actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th March 2011, 16:04
Emmely Emmely is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Arendonk
Posts: 118
Moslima's betogen tegen ontslag wegens hoofddoek

Moslima's betogen tegen ontslag wegens hoofddoek

GENK - In Genk is zaterdag geprotesteerd tegen het hoofddoekenverbod van Hema. De winkelketen zette de Genkse moslima Joyce Van op den bosch recent aan de deur omdat zij weigerde haar hoofddoek af te zetten. Volgens burgemeester Wim Dries (CD&V) daagden een driehonderdtal betogers op.

'De optocht eindigde niet aan de Hema-winkel en is er ook niet gepasseerd. Dat was immers al eerder afgesproken. De optocht, die rustig verliep, werd ontbonden achter het stadhuis. Tachtig procent van de deelnemers bestond uit vrouwen', aldus burgemeester Dries zaterdagnamiddag. Joyce Van op den bosch (20) liep zelf mee vooraan in de optocht. Het initiatief van de betoging ging uit van Houcine Talmssou namens de islamitische geloofsgemeenschap.

Uit het zicht

Hema zette Joyce half februari op straat omdat ze weigerde haar hoofddoek af te zetten. Intussen kreeg de vrouw opnieuw een interimcontract aangeboden in de Genkse vestiging van de keten. ‘Maar niet voltijds', zegt Jan Coppejans, de personeelsmanager van Hema-België. ‘Hoelang en op welke dagen, hangt af van de behoeften. Voorwaarde is wel dat ze alleen taken uitvoert buiten het zicht van de klanten.'

Joyce, die zich op haar 15de tot de islam bekeerde, weigert dat aanbod. ‘Ik wil mijn job terug', zegt ze vastberaden. ‘Ik werkte eerder in de winkel, dat wil ik opnieuw doen.'

Regels verfijnd

Maar de kans is klein dat ze deze ambitie ooit kan waarmaken. Vrijdag heeft de winkelketen haar beleid terzake nog eens bevestigd. ‘We hebben de regels die al langer impliciet golden, nu duidelijk op een rij gezet', zegt Jan Coppejans. ‘Om vergissingen zoals in Genk te voorkomen.'

In Genk was Joyce Van op den bosch met hoofddoek beginnen werken. Ze kreeg zelfs een doek met Hema-logo. Pas na twee maanden kreeg ze te horen dat dit eigenlijk niet kon, wegens te veel klachten van klanten.


Bronvermelding: http://www.nieuwsblad.be/article

Mening: Toen ik dit artikel las had ik er twee gevoelens bij. Langst de ene kant vind ik het het niet meer dan normaal dat ze haar hoofddoek afzet tijdens haar werk. Tenslotte vindt dit plaats in België waar ze zich moeten houden aan deze normen en wetten. Maar voor deze reden aan straat zetten is misschien dan ook weer overdreven. Ik begrijp zowel haar mening als die van de 'hema'. Ik ben absoluut geen racist, maar iedereen moet zich houden aan de regels van het bedrijf waar hij/zij werken. Ook allochtonen moeten zich hieraan houden.

Langst de andere kant vind ik het wel dapper dat Joyce hiervoor naar de pers is gestapt en duidelijk gemaakt dat ze hier niet mee akkoord is. Dat ze terug een jobaanbieding heeft gekregen is van het bedrijf 'hema' wel vriedelijk, maar achter de schermen is dan ook weer geen goede manier om haar terug aan te nemen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 13th March 2011, 16:15
Caroline Verbraeken Caroline Verbraeken is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Pulderbos
Posts: 60
Ik geef Emmely gelijk. Bij mij voelt het ook dubbel aan. Ik heb veel respect voor iemand zoals Joyce die opkomt voor datgene waar ze in gelooft.

Langst de andere kant vind ik dit niet kunnen. Als wij naar een land gaan zoals bijvoorbeeld Marokko worden wij ook verwacht van ons behoorlijk te bedekken en niet met korte rokjes, uitgesneden topjes of t-shirts, ... rond te lopen omdat dit tegen hun geloof en principes is. Als je dit wel doet wordt je daar ook beoordeeld, bekeken en soms zelfs uitgescholden. Ik vind het dan ook erg dat zij zich hier niet willen aanpassen door geen hoofddoek te dragen. Waarbij dan nog eens de opmerking dat er enorm veel vrouwen zijn die in de islamitische landen zelf niet eens hoofddoeken dragen!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 14th March 2011, 11:54
Femke.Verduyckt's Avatar
Femke.Verduyckt Femke.Verduyckt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Houtvenne
Posts: 83
Ik vind dat er toch een beetje respect mag zijn voor Joyce haar geloof. ze heeft zichzelf bekeerd, ze heeft hier zelf voor gekozen. Zoals de Hema in Genk, die haar een hoofddoek heeft aangeboden met het logo op. Ik vind dit al een mooi initiatief, maar dan zijn er nog altijd mensen die blijven klagen.
Om dan nog even terug te komen op de reactie van Caroline. Als wij naar Marokko gaan, zullen wij wel proberen rekening houden met de waarden en normen van daar. Dus geen korte rokjes, uitgesneden topjes. Maar eerlijk gezegd hoeveel houden er ECHT rekening mee?
__________________
Do it you own way!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:51.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.