actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th March 2016, 14:40
Magalie O*stvogels Magalie O*stvogels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Schoten
Posts: 97
Geen sigaretten in pretparken en op perrons

Kom op tegen Kanker pleit voor een algemeen rookverbod in voetbalstadions, pretparken en op de perrons van de NMBS. ‘Laat ook K3 campagne voeren tegen sigaretten’, zegt directeur Marc Michils bij de aftrap van de nieuwe campagne.

‘Als de minister zegt dat roken niet mag, dan krijgt dat al snel iets paternalistisch, met het geheven vingertje. Wil je roken ontraden, dan betrek je er beter mensen bij die tot de verbeelding spreken en die kunnen motiveren. Voetballers, sporters en, waarom niet, K3?’

De agenda van Marc Michils, de directeur van Kom op tegen Kanker, staat de komende maanden tjokvol afspraken: nadat hij vandaag in Leuven het nieuwe actieplan van zijn organisatie heeft voorgesteld, gaat hij bij verschillende ‘maatschappelijke stakeholders’ op bezoek ‘in de gezamenlijke strijd tegen tabak’.

Staan daarbij op het lijstje: voetbalclubs en pretparken. Michils roept die een voor een op sigaretten te bannen. ‘Club Brugge en RSC Anderlecht deden het al voor, rookwaar hoort niet thuis op de tribunes. Nu de andere ploegen nog. Daarom ga ik binnenkort praten met de Jupiler Pro League en de verschillende directies. Maar daar kan het niet stoppen: hoe mooi zou het zijn als ook andere sportmanifestaties volgen?’

Michils kijkt daarnaast ook expliciet naar de pretparken en de Zoo van Antwerpen en Planckendael bij Mechelen. ‘Ook die vervullen een voorbeeldfunctie voor ouders en kinderen’, zegt hij. ‘In het buitenland gebeurt het al, waarom dan niet in Vlaanderen? Plopsaland van Studio 100 doet al een inspanning: een sigaret opsteken in wachtrijen en op attracties mag niet. Maar een volledig verbod is nog beter. En hoe leuk zou het zijn als de meiden van K3 zouden meedoen en roken afraden?’

Hetzelfde verhaal voor de NMBS: waarom al haar perrons niet volledig rookvrij maken, ook die in openlucht? ‘Het bevordert bovendien de brandveiligheid’, aldus Michils.

Bron: De Standaard, Geen sigaretten in pretparken en op perrons, 09/03/'16, http://www.standaard.be/cnt/dmf20160310_02176500

Eigen mening:

Kom op tegen kanker heeft naar mijn mening een sterk punt. De overheid steekt al heel wat jaren veel moeite in de strijd tegen roken. Ten eerste zouden ze de prijs van tabak zeker moeten verdubbelen om de echte 'die hard' rokers te doen stoppen. Ten tweede is het naar mijn mening niet meer dan terecht dat men wil voorstellen dat er niet meer gerookt mag worden op perrons, in pretparken en voetbalstadions. Alle niet-rokers om een roker heen roken onbewust toch passief mee en dit schaadt iedereen zijn gezondheid. En daarbovenop zijn er in deze omgevingen vaak veel kinderen aanwezig. Ik pleit ervoor dat men roken beetje bij beetje duurder moet maken en het steeds op meer plaatsen gaat verbieden zodat het op termijn illegaal wordt zoals andere drugs.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 12th March 2016, 07:49
Wout.G*vers Wout.G*vers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Hoogstraten
Posts: 98
Totaal verbod op sigaretten?

Eerst en vooral heeft Kom Op Tegen Kanker zeker gelijk op het vlak van pretparken, dierentuinen en al de andere plaatsen waar zeer frequent kinderen aanwezig zijn. Sigaretten vergroten niet alleen de kans op longkanker. Kinderen ontwikkelen nog volop en deze sigaretten kunnen hun ontwikkeling in gedrang brengen en nefaste effecten hebben op hen. Het is een zeer goede zaak dat er op meer plaatsen een rokersverbod komt, maar ik vind het niet goed hoe ze de rokers aanpakken. Als je op 11 maart het nieuws hebt gezien van 13u of 19u zegt Anja Stas, commercieel directeur van de zoo van Antwerpen, heel nadrukkelijk dat ze een aparte rokerszone gaat creëren in de zoo. Dat klonk voor mij als een extra bezienswaardigheid in de zoo. Dat rokers een apart ras zijn, waar mensen kunnen naar gaan kijken. Ze willen rokers meer en meer gaan isoleren en het moeilijker maken voor hen. Dit is net hetzelfde met de prijs van tabak. Ze willen deze stelselmatig opdrijven, maar wel maar met 10-20 cent per jaar, wat ik helemaal geen goede zaak vind. Als men wilt dat er mensen afstappen van het roken, dan moeten ze een pakje sigaretten ineens 5 of 10 euro duurder maken, denk ik. Hierdoor zullen er verschillende mensen afstappen, maar de echte 'die hard' rokers zullen blijven roken. Als men tabak illegaal maakt, dan zullen de echte rokers nog altijd een manier vinden om 's avonds hun sigaretje op te steken na het avondmaal. Er zouden wel meer mensen stoppen met roken als we de prijs van tabak ineens veel duurder maken, dan 10-20 cent per jaar. De reden waarom ze het niet doen, denk ik, is omdat de regering dan minder belastingen gaat innen als er te veel mensen stoppen met roken na een grote prijsstijging van tabak. Als dat waar is, zou het geld belangrijker zijn, dan de gezondheid van de mensen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:04.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.