actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th November 2009, 20:21
Igna.Dergent's Avatar
Igna.Dergent Igna.Dergent is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Turnhout
Posts: 83
GSM van het werk wordt binnenkort belast

Gsm van het werk wordt binnenkort belast

28/11 Wie een gsm van het werk heeft waarmee hij ook privételefoontjes pleegt, moet daar binnenkort belastingen en sociale zekerheid op betalen. Dat heeft de regering-Leterme II beslist.


De bedrijven moeten een systeem uitwerken om het professioneel en het privégebruik van de gsm te onderscheiden. Dat schrijft Het Laatste Nieuws.

Als de werknemer zijn privégesprekken niet uit eigen zak moet betalen, wordt dat beschouwd als loon. Dat betekent dat zowel het bedrijf als de werknemer er belastingen en sociale zekerheid op moeten betalen, zo besliste de ministerraad vrijdagavond.

Belastingverhoging
Als het bedrijf geen onderscheid maakt tussen het professioneel en het privégebruik, dan gaat de fiscus ervan uit dat iedereen voor 12,50 euro privé belt. Voor de werknemer betekent dit dat hij jaarlijks een bijdrage van 13% sociale zekerheid en belastingen op 150 euro moet betalen.

Ruw geschat komt dit neer op een belastingverhoging van 20 euro per jaar voor de werknemer. Voor de werkgever ligt de belastingsbijdrage op 33 procent.

Gevonden op het internet op 29/11/2009: http://www.gva.be/nieuws/geldzaken/...ort-belast.aspx

Mijn mening:
Ik vind dat niet meer dan normaal. Ze krijgen dit toestel om te gebruiken tijdens het werk, ze hebben de luxe om het mee naar huis te kunnen nemen en het zo ook voor privé doeleinden te gebruiken. Maar mensen die geen gsm ter beschikking krijgen, moeten ook zelf hun abonnement, betaalkaarten betalen. Dus de nieuwe maatregel is alleen maar eerlijk. Iemand die ik ken die moet voor privé nummers een code invoegen, zodat ze op het werk kunnen controleren hoeveel deze persoon zijn gsm gebruikt voor het werk en voor persoonlijke gesprekken. Als dit uit de hand loopt zal de persoon in kwestie een vergoeding worden aangerekend, blijft dit binnen de perken neemt het bedrijf de kosten op zich. Dat vind ik niet z'n slecht idee...
Maar om gewoon iedereen zijn privé gebruik zelf te laten betalen vind ik nog beter, mensen die een gsm toestel ter beschikking krijgen hebben meestal een goed betaalde job en dan moeten ze ook nog eens geen gsm kosten betalen. Dat is niet eerlijk ten opzichte van mensen die een minder goed betaalde job hebben, geen gsm ter beschikking hebben en dus de telefoonkosten zelf moeten betalen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:34.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.