actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 24th November 2011, 06:09
Heleen.Mariën Heleen.Mariën is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Arendonk
Posts: 104
Kwart Vlamingen vindt dat werkgever mag discrimineren

Een kwart van alle Vlamingen vindt het de normaalste zaak van de wereld dat een allochtoon minder kans maakt op werk. Dat blijkt uit een gelijkekansenrapport van de Universiteit Antwerpen en de UHasselt, dat de krant De Morgen kon inkijken.

Een vierde van alle ondervraagden vindt het aanvaardbaar dat een werkgever rekening houdt met de herkomst van een sollicitant. Een aanzienlijke minderheid beschouwt discriminatie op de arbeidsmarkt, zowel bij allochtonen, vrouwen en holebi's, als normaal.

Niet-Europese allochtonen hebben zeven keer minder kans om een betaalde job te hebben dan autochtonen. Veertig procent van hen denkt dat zij kansen missen door hun etnische herkomst. Hun mening wordt ondersteund door de overgrote meerderheid: 81,4 procent van de ondervraagden is ervan overtuigd dat een Vlaming eerder werk vindt dan een allochtoon. Iets minder dan dertig procent denkt dat mannen en hetero's, autochtoon of allochtoon, sneller een baan vinden dan vrouwen en holebi's.

Ook bij sollicitaties is de ongelijkheid groot. Kandidaten met een vreemde naam worden slechter beoordeeld dan Vlamingen, ook al spreken ze goed Nederlands. Om de ongelijkheid beter aan te pakken, pleit minister van Gelijke Kansen Pascal Smet (sp.a) voor een Vlaams gelijkekansencentrum. (belga/adb)

De Morgen, 24/11/2011

mijn mening: Eerlijkgezegd vind ik het zeer vreemd dat mensen er effectief mee akkoord gaan dat de werkgever mag discrimineren. Ik vind dat iedereen met dezelfde scholing (of dezelfde kennis) een gelijke kans moet krijgen om de job te bemachtigen. Men zou bij sollicitaties enkel de kwaliteiten van de sollicitant mogen kennen zonder zich te kunnen baseren op geslacht/herkomst. Ik was zelfs verbaasd dat ook holebi's minder kansen krijgen dan hetero's. Hij zijn allemaal mensen en zo moeten ze ook behandeld worden. Ik wil ook geen voorbarige conclusies trekken maar volgens mij behoort het kwart van de Vlamingen die met discriminatie akkoord gaat gewoon tot die groep mensen die snel een job bemachtigen dus. Allochtonen en andere mensen die niet altijd gelijke kansen krijgen, zullen hier denk ik niet mee akkoord gegaan zijn.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 24th November 2011, 17:24
Charissa Charissa is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 110
Een werkgever die mag discrimineren? Dat vind ik toch wel een rare uitspraak. Vooral omdat de begrippen ‘verdraagzaamheid’ en ‘tolerantie’ tegenwoordig vaak de kop opsteken. Waarom zouden goed geschoolde allochtonen, holebi’s en zelfs vrouwen minder snel werk vinden? Als zij voor dezelfde job gaan solliciteren als een Vlaamse man die niet echt geschikt is, zou die laatste toch nog de job krijgen? Waar zit de logica dan nog? Ik dacht dat die bekrompenheid in België al lang verdwenen was, blijkbaar had ik het mis.
Ik ben het dus helemaal eens met Heleen. Mensen moeten beoordeeld worden op hun kwaliteiten en kennis, niet op hun herkomst of geaardheid. Iedereen verdient een kans om te bewijzen wat hij of zij waard is. Meer nog, iedereen verdient een gelijke kans op de arbeidsmarkt.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 24th November 2011, 18:52
fenna.adriaensen fenna.adriaensen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: westerlo
Posts: 23
Reactie

Ik vind het heel erg dat er nog steeds van deze discriminatie sprake is. Maar als ik het heel eerlijk mag zeggen kan ik mij goed voorstellen dat deze discriminatie nog steeds aanwezig is.
Wanneer men bijvoorbeeld soliciteert voor een sociale job, waarin ook vaak waarden en normen worden meegegen (denk aan een leerkracht) kan men inderdaad minder geneigd zijn om een allochtoon aan te nemen omdat zij soms andere waarden en normen hebben dan ons. Ik kan niet zeggen dat ik het ik eens ben met deze discriminatie, maar ik kan ook wel begrijpen dat sommige mensen nog "angst" hebben voor het "vreemde".
Ik kan me toch wel bij de mening van Charissa aansluiten dat mensen op hun kwaliteiten en kennis moeten beoordeeld worden voor het verkrijgen van een job. Helaas gebeurt dit niet zo, en ik denk ook niet dat dit snel zal veranderen, aangezien vrouwen ook nog steeds(!) anders beoordeeld worden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:23.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.