actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th April 2017, 16:38
Sander.S*eeckx Sander.S*eeckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Arendonk
Posts: 67
N-VA legt zich niet neer bij afwijzen referendum voor circulatieplan in Gent: "Dit is

GENT - "Dit is een puur politieke beslissing. N-VA legt zich niet neer bij dit resultaat." Dat zegt N-VA-lijsttrekker Elke Sleurs na de bekendmaking dat er geen referendum wordt georganiseerd over het circulatieplan van Gent. De partij noemt de telling van de handtekeningen "twijfelachtig".
"Wij zijn zeker van ons stuk” zegt Sleurs. "Wij weten dat we het nodige aantal handtekeningen hebben. Dat het stadsbestuur meer dan 1 op 6 handtekeningen als ongeldig beschouwt is hallucinant. De geschiedenis herhaalt zich. Het lijkt erop dat de stad opnieuw weinig moeite gedaan heeft om de handtekeningen te identificeren."

"Het Gentse stadsbestuur heeft op dit vlak een kwalijke reputatie: bij het vorige referendum kwam een gerechtelijke expert finaal tot het besluit dat de stad ruim 800 handtekeningen onterecht had afgekeurd. Nu laat het stadsbestuur opnieuw 30.000 mensen in de kou staan. Dit getuigt van weinig respect."

"Inspraak van de burger is voor dit stadsbestuur, Groen incluis, blijkbaar slechts een façade. We betreuren dit sterk. Het stadsbestuur verbergt zich achter een twijfelachtige telling om de mening en inspraak van haar burgers alweer te negeren."

LEES: Officieel: geen referendum in Gent, 673 handtekeningen te kort

"Eerder wou het stadsbestuur ook al de lat op een fout aantal leggen. Pas na een interpellatie van N-VA werd de lat juist gelegd conform het gemeentedecreet. Dit toont hoe onzorgvuldig het stadsbestuur omgaat met dit verzoekschrift voor een referendum. N-VA Gent is teleurgesteld in het stadsbestuur."

"We zullen zorgvuldig nagaan op welke wijze het stadsbestuur de handtekeningen gecontroleerd heeft", Elke Sleurs. "We zullen alle afgekeurde handtekeningen onderzoeken. Indien nodig zullen we naar de Gouverneur of de rechtbank stappen. De strijd is nog niet gestreden, daar kan u van op aan. En de belangrijkste volksraadpleging komt er sowieso aan: de gemeenteraadsverkiezingen van 2018. Komt er nu geen referendum dan zullen de Gentenaars dan wel hun mening geven

Bron: http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170428_02856454

Mening: Ik vond het enkele weken geleden al verbazingwekkend dat er geen referendum werd gehouden voor zo'n grote verandering die de hele stad beïnvloedt. Het invoeren van een dergelijke hervorming van het verkeer in de stad, vereist volgens mij toch op zen minst dat de bewoners ermee akkoord zijn. Toen ik hoorde dat er achteraf nog een referendum georganiseerd zou worden had ik al twijfels. Wat is het nut van een referendum achteraf? De nieuwe borden en wegmarkeringen waren toen al geplaatst, de systemen waren al actief en het officiële startschot werd gegeven. Zouden ze dit dan allemaal terugdraaien indien er uit het referendum kwamen dat de Gentenaren ertegen waren? Jammer genoeg wordt nu mijn vermoeden bevestigt en wordt het referendum "onder de mat geschoven".
Ik ben blij dat N-VA zich hier niet bij neerlegt. Dit lijkt mij een poging om het circulatieplan op te dringen en daarbij te hopen dat de vraag naar een referendum overwaait. Helaas denk ik dat dit inderdaad gewoon zal overwaaien.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 28th April 2017, 16:58
jannes.v*ndyck jannes.v*ndyck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Vosselaar
Posts: 65
Ik ga grotendeels akkoord met Sander. Een referendum kan op zich geen kwaad en met zo'n ingrijpende verandering kan men er in ieder geval uit leren welk beeld het Gentse volk heeft. Ik vraag me ook af of er inderdaad zo'n groot aantal ongeldige handtekeningen was, want ofwel is het een politieke beslissing (wat niet zou mogen als het gaat over het raadplegen van het volk) ofwel is het bijna fraude. Anderzijds denk ik dat we ons geen illusie moeten maken. De trend voor de volgende jaren is ingezet en met het oog op alle klimaatdoelstellingen (die we nu waarschijnlijk al niet halen) denk ik dat we maar een richting uit kunnen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:43.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.