actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th April 2016, 16:28
Lore.P*eters Lore.P*eters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2014
Locatie: Geel
Posts: 138
Groen wil asbestfonds uitbreiden

Het astbestfonds moet langer en voor meer kankers schadevergoedingen uitkeren. Dat stelt Ecolo-Groen voor in een wetsvoorstel. Een ‘groen nummer’ moet slachtoffers ook meer informatie geven.

Het aantal asbestslachtoffers is nog nooit zo hoog geweest. Vorig jaar zijn in ons land nog 292 mensen met longvlieskanker of mesothelioom erkend als asbestslachtoffer. Een stijging van 60 procent ten opzichte van 2014. Verwacht wordt dat de piek nog zal aanhouden tot 2020-2025.

Het asbestfonds bestaat sinds april 2007, en geeft slachtoffers een schadeloosstelling van 1.700 euro netto per maand. Partners of kinderen krijgen een eenmalig bedrag van 34.461 euro. Groen en Ecolo willen dat asbestfonds nu versterken, om nog meer slachtoffers te kunnen helpen.

‘De huidige vervaltermijn van 20 jaar willen we uitbreiden tot 50 jaar, omdat sommige ziekten te wijten aan asbest pas later optreden’, zeggen de groenen. ‘Ook strottenhoofd- en longkanker moet op de lijst van de vergoede ziekten. En het verschil tussen werknemers en omgevingsslachtoffers gaat niet meer op. Iedereen die slachtoffers is moet recht krijgen op een schadevergoeding.’

Met een ‘groen nummer’ moeten mensen sneller en meer informatie krijgen over hun rechten. ‘Dat werd destijds beloofd, maar het kwam er nooit.’ Vandaag dragen de overheid en alle werkgevers bij aan het fonds. Groen en Ecolo vragen dat ook de industrie één procent bijdraagt.

Vandaag wordt het wetsvoorstel in de plenaire vergadering van de Kamer behandeld. ‘Ik ben hoopvol dat dit wetsvoorstel snel gestemd kan worden’, zegt Groen-parlementslid An Dedry. ‘In de vorige legislatuur waren zeven partijen het eens over de verbeteringen die nodig zijn aan het asbestfonds, onder wie Maggie De Block (minister van Volksgezondheid, red.).’

Bron: De Standaard, 28/04/2016 http://www.standaard.be/cnt/dmf20160428_02262702

Mening: Ik wist eerst zelf niet zo goed wat asbest kan veroorzaken bij mensen. Je hoort het natuurlijk wel vaker dat asbest schadelijk is en dat we er onlangs teveel van hadden in ons water van de kraan en dat er daarom nieuwe waterleidingen zouden moeten komen. Nu ik dit artikel las, schrok ik wel een beetje dat het zó schadelijk was. Mensen worden er echt heel ziek van of krijgen zelf kanker. Het is heel goed dat er een fonds bestaat dat deze mensen subsidies geven als een soort van schadevergoeding, zoals ze in het artikel ook al hadden vermeld. Ik vraag me wel af of we ooit de mogelijk zullen hebben om asbest te verminderen en zo ook het aantal slachtoffers te verminderen. Het lijkt moeilijk te bestrijden, maar het is misschien niet onmogelijk.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:26.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.