actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 5th March 2013, 21:51
charlotte.vanlooy charlotte.vanlooy is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Berlaar
Posts: 106
Dyslectische kinderen lezen beter na uren te gamen

Dyslectische kinderen lezen beter na uren te gamen

Er wordt regelmatig met een beschuldigende vinger naar games gewezen als er weer eens een gek beslist in het rond te schieten, maar studies zijn over het algemeen positief. Zo was al geweten dat gamen coördinatie kan verbeteren, net als creativiteit in het oplossen van problemen. Nu blijken kinderen met dyslexie er ook beter door te lezen.

De Universiteit van Padua onderzocht de invloed van games bij kinderen met dyslexie. Kinderen tussen 7 en 13 jaar werden in twee groepen verdeeld. De eerste groep speelde het actiespel 'Rayman Raving Rabbids' gedurende negen sessies van 80 minuten. Een tweede groep deed hetzelfde met een relatief rustig spel. Uit leestesten nadien bleek de eerste groep veruit het meeste vooruitgang te hebben geboekt.

De dyslectische kinderen die meer dan twaalf uur een actiegame speelden, kenden een grotere verbetering in leesvaardigheid dan ze anders zouden zien na een heel jaar regelmatig te lezen. De onderzoekers nemen aan dat die actiegames ervoor zorgen dat kinderen beter leren opletten, en tegelijkertijd meer cruciale informatie kunnen opnemen. Dat zijn namelijk twee cruciale eigenschappen om te kunnen lezen.

Bron: http://www.hln.be/hln/nl/4126/Games...-te-gamen.dhtml

Mijn mening: Persoonlijk vind ik het toch niet zo goed dat we dyslectische kinderen eerst wat uren videogames zouden laten spelen om er zeker van te zijn dat ze beter zouden leren. Wanneer je dit nu eenmaal gaat toelaten, gaan de kinderen er misschien misbruik van maken. En moeten we dit dan ook integreren in de klas ? Ik weet dat er nu de dag steeds meer en meer moet omgesprongen worden met technologie, maar op deze manier vind ik het toch maar niets! Gaan deze kinderen dan nog willen lezen als ze voor het lezen niet meer mogen gamen ? Deze test deed een onderzoek van 12 uur gamen, zijn je hersenen dan ook niet uitgeput ? Ik heb hier toch vele vragen bij en weet niet zo goed of deze test echt wel bevorderend zal zijn....
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 6th March 2013, 09:25
J*nas.De.Mey J*nas.De.Mey is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Herentals
Posts: 44
Lijkt me eerder een logisch gevolg. Leerlingen zullen gamen als positief ervaren en daarom meer 'moeite' doen om de informatie die het spel bied (in de vorm van teksten) te lezen.
Dit zorgt er voor dat de leerlingen in zekere zin opgewarmd zijn en daardoor beter geoefend zijn om na het spelen te lezen.

We zijn er nog altijd niet uit in welke mate games positief dan wel negatieve invloed hebben op ons. Ik stel voor dat we ze het voordeel van de twijfel geven.

Dit hoeft niet een behandeling te worden tegen dyslexie maar het is goed dat games ook eens in een positief licht komen.



On a sidenote: Rayman raving rabids beschrijven als actiegame
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:06.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.