actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th November 2016, 14:59
Tim.B*x Tim.B*x is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Poppel
Posts: 25
Zweden verlaagt belasting op herstellingen

Met een verlaagde belasting op reparaties wil de roodgroene regering van Zweden ingrijpen tegen de ‘wegwerpmaatschappij’. Buiten die milieudoelstelling hoopt de Zweedse regering ook op bijkomende jobs. Het voorstel is een onderdeel van de begroting die in december door het parlement moet. Als de volksvertegenwoordigers instemmen, treedt op 1 januari een groter pakket in werking dat het consumentengedrag moet veranderen.
Het voorstel voorziet een halvering van de btw van 25 naar 12 procent bij de herstelling van fietsen, kledij en linnen of schoenen. Wie een hersteller in huis haalt om de wasmachine of een ander huishoudtoestel te herstellen, zal indirect minder betalen. Hier voorziet de regering-Löfven een belastingkrediet op de betaalde werkuren.
“Het zal een aansporing zijn om voorwerpen te laten herstellen, in plaats van ze weg te werpen en iets nieuws te kopen”, aldus Per Bolund, minister van Consumentenzaken. Voorts wil de Zweedse regering de handel in tweedehandsgoederen en autodelen stimuleren.
De belastingverlaging zal op zich de staatskas 750 miljoen kronen (76,5 miljoen euro) kosten.

Bron: Metro, 26/11/2016
http://nl.metrotime.be/2016/11/26/n...-herstellingen/

Mening:
Bij het lezen van dit artikel wordt ik blij dat zulke voorstellen de politiek halen. Dit is echt een probleem ook al willen velen dit niet toegeven. Ikzelf, en ik vermoed iedereen wel, maakt zich hier schuldig aan. Natuurlijk als een herstelling van bijvoorbeeld een smartphone 120 euro kost en een nieuwe met ongeveer dezelfde capaciteiten 220 euro kost zullen velen voor optie twee kiezen. Dit heb ik al vaak meegemaakt aangezien ik verkoper in een multimedia winkel ben geweest.
Deze toestellen worden dan blijkbaar gerecycleerd. Toch heb ik soms mijn twijfels over hoeveel procent van multimedia- en elektrotoestellen gerecycleerd wordt. De btw verlagen is al een zeer goed begin dan gaan we van een vierde dat erbij komt naar een achtste. Dit zal in vele sectoren al een grote impact hebben en ik denk toch een deel van zijn doel bereiken.
In andere sectoren zouden de woekerprijzen van wisselstukken ook nog aan banden gelegd moeten worden. Dit is natuurlijk veel moeilijker te bekomen dan een btw verlaging maar ik zou dit toch graag als een streefdoel zien.
Het enigste dat ik verder nog kan zeggen is dat ik hoop dat Zweden dit zal goedkeuren en dat we deze maatregel over de hele wereld zien verspreiden.

Laatst aangepast door Tim.B*x : 27th November 2016 om 15:00. Reden: URL aanpassen
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:57.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.