actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th November 2013, 08:51
J*ren.vanpelt J*ren.vanpelt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Lichtaart
Posts: 25
Vlaming wil tijdelijke Zone 30 in schoolomgeving

Zeven op de tien Vlaamse automobilisten zijn te vinden voor een tijdelijke zone 30 in een schoolomgeving. Voor een permanente zone 30 aan scholen zijn dat nog slechts minder dan vier op de tien (38 procent) Vlamingen. Dat blijkt dinsdag uit een enquête van mobiliteitsclub VAB.

Voor omvorming van het volledige centrum van een gemeente of stad tot één zone 30 is er totaal geen draagvlak (voor slechts 16 pct is dit aanvaardbaar), ook al blijft de helft van de automobilisten overtuigd van een positief effect voor de verkeersveiligheid van kwetsbare verkeersdeelnemers.

Volgens VAB gaat er te weinig aandacht naar de herkenbaarheid van een zone 30. 'Als 1 op de 2 automobilisten antwoordt dat hij of zij de snelheidslimiet van 30 km/u niet respecteert omdat de signalisatie onduidelijk is en/of het wegbeeld er helemaal niet op wijst dat een zone 30 wordt binnen gereden, dan wijst dit op een structureel probleem', klinkt het. Enkel de tijdelijke zone 30 schoolomgeving die met een digitaal bord wordt gesignaleerd behaalt een redelijke score inzake duidelijkheid.

VAB benadrukt dat de boetes bij een snelheidsovertreding in een zone 30 niet mild zijn en dat in een op de drie politiezones snelheidscontroles uitgevoerd worden in zone 30. De mobiliteitsclub vindt het 'uitermate belangrijk' dat er meer onderzoek verricht wordt naar de efficiëntie van een Zone 30. 'Er moet absoluut ook meer aandacht gaan naar de inrichting en de signalisatie van een zone 30.'

Bron: De Standaard, 12/11/2013
http://www.standaard.be/cnt/dmf20131112_00834126

Mijn mening: Ik vind de zone 30 goed in de buurt een schoolomgeving, zeker bij kleuter en lagere scholen. Het is wel een vereiste dat deze zone dan aangegeven staat met een digitaal bord. Bij deze borden weet je dat de school begint of gedaan is. 30 per uur mag dan traag zijn, maar als dit enkel rond de school is en tijdens de cruciale uren, houden volgens mij veel mensen zich daar aan. In drukke winkelstraten en dergelijke plaatsen moet de zone 30 natuurlijk ook blijven.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 13th November 2013, 14:34
Ingeborg.Pecqueur Ingeborg.Pecqueur is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Geel
Posts: 74
De tijdelijke zone 30 moeten we zeker behouden bij scholen. Niet enkel bij kleuter- en lagerscholen, maar ook bij het secundair. leerlingen van het lageronderwijs worden nog vaak opgehaald door hun ouders, die er dan op toezien dat alles veilig verloopt. vanaf het secundair gaan leerlingen vaak alleen naar school. Ze moeten dus zelf toezien op hun veiligheid. Veel leerlingen zijn als ze door de schoolpoort komen nog bezig met hun vrienden en letten niet goed op. Daarom is het zeker belangrijk dat we in de buurt van een school 30 km per uur rijden. Als het dan noodzakelijk is kunnen we een noodstop maken.
Ik vind het soms ook wel verwarrend de borden van de zone 30. Ik passeer vaak een vast bord waarop staat einde zone 30. Geregeld is het dan zo dat ik de zone 30 niet eens ben binnen geweest omdat het begin met een elektronisch bord wordt weergegeven en niet aanstaat. Dit vind ik persoonlijk heel verwarrend.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 13th November 2013, 20:27
Britt.VanLooveren Britt.VanLooveren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zoersel
Posts: 144
Ik ben het zeker eens met de studenten hieronder. Zone 30 moet aan elke school gerespecteerd worden, maakt niet uit of het om kleuter, lager of een secundaire school gaat. Ik ben er toch zeker van dat heel wat bestuurders deze regel aan hun laars lappen. Daarom vind ik dat de politie hier meer op moet controleren en de overtreders beboeten! Ik denk dat dit toch te weinig gebeurt. Enkel de digitale borden zijn niet genoeg om dit zichtbaar te maken. Wat voor mij persoonlijk opvalt zijn de groene 'ventjes' die naast de zebrapaden staan om duidelijk te maken dat je hier voorzichtig moet zijn. Op vele plaatsen staan deze 'ventjes' nog niet. De taak van de scholen is om deze ventjes zo snel mogelijk te plaatsen zodat de bestuurders sneller beseffen dat ze daar voorzichtig moeten zijn en zich houden aan de regels!
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 14th November 2013, 09:16
Raisa.Docx's Avatar
Raisa.Docx Raisa.Docx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Ergens
Posts: 90
Citaat:
Orgineel gepost door J*ren.vanpelt
Ik vind de zone 30 goed in de buurt een schoolomgeving, zeker bij kleuter en lagere scholen.

