actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 24th September 2013, 07:43
Heleen.Mariën Heleen.Mariën is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Arendonk
Posts: 104
Filmpje tegen pesten choqueert, maar haalt het ook iets uit?

Een confronterend Brits filmpje tegen cyberpesten roept felle reacties op, ook in ons land. In het filmpje wordt een meisje zo erg gepest dat ze het uiteindelijk niet meer ziet zitten en zich verhangt. Volgens de ene schudden de keiharde beelden de wereld wakker, volgens de andere schiet de video zijn doel los voorbij.
Een tienermeisje zit op een bankje in het park. Ze krijgt het ene pestbericht na het andere. ‘Iedereen haat jou. Je ziet er belachelijk uit.’ Een strop komt langzaam uit de lucht gezakt. Hetzelfde meisje zit met haar moeder in de zetel. De stroom berichten op haar smartphone houdt niet op. ‘Ga weg en sterf.’ Ze zegt niets tegen haar moeder. De strop daalt. Tot ze rond haar hals ligt. Het meisje loopt naar school en terug naar huis terwijl de strop zich dichtsnoert. Op haar kamer, op haar computer, stromen nog meer haatboodschappen toe. De strop trekt het meisje omhoog. Tot haar voeten boven de vloer bengelen.

‘Meer en meer zelfmoorden bij jongeren zijn gelinkt aan online pesten’, zegt een stem. ‘Als jij gepest wordt, pest dan niet terug. Dat maakt alles alleen maar erger. Don’t retaliate.’ En dat is meteen de titel van het filmpje.

Heftige reacties

De beelden zijn keihard. De reacties op de video, die massaal gedeeld wordt, even fel. ‘Schokkend’ en ‘heftig’ zijn de meest gehoorde commentaren. ‘Indrukwekkend’ ook. Maar: ‘Gaat dit wel helpen?’, vragen de twitteraars zich af.

‘Als het de bedoeling is om met dit filmpje de aandacht te trekken, dan is het absoluut geslaagd’, zegt pedagoog Pedro De Bruyckere, die de video zelf deelde op Twitter. ‘Dit zet iets in beweging, zorgt voor discussie. Deze video richt zich vooral op de pesters, laat hen zien wat de gevolgen van hun gedrag zijn. Hij past trouwens in een ruimere campagne. Dit filmpje moet cyberpesten op de agenda zetten, later volgt de boodschap: wat kan je doen als je gepest wordt.’

Bron: www.standaard.be

Mijn mening: Een filmpje om het pesten tegen te gaan klinkt toch altijd zo veelbelovend. Ik denk echter dat zo'n filmpje enkel effect zou kunnen hebben bij jonge kinderen. Als je dan naar kinderen van het middelbaar gaat kijken, zal je zien dat ze misschien wel even schrikken, maar dat zal ze zeker niet tegenhouden om te blijven pesten. Pesters zitten vaak met een probleem (vroeger zelf gepest, problemen thuis...) en er is dus meer nodig dan zo'n filmpje te laten zien. Je hoort vaak genoeg in het nieuws dat kinderen zelfmoord plegen omdat ze gepest worden. Zo'n nieuws zal wel even inslaan, maar wordt toch snel vergeten. Pesters zullen denken dat dat wel niet zal voorvallen bij diegene die zij pesten. Pas als het echt uit de hand loopt, komt de klik. Ik vind het knap dat ze er alles aan proberen te doen om het pesten te stoppen, want het is iets wat je gewoonweg niet wil meemaken. Hoewel ik eerder sceptisch ben tegenover het filmpje, hoop ik toch dat het enigszins effect heeft op de pesters.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:03.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.