actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Global Warming
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th December 2014, 07:18
Anton.G*ossens Anton.G*ossens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2014
Locatie: LIER
Posts: 26
Eigenaars zonnepanelen moeten nieuwe heffing betalen

Wie thuis zonnepanelen heeft, zal vanaf volgend jaar een bijkomende vergoeding voor het gebruik van het energienet betalen. Die heffing is afhankelijk van de regio en de grootte van de installatie, maar zou gemiddeld rond de 340 euro per jaar liggen.

Dat meldt de toezichthouder Vreg bij de voorstelling van de nieuwe distributienettarieven. Wie zonnepanelen heeft liggen, betaalt nu in de praktijk vaak geen netvergoeding, terwijl zo’n installatie het net dubbel gebruikt. Bij het opwekken komt de stroom immers op het net, en later halen ze dat af. Omdat de meter dan gewoon terugdraait, is dat in de praktijk niet af te lezen, behalve met een ‘slimme’ meter.

Om dat verbruik nu toch aan te rekenen komt er dus een aparte heffing. Uitgaand van een gemiddelde installatie met een vermogen van 4,2 kW en een nettoverbruik van 0 kWh zou de vergoeding schommelen tussen de 280 euro in de regio van netbeheerder Imea en 443 euro bij Ores. Bij zowat de helft van de netbeheerders ligt het dicht bij de 350 euro.

De heffing zou volgende zomer worden ingevoerd, zodat in 2015 de helft van de bedrag aangerekend zou worden.

'Weinig toekomstvisie'

In een reactie stelt sectororganisatie PV Vlaanderen dat het invoeren van een dergeljke heffint 'getuigt van weinig toekomstvisie'. De vereniging tilt vooral zwaar aan het feit dat de heffing geen rekening houdt met het echte netgebruik. Volgens PV Vlaanderen zou een slimme tariefstructuur ervoor kunnen zorgen dat zonnepaneleneigenaars gestimuleerd worden om hun verbruik en productie van stroom beter op elkaar af te stemmen, of te investeren in lokale batterij-opslag. "Dat kan een belangrijke bijdrage leveren aan het netevenwicht en zelfs helpen om black-outs te voorkomen."
De sector wil over de kwestie een grondig debat, tegen de definitieve hervorming van de distributienettarieven in 2017.
PV Vlaanderen wijst er nog op dat, ondanks de invoering van een capaciteitstarief voor zonnepanelen, die nog altijd interessant blijven als investering voor particulieren.

Bron: DS
Datum: 19/12/2014
Mening:

Ik vind het enerzijds wel logisch dat iedereen die het net gebruikt een vergoeding moet betalen. Ik denk wel dat er moet nagedacht worden over 'stimulerende' tarieven voor wie inspanningen levert voor groene energie. Wij verbruiken jaarlijks 5500 kWh op de aan 0,0867000 euro wat overeenkomt met 481,8 euro. Mensen die dan 340 euro zouden moeten betalen worden volgens mij te weinig beloond om dit ecologisch te doen.
__________________
“Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened.”

― Winston S. Churchill
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 20th December 2014, 10:38
M*xime Laurent M*xime Laurent is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Itegem
Posts: 104
Hoe is dit toch mogelijk?!
Enkele jaren geleden beloofde men subsidies voor zonnepanelen en betalingen van extra groene energie. Vandaag kosten ze je geld. Mensen die zonnepanelen hebben en deze beloftes werden 'wijsgemaakt' (ze hebben er ooit wel subsidies etc. voor gekregen), moeten zich toch 'in het zak gezet' voelen.
Hun energiekosten liggen nu wel een pak lager en ze moeten met deze belasting nog steeds minder betalen dan mensen die geen zonnepanelen hebben. Een volledig onlogische zet is het dus niet, maar het is toch een vreemde wending.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 20th December 2014, 14:58
j*chim.janssens j*chim.janssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Grobbendonk
Posts: 102
Eigenaars zonnepanelen moeten nieuwe heffing betalen

Ergens is inderdaad wel logisch dat er een vergoeding moet betaald worden voor het gebruik van het net. Toch vind ik het een beetje raar dat ze daar nu ineens mee afkomen. Als dit een fout was en er simpelweg eerder niet aan gedacht was, is dit niet de schuld van de mensen die zonnenpanelen hebben gelegd. Daarom vind ik het ook niet 100% eerlijk dat de mensen nu ineens € 340 extra moeten ophoesten per jaar. Wat ik wel een zeer interessant punt vind is het investeren in de lokale batterij opslag. Dit neigt nog meer naar de individuele onafhankelijkheid wat er inderdaad voor zou zorgen dat grote energie pannes kunnen vermeden worden. Het blijft echter belangrijk dat mensen gestimuleerd worden groen energie te gebruiken.
__________________
Is it a crime to fight for what is mine?
-Tupac Shakur
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 20th December 2014, 17:56
l*rs.mijnendonckx l*rs.mijnendonckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Retie
Posts: 87
Ik vind het zelf ook ergens logisch dat iedereen een vergoeding moet betalen. Wel vind ik het zo dat degene die grote inspanningen leveren om groene energie te gebruiken hiervoor moeten worden beloond. Dit is jammer genoeg niet het geval.

De technologie staat niet stil en er zullen de komende jaren nog vele uitvindingen op de markt komen die het energieverbruik drastisch kunnen verminderen en men meer groene energie zal gaan gebruiken. Dit moet in mijn ogen worden gepromoot zodat er steeds meer mensen een ecologische keuze zullen maken op vlak van energie.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 20th December 2014, 18:30
j*na.janssens j*na.janssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Broechem
Posts: 99
Eigenaars zonnepanelen moeten nieuwe heffing betalen

Ik vind het in orde dat ze een vergoeding laten betalen. De eigenaars van zonnepanelen zijn eerder al te sterk beloond. Ik vind niet dat anderen hiervoor moeten opdraaien. Zonder het net zouden zij elke dag problemen ondervinden. Bij onderproductie door de panelen maar ook bij overproductie. Ik vind het dus normaal dat ze ook het net moeten betalen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:41.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.