actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th November 2009, 15:15
Lisa.Ceulemans Lisa.Ceulemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Herselt
Posts: 66
Fouten op 4 op 100 kassatickets

Fouten op 4 op 100 kassatickets

Het onderzoek —

NVT - De economische inspectie heeft in september 197 supermarkten gecontroleerd. Op bijna 4 procent van de kassatickets kwam de prijs van een product niet overeen met de aanduiding in de winkel. Er wacht de hardnekkige overtreders een boete. ElkeMussche

In elke supermarkt controleerden de inspecteurs de prijzen van ongeveer 100 producten. In totaal werden zo 19.489 producten onder de loep genomen. Voor niet minder dan 774 van de onderzochte producten rekenden de supermarkten een verkeerde prijs aan, een foutenmarge van 3,97 procent. Van die foute kassatickets waren er 2,12 procent in het nadeel van de consument. In 1,85 procent van de gevallen werd de consument minder aangerekend dan de prijs die in de winkel stond aangegeven. De economische inspectie stelt een licht dalende trend vast. Vorig jaar stonden nog fouten op 4,09 procent van de kastickets. In 2007 was dat nog het geval voor 5,9 procent van de supermarktrekeningen.

Van alle gecontroleerde supermarkten zijn er overigens vier ketens die met een perfect rapport naar huis kunnen. Bij Colruyt, Cora, Makro en Ecomarché konden de controleurs geen enkele fout vaststellen.

Foutloos parcours

'Wij zeggen niet welke ketens het meest in de fout gaan', zegt Arne Vandendriessche, woordvoerder van minister van Ondernemen en Vereenvoudigen Vincent Van Quickenborne (Open VLD). 'Het is niet onze bedoeling om supermarkten tegen ons in het harnas te jagen. Waar het ons wel om te doen is, is de supermarkten op te roepen om geen fouten te maken. Daarom belonen we de supermarkten die geen fouten maken, door hun naam wél bekend te maken. Alle warenhuizen krijgen volgende week een brief in de bus met de bespreking van hun resultaten. Daar moeten ze dan zo snel mogelijk hun conclusies uit trekken.'

De boosdoeners komen er overigens niet ongestraft van af: 'De inspectie treft minnelijke schikkingen voor de overtreders. De hoogte van die boete - 250 tot 25.000 euro - hangt af van het aantal inbreuken in de winkel en van het feit of de winkel al herhaaldelijk in de fout is gegaan.'

Franchisezaken vaker fout

Er zijn wel verschillen naargelang het type winkel. Zo blijken franchisenemers vaker in de fout te gaan. In deze groep vertoont 6 procent van de afgerekende producten fouten. Zestig procent van de franchisewinkels begaat kassablunders. Alleen Ecomarché doet het foutloos. De vestigingen van de ketens zelf rekenen 2,15 procent van de producten fout aan. Eén op de drie slaagt er niet in om correcte kassatickets af te leveren. Hier zijn Colruyt, Cora en Makro de beste leerlingen.

Winkels met een oppervlakte van meer dan 150 vierkante meter - de meeste supermarkten - zijn sinds 1996 verplicht om op de rekken ook de prijs per liter of per kilo aan te duiden. Dat vergemakkelijkt de prijsvergelijking voor de consument. De inspecteurs stelden in 1,2 procent van de onderzochte gevallen tekortkomingen vast.

Minister Van Quickenborne is van plan om dergelijke controles in de toekomst te herhalen.

Bron: www.standaard.be
Datum: 28/11/2009

Mijn mening:

Ik denk inderdaad dat de meeste zaken nog beter kunnen scoren, maar prijzen veranderen soms zo snel dat het bijna onmogelijk is om dit steeds aan te passen. Het verschil in prijs zal ook nooit immens groot zijn. Als de tekortkomingen van 1,2 procent in de onderzochte winkels al weggewerkt kunnen worden zal het heel mooi zijn. Positief is dat de foutenmarge steeds kleiner werd doorheen de jaren. Daar komt nog eens bij dat van die foute kassatickets er 2,12 procent in het nadeel van de consument waren en 1,85 procent in het nadeel van de winkel. Deze verschillen liggen zeer kort bij elkaar, reden tot onrust is er dus zeker niet. Een goede tip is: "Kijk zelf steeds je kassaticket grondig na!" Op die manier zullen winkels automatisch ook alerter worden, willen ze geen geld verliezen.

Laatst aangepast door Lisa.Ceulemans : 28th November 2009 om 15:21.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 29th November 2009, 16:47
Lindsey Theys Lindsey Theys is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Ranst
Posts: 69
4 op 100 fouten op kassatickets

Toen ik dit las, kon ik niet begrijpen hoe supermarkten een verkeerde prijs kunnen aanrekenen voor een product. Zijn hier geen systemen voor zodanig dat de prijs op het kasticket en de aangeduide prijs in de winkel overeenkomen? Het principe van de barcode wordt in elke supermarkt toch gebruikt! Ik dacht dat dit het belangrijkste was voor de supermarkten, zodat ze geen geld mislopen of hun klanten in de zak zetten. Het valt op dat de supermarkten het steeds beter en beter doen, maar dit probleem zou stilaan mogen verdwijnen!
Door het bekend maken van deze cijfers gaan consumenten achterdochtig en nauwlettender worden. Ik zou er niet van schrikken als een heleboel mensen hun kasticket grondig gaan inspecteren. Na een tijdje zal dit terug verwateren.
Ergens is het positief dat dit bekend gemaakt wordt, want op deze manier komen supermarkten te weten dat er fouten sluipen in hun systeem. Ik vraag me af of de supermarkten die fouten maken nu minder klanten hebben door deze bekendmaking.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:50.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.