Het zichtbaar(der) maken van de zone 30 is niet alleen belangrijk bij kleuterscholen en lagere scholen, maar eveneens bij middelbare scholen. Ik vind het nog altijd een vereiste om 30 km/u te rijden in de buurt van scholen. Net als Britt denk ik ook dat er te weinig gecontroleerd wordt bij zone 30. Persoonlijk zie ik dan ook geen probleem om van de zones rond de scholen permanent zones 30 te maken. Er gebeuren nog te vaak ongevallen die ons op den duur wel dwingen om bij ons rijgedrag stil te staan ...

De groene ventjes lijkt me geen slecht idee. Het kan niet duidelijk genoeg zijn. Daarnaast denk ik ook dat de verkeersbrigadiers er eveneens goed voor zorgen dat kinderen en jongeren veilig de weg kunnen oversteken. Uit eigen ervaring merk ik helaas nog al te vaak dat er bij zones 30 (en niet alleen in de buurt van scholen) wordt gecrost of dat bestuurders gaan bumperrijden bij andere bestuurders die zich wel aan de juiste snelheid houden.
__________________
- Some people are so poor, all they have is money
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 14th November 2013, 17:19
Hannah.Oris Hannah.Oris is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Geel
Posts: 81
Een tijdelijke zone dertig is een zeer goede oplossing. De borden met lichtjes vallen veel sneller op en het is gewoon veel nuttiger om enkel rond de schooluren 30 km. per uur te rijden. Dit is het drukste moment van de dag en vele ouders komen hun kind met de auto ophalen. Daarmee wil ik niet zeggen dat mensen de rest van de dag door de straten mogen scheuren. Zone 50 is hier ook meer dan voldoende.

Het zichtbaar maken van die zone rond de school is het allerbelangrijkste punt. Wanneer kinderen uit de school komen, doen ze dat in grote groepen. Dit maakt het risico op ongevallen ook groter. Je kan niet altijd zien wat er aan de hand is en wie er nog allemaal rondloopt op straat. Er staan vaak al leerkrachten aan het zebrapad die de leerlingen veilig naar de overkant begeleiden. Ook de tegenwoordig alom bekende paars-gele palen met octopus zijn een goed initiatief voor scholen. Maar ook de chauffeurs mogen wat meer gaan opletten en voorzichtiger zijn in deze kwetsbare gebieden. Zoals mijn medestudenten ook al zeiden, mag men mensen zeker wat meer gaan controleren en beboeten als het om de veiligheid van kinderen gaat.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 15th November 2013, 10:23
Evelien.Verlinden Evelien.Verlinden is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Wiekevorst
Posts: 120
Net als 70 % van de Vlaamse automobilisten, ben ik eerder te vinden voor een tijdelijke zone 30 in de schoolomgeving. Want vaak zie je dat de bestuurders zich beter aan de snelheid houden, wanneer er een temporair dan een permanent bord staat. Dit komt omdat je bij een lichtgevend bord, duidelijk ziet dat je 30 km/u moet rijden, omdat de schooluren nog steeds van kracht zijn. Terwijl bij een permanent bord, je in principe altijd 30 km/u moet rijden. Velen houden zich hier niet aan, en zijn bijgevolg sneller geneigd om tijdens de schooluren ook over de snelheidsgrens heen te gaan. Ik ben dan ook een zeer grote voorstander voor het plaatsen van tijdelijke borden. Andere oplossingen voor de snelheidsduivels zou kunnen zijn dat je drempels of weghindernissen in de buurt van scholen op de baan plaats, zodat de bestuurders automatisch moeten vertragen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:40.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.