actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Global Warming
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 6th December 2009, 17:10
Ashley.Knegtel Ashley.Knegtel is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Grobbendonk
Posts: 76
VN onderzoekt mogelijke klimaatfraude

De Verenigde Naties stellen een onderzoek in naar de gestolen e-mails waaruit zou blijken dat wetenschappers van de Universiteit van East Anglia gegevens met betrekking tot de wereldwijde klimaatopwarming gemanipuleerd zouden hebben.

Vorige week lekte op websites die gerund worden door klimaatsceptici, een bestand van gehackte e-mails uit waaruit blijkt dat klimaatdeskundigen nogal creatief omgaan met data om de klimaatverandering erger te doen voorstellen.

De websites suggereerden, niet toevallig net voor de start van de VN-klimaattop in Kopenhagen, dat de wetenschappers met de gegevens gesjoemeld hadden om de theorie dat de klimaatverandering door de mens veroorzaakt wordt, kracht bij te zetten.

"Dit is een ernstige zaak, die we zeker niet onder de mat willen vegen", zegt Rajendra Pachauri, de voorzitter van het VN Intergovernmental Panel of Climate Change (IPCC) aan de BBC.

Trucjes

Ondertussen heeft, professor Phil Jones, de directeur van de Climatic Research Unit van de Universiteit van East Anglia, een stap teruggezet in afwachting van de uitkomst van het onderzoek dat de universiteit instelde. Jones was een van de wetenschappers die in een e-mail zou hebben toegegeven dat er trucjes waren uitgehaald om de klimaatdalingen te verbergen.

Volgens de universiteit werden de gehackte e-mails echter zodanig geselecteerd zodat de theorie dat klimaatverandering door de mens wordt veroorzaakt, onderuit zou kunnen worden gehaald.

Bron: www.deknack.be
04/12/2009

Eigen mening:

Langs de ene kant vind ik het niet slecht dat ze de mensen willen laten "choqueren", maar ik vind niet dat ze cijfers moeten manipuleren. Op wetenschappelijk vlak staat de mens nergens, want we weten toch niet wat we weten toch niet hoe we hier mee moeten omgaan. Maar schade is er in ieder geval, anders zouden ze geen fossielen vinden op vreemde plaatsen,...
Maar we kunnen wel al eens beginnen met duidelijkheid te scheppen, duidelijke doelen stellen en zeggen wat er concreet moet gebeuren. We moeten spaarzaam omspringen met fossiele brandstoffen, dat is zeker.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 6th December 2009, 17:57
didier.dillen didier.dillen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Nijlen
Posts: 60
VN onderzoekt mogelijke klimaatfraude

Eerlijk gezegd vind ik het een beetje 'jammer' dat dit aan het licht is gekomen. Het zou niet mogen dat er wordt vals gespeeld met resultaten/uitslagen. Maar in dit geval heb ik er niet echt een bezwaar tegen. Het is beter dat we ons sneller zorgen maken over het klimaat. Beter dan te laat in ieder geval! Want typisch is dat de oplossing altijd te laat komt. Daarom vind ik dit niet echt een probleem... Dat is mijn mening!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 6th December 2009, 18:26
thibaut.verrelst. thibaut.verrelst. is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Herentals
Posts: 58
Wetenschappelijke conclusies moeten altijd berusten op objectieve waarnemingen en data. Als het een feit is dat dit niet gebeurde in de metingen rond de opwarming van de aarde, neemt dit alle grond weg onder de voeten van de onderhandelaars bij de komende klimaatconferentie. Dit is een punt dat partijen die niet wensen mee te werken aan oplossingen zeker aan de orde zullen brengen. Om deze rede is het dus zeer belangrijk dat de VN-IPPC deze speculaties ten gronde onderzoeken. Dit is absoluut niet goed te praten!

Thibaut Verrelst
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:39.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.