actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th October 2017, 12:20
laura.d*ies laura.d*ies is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2017
Locatie: Lint
Posts: 33
Bekendste kotbaas Leuven tapte twee jaar illegaal elektriciteit af

Bekendste kotbaas Leuven tapte twee jaar illegaal elektriciteit af


Elektriciteitsnetbeheerder Eandis dient een klacht in tegen de beruchte kotenverhuurder Appeltans, nadat maandag aan het licht kwam dat die twee jaar illegaal elektriciteit heeft afgetapt in een van zijn vele gebouwen.

Dinsdag om 9 uur zat zo’n veertigtal studenten van het studentenkot in de Bogaardenstraat 97 plots zonder elektriciteit. Verlichting, frigo, computer, plots werkte niets meer. Na een sms’je aan hun huisbaas kwam er een standaardberichtje terug. Oorzaak zou zijn dat er veranderd werd van energieleverancier, en dat er woensdag weer elektriciteit zou zijn. Al snel werd duidelijk dat er veel meer aan de hand was.

Het bleek te gaan om een zware vorm van fraude. ‘De elektriciteit in het gebouw was in december 2015 afgesloten, omdat er geen betalingen meer waren gedaan door de eigenaar en de energieleverancier hem niet meer als klant wilde’, zegt woordvoerder Jean-Pierre Blomme van netbeheerder Eandis.

‘Een nieuwe controle maandag maakte duidelijk dat de eigenaar onze zegels verbroken had en alles weer had aangesloten. Daarom hebben we de politie erbij gehaald. De elektriciteit is nu verzegeld en de politie heeft een proces-verbaal opgesteld.’

Dat verhaal wordt bevestigd door politiewoordvoerder Marc Vranckx. ‘We zijn erbij gehaald om vaststellingen te doen. We konden zien dat de zegels verbroken waren. Volgens de meter van de elektriciteit bleek ook dat er sinds de verzegeling twee jaar geleden elektriciteit was verbruikt.’

Onverwacht

Voor de studenten komt het nieuws van de fraude totaal onverwacht. Zelfs degenen die er twee jaar geleden al woonden, wisten van niets. ‘Ik heb nooit gemerkt dat de elektriciteit niet aangesloten was’, zegt een van hen. ‘Soms viel die wel eens uit als er te veel verbruikt werd, maar dan zetten we de schakelaar gewoon weer aan. Dit is een kotgebouw van de beruchte familie Appeltans, maar eigenlijk kunnen wij niet klagen. Het is een van zijn beste gebouwen en hij is altijd vriendelijk. Als er echt een probleem is, dan brengt hij dat wel in orde.’

Vorig jaar was er wel al een gelijkaardig incident. Toen kregen de studenten een waarschuwing dat het water zou worden afgesloten omwille van onbetaalde facturen. Maar zover kwam het toen niet.

Nieuw contract

In het gebouw wordt alleszins bijzonder kwaad gereageerd op de feiten. ‘Wij hebben twee jaar lang betaald voor die elektriciteit. We betalen meer dan 800 euro per jaar voor vaste kosten, wat echt wel veel is. Als we nu horen dat Appeltans dat geld gewoon in eigen zak steekt, kunnen we daar zeker niet mee lachen’, klinkt het. Sommige studenten overwegen het geld terug te eisen. ‘Maar dat heeft pas zin als we dat allemaal doen en ik denk dat veel medebewoners die juridische strijd niet gaan zien zitten’, klinkt het.

Een ander verhaal is het bij Eandis. ‘Dit is effectief een fraudedossier en we gaan zeker juridische stappen zetten. We gaan nu een onderzoek voeren naar de ernst van de fraude en het verbreken van de zegels. Dit krijgt een juridisch staartje’, aldus Blomme.

Manu Appeltans zelf was dinsdag niet bereikbaar voor commentaar.

Voor de studenten was er wel goed nieuws. Hun kotbaas sloot dinsdag een nieuw contract af en vanaf woensdag zouden ze weer elektriciteit hebben. In afwachting daarvan zorgde Appeltans dat er via de achtertuin draad werd gelegd naar een van zijn andere gebouwen iets verderop. Op die manier hadden de meeste studenten gisternamiddag alweer elektriciteit. ‘Hoe veilig en legaal dat is, daar hebben we wel vragen bij. Maar het is tenminste opgelost’, zeggen de studenten.

Bron: De Standaard. 11 oktober 2017. door Hannelore Smitz
http://www.standaard.be/cnt/dmf20171011_03125171

Mening: Ik vind het verkeerd dat de bewoners onveilige en illegale elektriciteit moeten betalen. Naar mijn mening is het correct dat dit grondig wordt onderzocht omdat hij enerzijds mensen in gevaar brengt en anderzijds profiteert van andermans elektriciteit/werk. Dit zijn volgens mij goede redenen tot een rechtvaardige straf. Een huisbaas die geen druk en verantwoordelijkheid aankan moet in mijn standpunt stoppen. Als laatste vind ik het jammer dat er geen hoge verwachtingen zijn van de medebewoners om allemaal samen te werken tot een juridische vervolging. Volgens mij sta je sterker wanneer je met meerdere personen bent.

Laatst aangepast door laura.d*ies : 11th October 2017 om 15:28.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:39.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.