts: 106
BuSO en BuSO is 2

Ik wil hier nog wel een opmerking geven...
Het artikel handelt over jongens die naar het BuSO gaan. Niet iedereen kan zo maar naar het BuSO. Dat moet goedgekeurd worden door de school en het CLB. Maar misschien zijn de scholen en het CLB gewoon te streng en sturen ze te snel de jongeren naar het buitengewoon onderwijs?! ("sturen" is niet echt een goed woord; buitengewoon onderwijs is immers een recht, geen plicht. De ouders beslissen hierover!)
De lat zal wel sans doute hoger liggen, maar ik denk toch dat een deel van die jongens in het BuSO daar niet thuis horen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:17.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.